Dluhy Čechů operátorům tvoří řádově miliardy korun, jen loni údajně vzrostl počet pohledávek u mobilních operátorů o 30 procent, zjistily Lidové noviny od mluvčích operátorů i od firem, které dluhy vymáhají. Češi jsou v případě dluhů operátorům lehkomyslní. Spoléhají na upomínky a také na to, že jakémukoliv dalšímu postupu předchází vypojení mobilu. "Včas zaplatí jen 60 procent zákazníků," řekla nám Martina Kemrová z T-Mobilu.
Jenže dluh dále narůstá o paušál, který má dlužník platit. Také písemné upomínky a pokuty za zpoždění mohou dosáhnout řádu stokorun. "Po zhruba třech měsících jsou zákazníkovi účtovány náklady na vymáhání ve výši 12 procent z dlužné částky, minimálně však 200 korun," uvádí Martina Kemrová.
Po těchto třech měsících, pokud se operátorovi nepodaří dluh vymoci, je pohledávka předána inkasní agentuře. V tomto okamžiku dluh výrazně narůstá, protože agentura dále vymáhá dlužnou částku i se všemi pokutami od operátora a účtuje si i svoje poplatky. V případě neúspěchu následuje ČTÚ, který musí posoudit oprávněnost pohledávky, a až pak případný soud a exekuce.
Většina dlužníků ovšem uhradí pohledávku po první upomínce: "V současnosti je v prodlení s placením několik desítek tisíc klientů, nicméně většina z nich zaplatí do několika dnů od data splatnosti. Jen u zlomku z nich jde o dlouhodobé pohledávky," uvedl Hany Farghali, tiskový mluvčí O2.
Lidové noviny situaci, kdy tolik lidí dluží za mobilní služby, přičítají zhoršující se ekonomické situaci domácností.