Zdá se, že pokrytí metra se dožijeme

Oba operátoři se dohodli na společném postupu při pokrývání pažekého metra.
Pokrytí metra patřilo k !předvolebním! slibům RadioMobilu ještě v roce 1996 - už tehdy oficiální představitelé firmy prohlašovali, že po pokrytí pražské podzemní dráhy touží. Dlouho zůstalo jen u tužeb; dlužno říci, že z velké části nikoliv vinou RadioMobilu, ale díky přemítání Dopravních podniků nad tím, komu z potenciálních dvou uchazečů umožnit výstavbu sítě v metru.

Dopravní podnik vybíral, až přebral - koncem roku 1997 se rozhodl umožnit výstavbu pokrytí sítě GSM v metru oběma operátorům ve společném projektu. Šalamounské a vcelku rozumné rozhodnutí mělo jednu nevýhodu - a to marketingovou. Pokrytí metra patří mezi velmi drahé projekty a je jasné, že každý z operátorů jej chtěl využít jako kompetetivní výhodu. Tomu podvojné rozhodnutí Dopravního podniku učinilo přítrž a investovat oběma operátorům do společného a drahého projektu se chtělo jen velmi málo.

Dva roky komunikace obou operátorů o pokrytí metra signálem GSM značně vázla a společné řešení se hledalo jen obtížně - už proto, že i technologické řešení pokrytí metra je problematická záležitost. Nakonec se cesta našla a s trochou přízně hvězd budeme již letos moci telefonovat z metra.

Podle neoficiálních informací hodlají oba operátoři do letošního Invexu - do října - zprovoznit pilotní část projektu, tedy pokrytí stanic I.P. Pavlova, Můstek a Muzeum. Zdůrazňuji - jedná se o pokrytí stanic, nikoliv tedy o pokrytí tunelů mezi nimi. Podle toho, jak dopadne tato pilotní část projektu, budou pokračovat i další práce.

Je ovšem třeba připomenout, že se v nejbližší době zřejmě nechystá pokrytí tunelů, ale jen vestibulů a podzemních částí stanic. Vykrývání poměrně úzkých tunelů by bylo problematické - v železobetonových tunelech je třeba používat speciální celly s velmi nízkým výkonem tak, aby se signál co nejméně znehodnocoval lomy a odrazy. Také antény pro vykrývání tunelů jsou potřeba speciální, ne právě levné.

Navíc pokrývání tunelů naráží i na problém slušnosti - sám si nedovedu představit, to blaho, kdyby si všichni majitelé mobilních telefonů měli za cesty v metru vyřizovat svoje telefonáty. Na druhou stranu na stažení a vyřízení pošty je ranní cesta metrem ideální. I pokrytí stanic má svůj smysl - zde člověk tráví také nezřídka deset minut...

Navíc v tunelech jsou obavy z rušení - v metru je provozován radiový systém Dopravních podniků a jsou zde rozvedeny vývody komunikačních zařízení civilní obrany.

Chtěl jsem pořídit několik ilustračních fotografií z I.P. Pavlova, kde se již technologie montovala, bohužel mi fotografování znesnadnil zaměstnanec dopravních podniků a vinou mého vynuceného rychlého ústupu se fotografie rozmazaly a jsou nepoužitelné - v tunelech byla tma. Snad příště.