Mini elektrifikací duši neztratilo. Umí lumpačit, ale daleko nedojede

Poznáte jej zejména podle malých žlutých ikon se symboly elektrické zásuvky a chybějící mřížky chladiče. Automobilová ikona dostala plně elektrickou verzi a my jsme jí prohnali po českých silnicích. Mini Cooper SE nebude volba rozumu, ale emocí. A těch pozitivních vyvolává hodně: zvenku, zevnitř i při jízdě.
Mini Cooper SE

Mini Cooper SE | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Soutěž o nejstylovější elektromobil by Mini Cooper SE nejspíše vyhrál, přičemž největším soupeřem by mu v této disciplíně byl stájový kolega BMW i3, který s elektrickým Mini i částečně sdílí techniku. A zatímco i3 osloví i po sedmi letech výroby stále futuristickým designem, Mini pro změnu osobitou kombinací milého retrovzhledu a sportovního šmrncu.

Elektrické Mini odlišili novými barevnými kombinacemi a jinou čelní maskou, které pochopitelně chybí mřížka pro sání vzduchu, tu elektrický pohon nepotřebuje. Ikonický „průduch“ v kapotě je tu tak jen na ozdobu. Identifikujete jej také drobnými symboly, které naznačují „jsem do zásuvky“. Nabíjecí konektor CCS je schovaný pod krytkou tam, kde bývá hrdlo nádrže.

Mini Cooper SE

Příjemné překvapení přinese nahlédnutí do ceníku. Částku sice nemůžeme označit za nízkou, zároveň však není natolik vzdálená odpovídajícímu modelu se spalovacím motorem. Zatímco za Mini Cooper S s přeplňovaným dvoulitrem dáte 680 000 Kč včetně DPH, za elektrickou verzi jen o 200 000 Kč více - to je nárůst o necelou třetinu, nikoli na dvou a vícenásobek, jak bývá u konkurence běžné.

Elektrifikace legendy

Tím, že Mini Cooper SE není stavěn jako elektromobil od začátku, musela se elektrická výzbroj vejít do prostor, kde jsou jinak komponenty spalovacího vozu. Elektromotor a nabíjecí elektronika je tak klasicky pod kapotou, pod kterou tak nezbylo místo na elektromobilisty oblíbený přední kufr.

Elektromotor má výkon 135 kW a točivý moment 270 Nm, pokud jsou vám čísla povědomá, je to tím, že jde o stejný pohon, jako má již zmíněné BMW i3. Dobrou zprávou je, že i v základní výbavě je elektrické Mini vybaveno třífázovou 11kW palubní AC nabíječkou, což velmi usnadňuje především domácí a také příležitostné (např. v obchodních centrech a hotelích) nabíjení - naplnění prázdného akumulátoru je otázka tří hodin a pár minut.

Akumulátor je v podlaze vozu, a vzhledem k výše vyřčenému a malým rozměrům vozidla nepřekvapí jeho nevelká kapacita 32,6 kWh (z čehož využitelná kapacita je 28,9 kWh). Příliš proto nezamrzí ani standardní 50kW rychlost DC nabíjení, připojení k výkonnějším 150kW „hypernabíječkám“ nepřinese žádnou časovou úsporu. 

Potěší ale pohled na nabíjecí křivku, nabíjení se většinu času drží na úrovni zhruba 46 kW, aby se postupně zvyšovalo na zhruba 49 kW, a teprve v přibližně 79 % kapacity akumulátoru postupně klesne na zhruba 35 kW, a ještě v 85 % kapacity nabíjí výkonem přesahujícím 30 kW. Pokud tedy výjimečně potřebujete dobít na pokračování delší cesty, je to poměrně rychlé.

Na kratší cesty

Je jasné, že s necelými 30 kWh energie v akumulátoru nebude Mini do zásuvky žádný dálniční polykač kilometrů. To ostatně není doména ani modelu se spalovacími motory - jsou to auta do města, kde vyniknou jejich malé rozměry a snadná manévrovatelnost, a pro dojíždění do města ze sídel v okolí, kde si na okreskách můžete řízení i hezky užít; hlavně u výkonnějších verzí.

Mini Cooper SE
Mini Cooper SE

Bezrámové dveře, sklo v nich umí zcela zmizet.

Nebudeme napínat, na udávaný dojezd podle metodiky NEDC (235 - 270 km) jsme se nedostali a na hodnotu podle metodiky WLTP (200 - 232 km) jen se silně převažujícím městským provozem a zcela bez dálnic. 

S lehkou nohou jsme v kombinovaném provozu město-okresky jezdili za 14,1 kWh/100 km (tj. dojezd cca 200 km). Pokud jsme do mixu přidali i dálnici a s rychlostí se drželi kolem 120 km/h, vyšlo to na 16,3 kWh/100 km (tj. dojezd cca 170 km). Pokud jsme na dálnici upalovali legálním maximem a na okreskách si užívali veselejší dynamickou jízdu, dostali jsme se na 18,6 kWh/100 km (tj. dojezd cca 150 km). Pro zajímavost, čistě dálniční spotřeba v rychlosti 130 km/h (podle navigace) na hradecké dálnici (cca 45km úsek mezi nájezdem u Nymburka a sjezdem u Hradce) činila 26,4 kWh/100 km.  

Jede jako motokára

Stačí pár minut za volantem a je vám jasné, že jméno automobilového závodníka a konstruktéra Johna Coopera v názvu vozu není nevhodně použité. Mini totiž nabízí skvělé zábavné svezení.

Volant klade při otáčení dnes nezvyklý odpor, což je naprosto správně - řízení je poměrně strmé, na běžných klikatých silnicích volantem otáčíte jen trochu, a i v ostřejších zatáčkách prakticky bez přehmatávání. Řízení je přesné, reakce na pootočení volantu ze středové polohy bezprostřední. Bohužel mu chybí zpětná vazba - do rukou se vám žádné informace o dění pod koly nedostanou.

Podvozek je tvrdší, na nerovnostech neskáče, ale cítíte je v zádech - na některých středočeských okreskách tak raději zpomalíte a podvozek vám za to bude vděčný. I při hodně svižných průjezdech zatáčkami se nenaklání a perfektně drží stopu, díky specifickému designu máte dost jasnou představu, kde začíná a končí jak na délku tak do šířky, takže není žádný problém ani na klikatých cestách při vyšší rychlosti přesně trefovat stopu a při míjení náklaďáku kopírovat krajnici. Při parkování oceníte malý poloměr otáčení. Skvělé jsou sportovní sedačky, které mají výborné vedení, takže i zády dobře vnímáte chování vozu. Na delší cesty jsou trochu tvrdší, ale jak jsme psali, Mini není na transevropské přejezdy. Nadstandardní je možnost upravit délku sedáku, to okoukalo Mini u majitele značky, kterým je BMW.

Mini Cooper SE je vždy třídveřový, se čtyřmi sedadly - i zadní jsou dělená, takže je to vůz opravdu jen pro čtyři. Tedy spíše dva dospělé a dvě děti. Místa na nohy je vzadu málo, pokud jsem měl sedadlo řidiče seřízené tak akorát, sedlo by si za mne asi opravdu jen dítě. Za spolujezdcem by s přijatelným pohodlím pro oba mohl sedět i dospělý. 

Neopakovatelné neoretro

Vlastně úplně nevím proč, ale interiér vozu ve mne vždy po nasednutí vyvolal radostný úsměv. Zajímavě kombinuje trochu retro pocit s velmi kolmými A-sloupky, a tedy na dnešní dobu nezvykle vzpřímeným čelním sklem, s řadami páček jako ve stíhačce a dvojicí moderních displejů. Hračičkům se zalíbí světelné okruží displeje ve středu palubky, které nenápadně upozorňují na ubývající energii v akumulátoru a například v případě couvání červeným zablikáním zdůrazní varování ze senzorů (což pokud parkujete především podle obrazu kamery, není k zahození).

Mini Cooper SE

Vše je celkem pěkně po ruce, displej za volantem bude hodně povědomý majitelům BMW i3, fajn je head-up-displej vykreslující základní informace do zorného pole řidiče - je to jednodušší verze s výsuvnou matnicí (tj. projekce není rovnou na sklo), ale je dobře v zorném poli a s výborným kontrastem.

Za volantem elektroaut

I navigace bude dobře známá řidičům BMW, pochvalu si zaslouží za živá data o silničním provozu, takže je celkem dobře použitelná. Zábavní systém není připraven na Android Auto, jen na Apple CarPlay, ale nám se ho s iPhone 6+ úspěšně rozpohybovat nepovedlo.

Ozvučení si vzala na starosti společnost Harman/Kardon, ale příliš nás nenadchlo - zvuk je razantní a výrazný, ale chybí mu hloubka a plnost, navíc kvůli umístění a nasměrování výškových měničů řidič slyší více výšek od spolujezdce. Rozhodně to není špatné, ale kupříkladu Krell v Hyundai Kona hraje mnohem lépe.

Vozidlo má vlastní SIM kartu pro připojení k internetu, stále jej tak můžete mít pod dozorem v aplikaci MINI Connected (převlečená BMW Connected).

Mini Connected

Zajímavé je, že verze pro iPhone je vybavenější než pro androidí telefony. Obě však nepovolují snímání screenshotů, a tak v obrázcích vidíte odlesk druhého telefonu. Zkontrolovat můžete zamčenost dveří a zavřenost oken, můžete najít vůz na mapě, případně spustit klimatizaci či topení. A samozřejmě vidíte stav akumulátoru a dojezd, který je aktuálně k dispozici. Pro úplnost dodejme, že plašička chodců již není vypínatelná, to je dané čerstvostí homologace, která to vyžaduje.

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Napálili jsme se na Aliexpressu, abyste vy už nemuseli.

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí...

Dva displeje, nebo jeden ohebný? Test nejzajímavějších notebooků na trhu

Asus Zenbook Duo (2024) a Lenovo ThinkPad X1 Fold 16

Jeden nabídne dvě plnohodnotné obrazovky, druhý jeden velký ohebný displej. Oba jsou kompaktní a...

Kompaktní mobil s parádním fotoaparátem od Leiky. Test Xiaomi 14

Xiaomi 14

Pokud hledáte menší smartphone s výbornou výbavou a operačním systémem Android, bude vás nejspíš...

Světová premiéra sluchátek, co jsou tak pohodlná, že je v uchu zapomenete

Bose Ultra Open Earbuds

Světovou premiéru si dnes odbyla první open-ear sluchátka společnosti Bose, nazvaná Ultra Open...

Drahé, nebo předražené? Televizor Sony ukazuje kouzlo špičkových přístrojů

Televizor Sony Bravia XR-65A95L

Stejně velký televizor se shodným rozlišením můžete koupit za desetinu ceny, stejně velký OLED...

Praktická stylovka s minimem kompromisů. Test Viva V29 5G

Vivo V29

VIDEO Vivo V29 5G je přístroj, který láká na stylový design a zároveň celou řadu praktických funkcí. Ve...

Tip na dárek pro ty, kterým wi-fi nedosáhne všude a štve je to

Takto samozřejmě nemá zapojení dokrývače smysl... Obě jednotky vedle sebe jen...

K přenosu dat využije běžné elektrické rozvody, na druhém konci vytvoří wi-fi síť a nabídne i...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...