Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tegra X1 v Audi nahradí řidiče. Je to mobilní čip se silou superpočítače

  8:46
Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) - Ještě před zahájením veletrhu CES představila NVidia mobilní superprocesor X1. Má výkon 1 TFLOPS, což je i podle slov ředitele a spoluzakladatele NVidie Jen-Sun Huanga „pro chytré telefony opravdu zbytečně mnoho“. Výrobce s ním proto míří především do automobilů. První modely Audi s autonomním řízením již brázdí Kalifornii.
Přesné rozpoznání objektů je nezbytné pro korektní reakce virtuálního řidiče v...

Přesné rozpoznání objektů je nezbytné pro korektní reakce virtuálního řidiče v dopravním provozu. Například „uhne“ ambulanci, nebo zastaví policii, pokud má spuštěný majáček. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

NVidia X1 si označení superprocesor rozhodně zaslouží. Má 126 grafických jader Maxwell, osm 64-bit výpočetních jader a je energeticky dvojnásobně efektivní než jeho předchůdce K1. To například znamená, že byste si na něm mohli zahrát i náročné herní tituly, přičemž procesor by přitom mohl být schován i v malém kompaktním zařízení. 

NVidia s ním však má jiné plány. Jeho výkon 1 TFLOPS, kterým se ještě před patnácti lety chlubily vědecké superpočítače, by měl být využit zejména v automobilech. Jednak pro veškerý myslitelný vnitřní komfort, jednak pro systém autonomního řízení.

NVidia Tegra X1

Nový procesor je základem dvou speciálních výpočetních jednotek nazvaných Drive CX a Drive PX. 

Displeje nahradí vše

Jednotka Drive CX osazená jedním procesorem X1 bude mít na starosti veškeré vnitřní displeje a grafické rozhraní palubní desky. Podle představy výrobců displeje nahradí nejen veškeré „budíky“ informující o provozních parametrech a telematických údajích, ale také všechny ovládací prvky. Renderovaná grafika bude přizpůsobována osobnímu vkusu majitele vozu, jeho náladě a aktuální potřebě.

Nvidia Drive CX bude řídit grafiku v celém vozidle. V autě podle představy...

Samozřejmostí budou nejen obrazovky zábavního systému pro cestující na zadních sedačkách, ale i navigace s 3D zobrazením budov, nadjezdů a dalších prvků. Nutno podotknout, že kupříkladu právě vizualizace navigace byly sice na prezentaci NVidie v Las Vegas graficky efektní a působivé, ale rozhodně ne příliš přehledné.

Jednotka NVidia Drive CK dokáže zásobovat například dva 4K a čtyří FullHD...

Jednotka NVidia Drive CX dokáže zásobovat například dva 4K a čtyři FullHD zobrazovače najednou. Celkové rozlišení 16,6 milionů pixelů však může mezi displeje rozdělit libovolně. Právě tato jednotka bude renderovat obraz všech displejů, včetně HUD (obraz promítaný na přední sklo vozu), nebo elektronických zpětných zrcátek.

Na snímku z plátna to není patrné, ale vykreslení grafiky je fantasticky jené a realistické - včetně stínování a simulace materálů.

Výrobce uvolnil i balík softwarových nástrojů CX Drive Studio, ve kterém mohou automobilky snadno nastavit všechny grafické prvky a způsoby jejich chování. Budíky tak mohou mít virtuální kožený potah, stejně jako například sedačky.

Od asistenta po autonomní řídicí systém

Současné asistenční systémy využívají skupiny radarů, ultrazvukových čidel a kamer. Díky své ceně se tak tyto pokročilejší systémy dostávají jen do luxusních modelů automobilek. To by podle NVidie mohla změnit právě druhá představená jednotka Drive PX.

Jednotka Nvidia Drive PX zpracovává obraz až z 12ti kamer, hloubková neuronová...

Veškerou senzorickou funkci by převzaly kamery s vysokým rozlišením, jejichž obraz by jednotka Drive PX zpracovávala. Díky obřímu výpočetnímu výkonu a systému hloubkové neurální analýzy obrazu by dokázala vyhodnotit umístění a změnu rychlosti a směru vozidel, bude registrovat i pohyb chodců, cyklistů a zvířat (i jejich částí, pokud budou ve výhledu překryty například zaparkovaným vozidlem), číst význam dopravních značek, sledovat semafory a vyhodnocovat spoustu dalších parametrů. 

Rozpoznávání obrazu je velmi podrobné, rozliší například cyklistu od chodce - každý se totiž bude v provozu chovat jinak.

Analýza obrazu dokonce rozpozná druhy vozidel a může tak dát řídicímu systému podnět, že má zastavit na kraji vozovky a pustit houkající sanitku, nebo zastavit policejnímu vozu s majáčkem.

Pod pojmem „autonomní řídicí systém“ si rozhodně nepředstavujte vozidlo, které se pětikilometrovou rychlostí souká na parkovací místo. Takto vybavené Audi R7 již bez posádky a samozřejmě bez řidiče jezdilo na závodním okruhu v Hockenheimu až 240 km/h a dosahovalo časů špičkových řidičů. 

Ze Silicon Valley do Las Vegas také v tuto chvíli jede pětice novinářů ve dvou autonomně pilotovaných konceptech Audi A7, které v Kalifornii získaly „řidičák“. Celkem 550 kilometrů dlouhá cesta zatím probíhá bez potíží, v pondělí v noci auta zaparkovala v Bakersfieldu.

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...