Zdražení nemusí být podle vzoru Český Telecom

Někteří telefonní operátoři v zahraničí se do zdražování neženou tak jako náš Telecom. Vyplývá to ze situace v Rakousku, Německu, Francii a Belgii.
Zatímco Český Telecom hodlá domácnostem zvýšit od února paušální poplatek za pevnou linku z 175 na 299 korun, z ankety ČTK vyplývá, že zahraniční operátoři zvyšují ceny mírněji, v některých zemích poplatky dokonce klesají. Například ve Francii nikdy jednorázové zdražení paušálních měsíčních poplatků za pevnou telefonní linku nedosáhlo takové výše, kterou nyní chystá Český Telecom.

Od ledna 1994 se poplatek zvýšil ze 45 franků na současných 12,55 eur (82,32 franku). K nárůstu o necelých 100 procent bylo však zapotřebí sedmi jednotlivých zdražení. Paušál Českého Telecomu se v roce 1994 pohyboval kolem 50 korun, nyní bude zvýšen na 299 korun, což je téměř 600 procent.

V současnosti se snaží France Télécom snižovat ceny za místní a meziměstské hovory a nabízí řadu variant, jak zvýhodnit klienty, kteří upřednostňují určitý typ telefonování. To se týká především hovorů po Francii. Naposled přišel France Télécom s nabídkou "tři čísla bez limitu". V rámci něho mohou klienti za zvláštní měsíční paušál tři eura hovořit po celý víkend s partnery na třech vybraných číslech ve Francii jakkoli dlouho.

Belgická telekomunikační firma Belgacom výrazné zvýšení svého paušálu nepraktikuje. Řekla to mluvčí Belgacomu, které se jednorázové zvýšení paušálu v ČR o 70 procent, i s přihlédnutím ke kreditu volných minut, zdálo překvapivě vysoké. Belgacom naposledy zvýšil paušální měsíční poplatek za pevnou linku naposledy v říjnu 2000, a to nevýrazně.

V Německu i Rakousku se telefonní poplatky snižují. V Německu padl monopol Deutsche Telekom před čtyřmi lety. Ceny za meziměstské hovory od té doby po deregulaci klesly v Německu o zhruba 50 procent a za mezistátní dokonce o 80 procent. Podle odhadu analytiků ztratil Telekom v dálkovém spojení za první rok liberalizace až 30 procent trhu.

Rakouský Telekom Austria v uplynulých letech pod tlakem konkurence několikrát snižoval ceny. Loni zavedl pro klienty různé uživatelské programy. Například balík pro občany zahrnuje měsíčně 60 volných minut a paušální měsíční poplatek se proti standardnímu tarifu snížil o 20 šilinků na 220 ATS (510 korun). Stálý měsíční poplatek se na průměrném telefonním účtu tohoto programu podílí téměř polovinou.