Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Baterie rychle nezlevní, chybí průlom, tvrdí expert na elektromobily

Americký profesor Jeremy Michalek z Carnegie Mellon University v USA, který se dlouhodobě věnuje elektromobilitě, tvrdí, že se v nejbližších deseti letech nedá očekávat nijak dramatický pokles cen elektromobilů. Pro jejich cenu jsou totiž zásadní baterie a právě jejich cena bez zásadní inovace neklesne. A takový průlom podle něj není na obzoru.

Vysokonapěťová baterie Škody Enyaq iV obsahuje v každém modulu 24 článků. Počet modulů se u jednotlivých variant liší a společně s tím i dojezd vozu. Největší baterie (na obr.) je složená z 12 modulů. | foto: VW Group

V článku zveřejněném na serveru MarketWatch Michalek tvrdí, že ceny baterií za posledních 15 let dramaticky klesly a prodej elektromobilů exponenciálně roste. Jeho práce ředitele skupiny pro elektrifikaci vozidel na Carnegie Mellon University v Pittsburghu ale naznačuje, že je třeba být opatrný při extrapolaci minulých trendů v oblasti elektrických vozidel do budoucnosti. Budoucí výzvy totiž vypadají zásadně jinak.

„V posledních letech byly nejméně čtyři velké faktory, které vedly ke snížení cen baterií: Zaprvé, úspory z rozsahu výroby, tedy masovější produkce, vedly k počátečnímu snížení nákladů na baterie, ale nyní jsou již téměř vyčerpány a neměli bychom očekávat, že velké továrny nebo rostoucí poptávka samy o sobě výrazně zlevní baterie pro elektromobily,“ tvrdí. „Za druhé, snížení nákladů bylo také způsobeno zdokonalením výrobního procesu, ale ani sebelepší optimalizace výroby nemůže stlačit ceny baterií pod úroveň materiálových nákladů. Za třetí, ceny mohou dočasně klesnout pod náklady, když firmy využívají dotace, dočasně prodávají ztrátově, aby se prosadily na trhu. Ceny však nemohou zůstat pod náklady dlouho. A konečně, inovace v minulosti snížily náklady a inovace jsou naší hlavní zbývající pákou pro snížení nákladů v budoucnosti.“

A právě v inovacích se zatím nic dramaticky zásadního neděje. Sice se stále vylepšuje technologie lithium-iontových baterií, jako například změnou chemie katody za účelem použití menšího množství kobaltu, zlepšením transportních vlastností elektrod atd., ale ani jedno z těchto vylepšení nepřináší zásadní změnu v kapacitě nebo ceně baterií. Nejistotu zvyšuje citlivost na ceny komodit, jako je především lithium a kobalt.

Toyota například oznámila, že chystá nový typ baterií s pevným elektrolytem. Volkswagen investoval nemalé peníze do start-upu nových baterií Quantum Space podporovaného Billem Gatesem. Ford a BMW zase vložily prostředky do firmy Solid Power. Hyundai, Honda a Nissan chtějí představit své modely do roku 2030. Naopak Tesla se na téma revolučních baterií moc nevyjadřuje. Elon Musk přiznal, že se obává vyčerpání ložisek niklu, který je pro výrobu současných baterií nezbytný.

Profesor Michalek sice očekává změnu, pokrok si slibuje například od lithium-metal baterií, kompozitních anod z křemíku a grafitu a polymerních elektrolytů, ale vzhledem k tomu, že všechny tyto technologie ještě čeká určitý vývoj či testování a následně dlouhé zavádění do sériové výroby, nedá se čekat jejich masové zavedení v následujících deseti letech.

A Michalek jde ve své skepsi ještě dál. „i kdybychom dosáhli všech cílů v oblasti baterií, levné baterie samy o sobě nestačí k tomu, aby došlo k širokému rozšíření elektromobilů,“ tvrdí. Například přibližně polovina vozidel v USA nemá vyhrazené parkovací místo mimo své bydliště, kde by mohla být instalována nabíječka. Používání elektromobilů může být obtížnější pro nájemníky a také pro obyvatele hustě obydlených měst, kteří již nyní bojují s logistikou parkování a nejsou nadšeni z toho, že by si ke svým každodenním úkolům přidávali ještě logistiku nabíjení. I kdyby tedy byl k dispozici levný elektromobil, neznamená to, že by si ho každý koupil.

Podle Michalka je jisté, že počet elektromobilů na silnicích se bude zvyšovat, ale varuje před pocitem, že růst bude i nadále stejně rychlý jako v posledních dvou letech. Vliv na to bude mít řada faktorů. Prudký nárůst cen benzínu by mohl urychlit přijetí elektromobilů, ale prudký nárůst cen materiálů pro baterie, jako je kobalt, by mohl popularitu elektromobility naopak zpomalit. „Je dobré si uvědomit, že minulé výsledky nejsou zárukou výsledků budoucích,“ zakončil svoji analýzu Michalek.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

Největší bateriové úložiště energie v Evropě se nachází v Pillswoodu ve...

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Témata: Elektromobil, výroba
  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...