Drtivá většina rodičů (80 %) zapojených do průzkumu Centra prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK) Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a mobilního operátora O2 přiznala, že při práci s internetem má pouze základní uživatelské znalosti. Zvládnou tak například napsat e-mail, používat sociální sítě nebo nakoupit zboží online. Do průzkumu se zapojilo 1 093 rodičů s dětmi do 17 let ve všech krajích Česka.
Mobil v rukou prvňáčka? Třetina rodičů je pro, chtějí být v kontaktu |
„Většina rodičů tedy není technicky schopna zajistit, aby se jejich dítě nedostalo k závadnému obsahu na internetu,“ uvedl vedoucí výzkumného týmu a zároveň vedoucí Centra PRVoK PdF Univerzity Palackého v Olomouci Kamil Kopecký.
Dovednosti spojené s moderními technologiemi a internetem si děti osvojují velmi rychle, rodiče tak za nimi v tomto ohledu výrazně pokulhávají. Pokud dětem přístup k nějakému obsahu omezují, tak jde o sexuálně laděné stránky či odpudivý, násilný, nenávistný a urážlivý obsah.
O nějakou formu omezování času stráveného online se sice snaží většina rodičů (73 %), softwarová řešení k filtrování obsahu však používá jen patnáct procent. Čas i to, co jejich potomci v online prostředí dělají, tak omezují většinou na princip vzájemné důvěry. Až 82 % rodičů tvrdí, že přesně ví, které stránky jejich dítě navštěvuje. Věří, že v případě problému se jim svěří. Děti se ovšem často stydí a bojí se možného postihu, rodiče se tak o problému mnohdy dozvídají pozdě nebo vůbec.
Úskalí internetu ovšem podceňují, nedokážou správně vyhodnotit rizika v online prostředí, které jejich potomkům hrozí. Nejen proto, že na internetu nejsou technicky příliš zdatní, ale i kvůli tomu, že více než polovina z nich na něm nic rizikového dosud nezažila. Dokonce se sami mnohdy chovají v online světě nebezpečně. Podle průzkumu například pětina z nich sdílí fotografie, na kterých jsou jejich děti částečně obnaženy a je možné určit jejich identitu.
Děti umí ovládat iPhone, zavázat tkaničky nebo uvařit čaj je problém |
Značnou část času online tráví děti na YouTubu, kde sledují kanály youtuberů. Ti jsou jedním z fenoménů dětského online světa, který se v tomto ohledu se světem jejich rodičů výrazně míjí. Videa na videokanálu sleduje sice devět z deseti rodičů, youtubery ovšem samo aktivně vyhledává pouze 15 % z nich. Tedy výrazně méně než v případě dětí (60 %), 40 procent rodičů se k nim nicméně alespoň občas přidá. Postoj rodičů vůči youtuberům je vesměs negativní, jejich sledování přitom dětem nezakazují a v zásadě ani neomezují.