Muzea vonící párou: Seznamte se s železničními dějinami Ostravska

  • 1
Patnáctý díl seriálu Muzea vonící párou nás zavede na nádraží Ostrava střed. Ve dvou patrech staniční budovy totiž sídlí Železniční muzeum moravskoslezské. Pokud se chcete důkladně seznámit s železniční historií Moravskoslezského kraje, lepší instituci nenajdete.

Železniční muzeum moravskoslezské vzniklo teprve v roce 2013, ale za tu dobu si vydobylo renomé, jaké mu mohou „konkurenti“ v oboru závidět. Má štěstí na poměrně rozsáhlé prostory, takže početné sbírky nemají muzejníci namačkané na jednom místě.

Dvě patra rozlehlé staniční budovy jsou naplněné zajímavými exponáty, které se vztahují výhradně k železnici v regionu. V přízemí můžete vidět hlavně rozměrné a těžké přístroje. Prohlédnout si můžete třeba repliku prvních košových návěstidel, průvodci vám vysvětlí rozdíl mezi elektromechanickým a elektrodynamickým zabezpečovacím zařízením, ukážou, jak fungovala staniční telefonní ústředna nebo vám předvedou, jak se programoval Pragotron, tedy informační tabule o odjezdech vlaků z doby nedávno minulé.

Pro děti mají v Ostravě samozřejmě k dispozici hned několik modelových kolejišť. Klidně si můžete vybrat měřítka H0 nebo TT. A zatímco si rodiče prohlížejí expozici, menší návštěvníci si mohou „odpočinout“ v dětském koutku.

Dětský koutek pro dospělé představuje funkční trenažér lokomotivy řady 742. Za mírný poplatek si můžete vyzkoušet, jaké to je řídit Bangli mezi Krnovem a Ostravou. Občas se prý na trenažér vypisují pořadníky, tak moc je tato součást muzea oblíbená.

Funkční trenažér lokomotivy řady 742

Chloubou Železničního muzea moravskoslezského jsou expozice v prvním patře. Tam se totiž konají konají krátkodobé výstavy, pokud za krátkodobé považujeme výstavy, které trvají jeden rok. Do letošního dubna se mohli návštěvníci seznámit se 125letou historií úzkorozchodné dráhy Třemešná ve Slezsku – Osoblaha, nově je teď instalovaná výstava o místních a drobných drahách na Ostravsku a Karvinsku. Ostatně řadu z nich už znáte ze seriálu Zaniklé tratě.

Největším exponátem, který se ani nevešel pod střechu, je lokomotiva 310.001, která je vystavena hned vedle staniční budovy. Zájemci si ji prý na požádání mohou prohlédnout pěkně zblízka a podívat se i do kabiny strojvedoucího.

Největším exponátem ŽMMS je bezesporu lokomotiva 310.001.

V reportáži navíc uvidíte i záběry z míst, kam by se expozice ŽMMS mohla v budoucnu rozšířit. Exkluzivně vám ukážeme vnitřek památkově chráněného Stavědla číslo 2. Sem se běžní návštěvníci dostanou až po chystané rekonstrukci stanice Ostrava střed, tedy až za pár let.

Po chystané rekonstrukci stanice Ostrava střed by se mělo i památkově chráněné...
Hutě, doly a železnice. Koexistence těchto tří odvětví přinesla Ostravsku...

Po chystané rekonstrukci stanice Ostrava střed by se mělo i památkově chráněné Stavědlo 2 proměnit v muzejní expozici

Železniční muzeum moravskoslezské rozhodně doporučujeme navštívit, stanice Ostrava střed stojí v centru města hned vedle nákupního centra Nová Karolína. Dostat se tam můžete dostat pohodlně vlakem, MHD, ale i individuální dopravou. Pozor na ne úplně standardní otevírací dobu.

Železniční muzeum moravskoslezské

Otevírací doba září až květen:
středa, čtvrtek 12:00–16:00
víkendy 9:00–16:00

Otevírací doba červen až srpen:
středa, čtvrtek 10:00–16:00
víkendy 9:00–16:00

Vstupné:
dospělí 130 Kč, studenti a důchodci 70 Kč, děti 50–70 Kč

Další služby:
Prodej suvenýrů, modelová železnice, dětský koutek, trenažér lokomotivy 742

Bližší info:
www.zmms.cz