Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Navigace brzy ovládne reklama, firmy budou platit za pozici na mapě

  11:04
Navigační zařízení se brzy stanou zlatým dolem pro prodej reklamy. Jejich výrobci chtějí zpoplatnit zápisy v takzvaných bodech zájmů, díky kterým navigátory snadno vyhledají v okolí aktuální polohy například nejbližší benzinové stanice. Firmy by nově za takový zápis měly platit.

Výrobci navigátorů chtějí začít vydělávat na svém katalogu firem (ilustrační foto) | foto: Navteq

Sami uživatelé však rozdíl nepoznají. Nový přístup jim naopak používání navigátorů zpříjemní. Databáze zájmových bodů totiž bude neustále aktualizovaná a pokud se projekt uchytí, zcela jistě i pořádně nabobtná.

Nápad je technicky realizovatelný už nyní, zatím však výrobci navigací přemýšlejí, jak na tomto novém byznysu vydělat. Všichni se totiž shodují na tom, že reklama v navigaci je nevyhnutelná.

„Prozatím prakticky neexistuje komerční zápis do navigace a všechny benzinky, restaurace či hotely jsou v nich zdarma. Zpravidla tak nejde o ověřené informace. Teprve teď se rozjíždí projekt, který má takzvané body zájmu zmapovat a objevení se v navigaci zpoplatnit,“ uvedl Ivo Steiner, šéf marketingu českého zastoupení navigací Garmin.

Jednou z firem, která se snaží do těchto přístrojů proniknout, je Mediatel, vydavatel Zlatých stránek. V minulosti si na internetu firma nechala ujet vlak a lukrativní byznys on-line adresářů firem přenechala firmě Seznam.cz. Nyní se pokouší kombinací zápisů v tištěných katalozích, internetové databázi a záznamech v navigacích vrátit na výsluní.

„Myslíme si, že na nabídku umístění na elektronických mapách firmy uslyší. Je to byznys, do kterého se v Česku zatím nikdo nepustil,“ věří si šéf pro on-line služby Mediatelu Luboš Čipera. Právě jeho firma jedná nyní o poskytování komerční databáze s Garminem.

Navigátory budou komunikovat online

Vývoj adresáře pro navigace, který by byl v přístrojích nahrán a jednou za čas by se zaktualizoval, je první krok, který bude předcházet jejich neustálému připojení k internetu. Zařízení, do kterých lze dát SIM kartu, podobně jako do mobilního telefonu, se totiž teprve nyní začínají na tuzemském trhu objevovat.

V tomto ohledu mají před tradičními výrobci GPS přístrojů náskok výrobci mobilních telefonů. Ti totiž s telefony, jež umějí navigovat, přišli v Evropě o dva roky dříve než výrobci navigací, které se umějí připojit k internetu.

„Už teď je možné na základě polohy telefonu vyhledat na internetu dostupné služby v okolí. Například restaurace z průvodce Michelin nebo informace o památkách z Lonely Planet,“ říká šéf české Nokia Petr Kasa. Jeho zaměstnavateli z toho však žádné příjmy neplynou.

„Za Nokií může teď přijít kdokoli a říct, že nám chce dodávat informace do map. My jen prověříme jeho solidnost a necháme ho obsah vytvořit. Prozatím na tom byznys nestavíme, přestože v tom vidíme velkou budoucnost,“ dodává Kasa.

Nezmapovaný trh GPS reklamy tak zůstává volný například pro reklamní agentury. Ty však technologii prozatím považují za příliš málo rozvinutou.

„Určitě je v interaktivních médiích tohoto typu velká budoucnost. Na druhou stranu v Česku to stále zatím není úplně aktuální. Vezměte si, kolik lidí v Česku má a opravdu využívá navigaci. Je to stále zlomek lidí, na které by případné kampaně mohly být směřovány,“ myslí si Karel Duchek, ředitel české pobočky reklamní agentury Wunderman. Dnes je mezi lidmi zhruba 350 až 400 tisíc samostatných navigací.

Nejlépe má "našlápnuto" Google

Otálení se zpoplatněním inzerce v navigacích se pokusil využít technologický gigant Google, který v říjnu oznámil, že do mobilů vybavených jeho operačním systémem Android dá zdarma navigační software spolupracující s mapami Google Maps. - Navigační revoluce: Google představil svou navigaci, bude zdarma

Databáze firem zobrazených v těchto mapách je mnohem širší než v případě běžných navigací a na tyto záznamy jdou „navěsit“ další zpoplatněné služby.

Jediný, kdo mu v tomto ohledu může konkurovat, je finská Nokia. Jde totiž o jediného výrobce mobilů, který zároveň vlastní dodavatele mapových podkladů a může tak, stejně jako Google, své aktivity propojit.

Obě firmy nabízejí už nyní své mapy zdarma. U Nokie se platí jen za dodatek k mapám, zajišťující hlasovou navigaci pro řidiče.

„Do budoucnosti je zpoplatnění záznamů určitě cesta, ale nyní potřebujeme, aby se vůbec lidé naučili navigaci v mobilu používat,“ dodal Kasa.

Propojení inzerce a služeb GPS již více než dva roky funguje v USA. Podle analytické společnosti Gartner tam lidé letos za služby spojené s určením jejich polohy zaplatí 713 milionů dolarů. Příští rok to už bude už 1,3 miliardy. V Evropě to bude letos jen 316,5 milionu, za rok však útraty stoupnou na 877 milionů dolarů.

 Kolik lidé utratí za navigační služby
(komplexní výdaje na služby spojené s určením polohy)
 Region  2009  2010  2011
 Z. Evropa  303,5  820  1 782
 V. Evropa  13,6  59  130
 S. Amerika  714  1 299  1 863
 J. Amerika  12,7  32  120,5
 Asie  607,4  1 140,4  1 649
 Japonsko  524,7  830  1 073
 Stř. východ  22,7  93  170
 Afrika  2,8  12  44,5
 Celkem  2 201  4 285  6 833

Pozn.: Zaokrouhleno, v milionech dolarů

Zdroj: Gartner

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

4. května 2024  7:02

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové...

O2 mění identitu. Vrací se 26 let starý legendární slogan předchůdce

30. dubna 2024  14:13

Operátor O2 se bude prezentovat trochu jinak než doteď. Změna je to spíš evoluční, ale rozdílů si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový vědecký objev zdvojnásobí životnost baterií. Klíč je v nabíjení

4. května 2024

Premium Nový způsob nabíjení lithium-iontových baterií může podle studie německých vědců zdvojnásobit...

Továrny na iPhony zejí prázdnotou, Apple z nich utekl

7. května 2024

Čínské továrny Foxconnu, kde se ještě donedávna vyráběly iPhony, nyní připomínají „města duchů“....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence na nových smartphonech od Huaweie svléká lidi

5. května 2024  7:02

Na poli smartphonů je současným trendem implementace umělé inteligence. Ta nabízí stále širší...

Tento levný tarif T-Mobilu nemá díky ceně na českém trhu konkurenci

8. května 2024

U T-Mobilu jde již o jakousi tradici, že s příchodem nového měsíce obmění svou akviziční nabídku....

Google spouští v Česku svůj obchod. Oficiálně tu začal prodávat Pixely

7. května 2024

S představením nového smartphonu Google Pixel 8a přichází pro české zákazníky ještě mnohem...

Sony nekončí. Nový smartphone však bude podobný všem ostatním

7. května 2024  7:02

Sony přes nízké prodeje se smartphony nekončí a chystá novinku, které bychom se měli dočkat v...

Továrny na iPhony zejí prázdnotou, Apple z nich utekl

7. května 2024

Čínské továrny Foxconnu, kde se ještě donedávna vyráběly iPhony, nyní připomínají „města duchů“....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...