Zatímco prodeje iPhonů v závěru roku Applu meziročně poklesly přibližně o 15 procent (více viz Apple má velké problémy s iPhony. Prodeje jsou hodně špatné), zájem o Watch naopak rostl. Jestliže předloni si je v závěrečném kvartálu zakoupilo 7,8 milionů zájemců, v loňském roce jim neodolalo už 9,2 milionu zákazníků.
To byla více než polovina všech v tomto období prodaných chytrých hodinek a meziroční nárůst o 18 procent. Těmito výkony si Apple s obrovskou převahou drží jasnou pozici lídra segmentu.
S velkým odstupem je na druhé pozici Fitbit, jehož hodinky zvolilo 2,3 milionu kupujících. Samsung sice bral z pohledu závěrečného kvartálu pomyslné stříbro s 2,4 milionu prodaných hodinek, ovšem celoroční čísla vyzněla o něco lépe právě pro Fitbit, který prodal celkem 5,5 milionu hodinek.
Následuje Garmin, který distributorům loni vyexpedoval celkem 3,2 milionu hodinek.
Z celkového pohledu se roční odbyt chytrých hodinek meziročně zvýšil z předloňských 29,3 milionu na loňských 45 mil. kusů. To znamená nárůst bezmála 55 procent. Kvartálním srovnáním dostáváme dokonce 56% nárůst.
Q4/17 | 2017 | Q4/18 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Apple | 7,8 | 17,7 | 9,2 | 22,5 |
Fitbit | 0,5 | 0,5 | 2,3 | 5,5 |
Samsung | 0,6 | 3,1 | 2,4 | 5,3 |
Garmin | 0,7 | 2,2 | 1,1 | 3,2 |
další | 2,0 | 5,8 | 3,2 | 8,5 |
Celkem | 11,6 | 29,3 | 18,2 | 45,0 |
Applu patří polovina trhu, předloni měl však přes 60 procent
Zajímavý pohled skýtá žebříček z pohledu tržního podílu jednotlivých výrobců. Přestože Applu tržní podíl meziročně i mezikvartálně poklesl, jeho pozice je s 50 procenty, a tedy značným náskokem, stále neotřesitelná.
Skokanem roku je jednoznačně Fitbit. Zatímco v roce 2017 z celkového objemu ukrojil jen 1,7 procenta, v loňském roce už tržní podíl přesáhl 12 %. Tím výrobce, který těží z velké popularity cenově dostupných hodinek Versa, těsně trumfnul i Samsung, který zůstal těsně pod uvedenou hranicí.
Samsungu se povedl jeho prozatím poslední model Galaxy Watch, o který je velký zájem nejen v Severní Americe, ale také v Asii (více o hodinkách v článku: Chytré hodinky od Samsungu simulují tikání, zaujme zlatá varianta).
Kvarteto ve složení Apple, Fitbit, Samsung a Garmin jsou hlavními hráči segmentu chytrých hodinek a prodali asi 80 procent z celkového distributorům odeslaného objemu hodinek.
Q4/17 | 2017 | Q4/18 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Apple | 67,2 % | 60,4 % | 50,7 % | 50,0 % |
Fitbit | 4,3 % | 1,7 % | 12,7 % | 12,2 % |
Samsung | 5,2 % | 10,6 % | 13,2 % | 11,8 % |
Garmin | 6,0 % | 7,5 % | 6,1 % | 7,1 % |
další | 17,2 % | 19,8 % | 17,4 % | 18,9 % |
Celkem | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % |
Meziroční změna | 41 % | 39 % | 56 % | 54 % |