Železničáři mají smůlu, na moderní GSM-R si zatím počkají

  • 2
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potvrdil Kapsch jako vítěze výběrového řízení Českých drah na výstavbu sítě GSM-R. Siemens oficiální stanovisko zatím neobdržel, ale už dopředu avizoval, že se určitě pokusí verdikt zvrátit.

Zpackané výběrové řízení Českých drah na dodavatele železniční mobilní sítě má již tradiční pokračování. Někdo potvrdí jako vítěze jednu firmu, druhá se proti tomuto verdiktu odvolá. Tentokrát potvrdil Kapsch jako vítěze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Antimonopolní úřad toto rozhodnutí vydal 3. března. Námitky Siemensu zamítl v plném rozsahu.

Siemens ještě podle svého mluvčího Petra Sedláčka neobdržel oficiální stanovisko, nicméně pro agenturu ČIA prohlásil, že s velkou pravděpodobností proti tomuto rozhodnutí podá rozklad k předsedovi ÚOHS. „Jsme odhodláni bojovat do posledního dechu, neboť pro nás je to obtížně pochopitelné,“ vyjádřil se k rozhodnutí antimonopolního úřadu mluvčí Siemensu Petr Sedláček.

Dodavatele technologie pro síť GSM-R hledají České dráhy již od roku 2001 (pokud vás problematika zajímá, tady jsou naše starší články). Tehdejší výběrové řízení bylo zrušeno úplně, nové z ledna roku 2003 vyhrál Kapsch. Siemens bojuje právě proti výsledku tohoto posledního výběrového řízení. Komise odborníků totiž rozhodla, že lepší nabídku podal Siemens. Tento verdikt komise ale České dráhy (které ji samy jmenovaly) nikdy neuznaly. Siemens byl nicméně dražší, požadoval 259 milionů korun oproti 254 milionům korun pro Kapsch (obě firmy se ale navzájem napadají, že každá má v nabídce něco jiného a že by České dráhy stejně musely zaplatit více).

České dráhy jsou v dost prekérní situaci. Nedokázaly si vybrat dodavatele pro pilotní projekt GSM-R (pokrytí 700 km tratí prvního a druhého koridoru), jenže už si na celý projekt vzaly úvěr, ze kterého musí platit úroky. V okolních zemích sice také ještě nemají sítě GSM-R dokončené, ale třeba v Německu již GSM-R na nejdůležitějších tratích běžně používají. Nicméně u dalších sousedů se víceméně čeká na to, jako dopadne tendr na GSM-R u nás.

Síť GSM-R je přitom pro České dráhy nutnost. Kromě toho, že k vybudování nás zavazují mezinárodní smlouvy, je tento systém nezbytný pro získání mezinárodní dopravy přes Českou republiku v budoucnu. Až dosud jednotlivé železnice používají vlastní analogové systémy. Právě GSM-R má v celé Evropě sjednotit standardy a umožnit používání jednoho rádiového vybavení v celé Evropské unii.

,