Zjistěte zpoždění svého vlaku, ušetříte si mnoho starostí

  • 15
Čekání na zpožděný vlak není příjemné, ať už tímto vlakem chcete odjet nebo vám přiváží očekávanou návštěvu. Nyní můžete přesné zpoždění zjistit mobilem prostřednictvím služby Poloha vlaku. Nabízejí ji všichni domácí operátoři a my jsme ji otestovali.

Každý, kdo cestuje hromadnými dopravními prostředky, ví, že zpoždění spoje není pokaždé nepříjemné. Sebemenší zdržení kupříkladu oceníte ve chvíli, kdy dobíháte na zastávku o několik minut později. Abyste nemuseli po celou tu dobu přemítat, zdali spoj ještě stihnete, přišly na přelomu roku Česke dráhy s nabídkou velmi zajímavé služby Poloha vlaku, která slouží k okamžitému určení místa, kterým konkrétní vlak právě projíždí.

Informace o zpoždění jsou poskytovány pouze o vlacích kategorie SC (super city), EC (EuroCity), IC (InterCity), Ex (expres), R (rychlík) a Sp (spěšný vlak). Pro uživatele se nabízí hned několik možností, jak zjistit polohu vlaku a s ní i čas eventuálního zpoždění. Nejjednodušší je odeslání SMSky určeného tvaru na informační centrum operátora, pokročilejší mohou využít WAP nebo se přímo dotazovat na asistentských linkách. Pokud pro zjištění polohy vlaku použijete SMSku, zaplatíte nejen za odeslání, ale také za přijetí textovky (Eurotel - 0,75 Kč; T-Mobile - 1,50), u WAPu platíte jen za samotné datové spojení. Čas zpoždění můžete zjistit také na internetu (http://cdrail.cz/poloha/).

SMSkou v teorii

Pro zadání textovky s dotazem na polohu vlaku musíte znát číslo vlaku nebo jeho standardní slovní označení (např. Bohemia, Slovenska strela). Pokud číslo neznáte, je možné ho zjistit běžným dotazem do jízdního řádu - přijde vás to tedy o jedno odeslání a příjem textovky dráž. polohavlaku

Tvar SMSky je pro pro Eurotel ZPO číslo vlaku (např. ZPO 675, odeslat na 999111 - Eurotel), pro T-Mobile POZ číslo vlaku (např. POZ 675 odeslat na 4616). Odpověď systému má následující tvar:

(ZPO) Vlak:675; Směr jízdy:Brno; Informace ze stanice: Havlíčkův Brod; Prav.cas: 12:11(odj.); Skut.cas: 12:11(odj.); Stav: vcas. 

Za položkou "Vlak" se uvádí číslo vlaku, "Směr jízdy" potvrzuje směr vlaku, "Informace ze stanice" udává stanici, kterou vlak naposledy projel a z níž byly aktuální informace poskytnuty (systém udává pouze větší stanice), "Prav.čas." značí pravidelný čas odjezdu podle jízdního řádu, "Skut.čas" informuje o skutečném čase odjezdu vlaku z naposledy projížděné stanice a konečně položka "Stav" udává, zda ja vlak zpožděn a o kolik.

SMSkou v praxi

Je možné zadat požadavek také ve formě typ vlaku (R, IC apod.) a číslo vlaku, v tom případě neoddělujte označení vlaku a jeho číslo mezerou, jinak se vám vrátí SMS s chybovým hlášením. Systém ale přijímá i požadavky, v nichž je uvedeno pouze číslo vlaku, jak je uvedeno výše. Pokud zadáváte pouze název vlaku, stačí zadat pouze první tři písmena z názvu. Forma odpovědi se maličko liší od výše uvedených údajů, které jsme obdrželi od Českých drah - neuvádí se pravidelný čas odjezdu, ale jen skutečný čas následovaný zpožděním vlaku v minutách. Následují příklady dotazů a odpovědí.

Eurotel
Dotaz: ZPO 425
Odpověď: (ZPO) 1/1 Vlak: R 425 Laborec, Směr: Mosty u Jabl. St.hr., Poloha: Kostenice, odj. 4.8. 2002 23:13, 11 min ZPOZDENI (Posláno 4. srpen 2002, 23:17, dorazilo 23.18)

- pro následující vyhledání jsme použili poprvé jméno vlaku, podruhé jeho číslo
Dotaz: ZPO VSACAN
Odpověď: (ZPO) 1/1  Vlak: R 441 Vsacan, Směr: Horni Lidec statni hranice, Poloha: Rudoltice v Cechach, Cas: odj. 5. 8. 2002 14:12, 12 min ZPOZDENI (Posláno 5. srpen 2002, 14.17, dorazilo ve stejnou minutu)

Dotaz: ZPO 441
Odpověď: (ZPO) 1/1 Vlak: R 441 Vsacan, Směr: Horni Lidec statni hranice, Poloha: Krasikov, Cas: odj. 5. 8. 2002 14.19, 15 min. ZPOZDENI (Posláno 5. srpen 2002 14:22, dorazilo ve stejnou minutu)

T-Mobile
Dotaz: POZ 120
Odpověď: Vlak: IC 120 Kosican, Směr: Praha hlavni nadrazi, Poloha: Olomouc hl.n., Cas. Odj. 5. 8. 2002 14:17, 26 min. ZPOZDENI (Datum: 05/08, čas: 14:26)

Dotaz: POZ 120
Odpověď: Vlak: IC 120 Kosican, Směr: Praha hlavni nadrazi, Poloha: Trebovice v Cechach, Cas. Odj. 5. 8. 2002 15:15, 31 min. ZPOZDENI (Datum: 05/08, čas: 15:16)

SIM Toolkitem

Jen o málo jednodušší možností je vyhledat požadovanou službu v přednastavených info kanálech, ke kterým má uživatel zjednodušený přístup pomocí SIM Toolkitové aplikace. Je to možné jen v rámci T-Mobilu (T-Mobile info) a Eurotelu (Info Easy).

WAPem

Na službu Poloha vlaku se můžete "proklikat" z wapových portálů všech našich operátorů.

Eurotel Juice>Cestovani>Vlaky>Odkud>Kam (tyto položky vyplňte náhodně, v následujícím podmenu vložíte číslo vámi hledaného vlaku)>Poloha vlaku> číslo či název vlaku - každá informace zobrazena na samostatném displeji.

Oskarův portál>Praktické>Jízdní řády>Aktuální poloha vlaku.

T-zones>T-info>Jízdní řády>Jizdní řády>Odkud>Kam (tyto položky opět vyplňte náhodně, v následujícím podmenu vložíte číslo vámi hledaného vlaku)>Aktuální poloha vlaku>číslo nebo název vlaku - informace zobrazena kompaktně.

Mnohem pohodlnější wapovou cestou je připojení přímo na stránky poskytovatele služby.
Jedná se o adresy wap.vlak-bus.cz, wap.vlak.cz. Pro zefektivnění připojení (zkrácení cesty k požadované informaci) je dobré doplnit doménové jméno o cestu: /WAP/poloha.ASP. Pokud budete službu užívat častěji, uložte si tuto adresu jako záložku (bookmark).

Dotazem na Asistenta
Poslední možností je položit dotaz přímo operátorům v asistentských centrech, tuto službu nabízí pouze Eurotel a RadioMobil. Operátor po telefonickém dotazu požadované informace vyhledá přímo na internetu a obratem je sdělí klientovi. Pro Eurotel Asistent 1188, pro síť T-Mobile 333).

Na Eurotel Asistent nám operátorka sdělila, že nás může informovat pouze o časech pravidelných příjezdů a odjezdů vlaků. Na asistentské lince T-Mobilu jsme pořídili podobně. Přestože jde o související služby, tito operátoři nabízejí informace o aktuální poloze pouze přes levnější informační kanály.

Výhled do budoucna

V současnosti je možné získat informace pouze o zpoždění vlaků, v budoucnu však České dráhy spolu s mobilními operátory připravují zpřístupnění informací o zpoždění autobusů (kromě internetu bude opět podporován WAP přístup i  informační SMSky), což bude pro mnoho lidí ještě zajímavější. Na druhou stranu však autobusy se zpožděním takové problémy nemají.

Aktualizace (23.8): V důsledku povodní byla tato služba až do odvolání vyřazena z provozu. Současně se omlouváme mobilním operátorům za nesprávnou interpretaci smlouvy o poskytování informací o aktuální poloze vlaku.