Trasa metra A by od jara mohla mít signál. Dopravní podnik podepíše smlouvu

  19:28
Cestující v metru stále nemohou volat, odesílat SMS lze jen ve stanicích a i to nefunguje vždy spolehlivě. To by se ale nyní mohlo změnit. Za pár dní má dopravní podnik uzavřít dohodu, díky níž budou mít cestující na nově rozšířené trase metra A mobilní signál. Telefony by navíc mohly v budoucnu fungovat i v dalších tunelech.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tereza Dvořákovápro iDNES.cz

Ačkoli má Praha moderní a v porovnání s jinými městy kvalitní soustavu, kvůli absenci signálu zaostává. Například v Paříži mohou cestující v tunelech volat již několik let. Stejně tak v Bruselu, Berlíně nebo Soulu. Jednání o zavedení signálu v metru trvá tak dlouho, že na podnik začaly tlačit i občanské iniciativy, jako je třeba ZaSignál studenta Michala Staňka.

Nyní však podle informací MF DNES dojednal dopravní podnik s mobilními operátory poměrně slušné podmínky smlouvy. Investici totiž zaplatily firmy ze svého. A navíc budou platit nájemné za uložení rozvodů v tunelech.

Dohodu, pokud ji obě strany podepíší, musí vedení podniku ještě předložit představenstvu a dozorčí radě. To by se mělo stát v řádu týdnů. „Děláme vše pro to, aby od jara signál mobilních operátorů na této trase metra fungoval,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Sdružení Metro, což je spojenectví mobilních operátorů T-Mobile, O2 i Vodafone, už nyní pracuje alespoň na zavedení internetu do stanic rozšířené trasy A. „Máme enormní zájem také pokrýt tunely na trase A, jednání s dopravním podnikem v této věci nadále pokračují,“ uvedla za sdružení Patricie Šedivá z T-Mobilu.

Problém byl, kdo bude vlastnit kabely

Podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka se dopravce a firmy tak dlouho nemohli dohodnout, protože se přeli o to, kdo bude majitelem kabelů v tunelech. „Dopravní podnik kvůli bezpečnosti a plynulosti provozu chtěl, aby kabely byly v jeho vlastnictví a on je firmám jen pronajímal. Společnosti říkají, že chtějí instalovat své kabely,“ shrnuje Dolínek a dodává, že on sám je pro druhou variantu.

„I jinde pokládají takové vedení firmy. Jen by se v metru musely podřídit našim technickým možnostem, tedy tomu, kdy mohou své kabely udržovat, a musí respektovat naše pravidla pro údržbu,“ dodal náměstek.

Navíc, a to je důležité, model, který nyní sjednají firmy a dopravce, se může podle Dolínka stát obecným pravidlem, podle nějž by se mohl signál nově šířit i do starých tunelů metra.

„Máme zájem na pokrytí celého metra – stávajících stanic i tunelů. V tuto chvíli se analyzují technické a finanční možnosti včetně pokrytí tunelových systémů,“ potvrdila zájem operátorů Šedivá a doplnila, že debaty o pokrytí dalších tunelů začnou až po uzavření finální dohody na lince A.

Instalace signálu ve všech šestapadesáti stanicích metra by stála přibližně půl miliardy, což zhruba odpovídá částce, jakou společnost vybere měsíčně na jízdném. Asi deset milionů stojí pokrytí jedné stanice a tunelu.

Metrem jezdí 1,6 milionu mobilních telefonů denně

S rozšířením signálu se počítá, ale zatím není jisté, kdy a za jakých podmínek. Už nyní se však hovoří o lince C a stanicích mezi Florencí a Kačerovem. Že by to byl právě tento úsek, nechtěl Štábl potvrdit ani vyvrátit s tím, že se v minulosti objevilo několik variant. Nicméně dodal, že do budoucna chtějí na signálu v metru pracovat.

Především plánují dojednat modernizaci současných technologií ve stanicích, aby byly výkonnější. „Co se týče pokrytí tunelů, tak to musíme nejprve vyzkoušet na novém úseku, a na základě toho bychom uvažovali, jak a za jakých podmínek by bylo možné rozšířit pokrytí mobilním signálem po celé síti metra,“ dodal Štábl.

Takové prvotní hodnocení zkušeností se signálem v metru proběhne nejspíše ještě letos. Jeho výsledek přitom bude záležet na tom, jak budou technologie v podzemí mezi Dejvicemi a Motolem fungovat, jak silný signál bude nebo zda například signál nepadá.

Podle analýzy, kterou vloni na jaře vypracovala společnost 02, nastupuje každý den do metra asi 1,6 milionu pasažérů, kteří mají mobilní telefon (bez ohledu na operátora). Od pondělí do středy je metro nejvytíženější, ve čtvrtek klesá počet pasažérů na 70 procent a v pátek na padesát.

Nejfrekventovanější stanicí je Dejvická, kudy jezdí obvykle třikrát víc lidí, než jaký je průměr. Do první pětky stanic s nejvyšším počtem cestujících podle 02 patří také I. P. Pavlova, Anděl, Budějovická a Smíchovské nádraží.

U Votic se srazila tři auta, ženu transportoval vrtulník

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Díky evropským dotacím vzkvetly Dolní Břežany, je z nich centrum českého výzkumu

2. května 2024

Kněžice a Dolní Břežany mohou posloužit jako výkladní skříň toho, jak naložit s penězi, jež už od...

Na Áčko do Motola dotace, na Déčko půjčka. Peníze z EU Praha nedostane ani na okruh

2. května 2024

Více než 115 miliard korun. Tento obří obnos Evropská unie vyplatila hlavnímu městu na dotacích za...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...