Záruční lhůta má být dvouletá. Vydrží to i baterie mobilů?

  • 27
Od 1. ledna příštího roku by se měla povinná záruční lhůta prodloužit ze šesti měsíců na dva roky. Zřejmě každý spotřebitel zajásá. Co to však přinese do oblasti mobilních telefonů?
Českou sněmovnu již opustil zákon, který prodlužuje povinnou záruční dobu ze šesti měsíců na dva roky. Pokud jej schválí i senát a podepíše prezident, budeme mít od prvního ledna roku 2003 delší záruční lhůtu. Změní se tím něco pro majitele mobilních telefonů?
Přestože samotné prodloužení lhůty vypadá pro spotřebitele velmi optimisticky, praktické dopady nové zákonné úpravy budou minimální. Podle zástupců Sdružení na ochranu spotřebitelů totiž výrobci nebudou muset nějak zásadně zlepšovat životnost svých výrobků, protože postačí, pokud o vlastnostech přístroje v dostatečné míře zájemce informují před uzavřením koupě. Zákon, odpovídající směrnici EU, tak uživatelům mobilních telefonů nepřinese výrazné zlepšení.

Bude samozřejmě možné po celé dva roky reklamovat poruchu displeje či klávesnice, nikdo však neprodlouží životnost baterie. Přitom nová baterie bývá prvním nákupem, který majitel mobilu musí udělat. Protože životnost současných baterií nelze prodloužit na dva roky, budou pravděpodobně balení mobilních telefonů obsahovat (např. v manuálu nebo na záručním listu) informaci o jejich minimální životnosti. Řada výrobců se zřejmě bude podobným způsobem krýt před problémy s klávesnicí a některé společnosti přidají i upozornění na to, že po určitém počtu měsíců je potřeba baterii mobilu podložit kusem papíru, aby správně vykonávala svou funkci.

Zákon navíc nezačne platit od 1. ledna úplně. Celý rok 2003 má totiž být přechodným obdobím, kdy bude na trhu i zboží vyrobené v předchozích letech. Na něj se ovšem nová záruční lhůta nemůže vztahovat. Budeme tak mnohdy svědky podobných situací jako dnes s cigaretami, které mají jednotnou cenu, ale řada hostinských přitom stále ještě prodává cigarety se starými kolky a tedy se starou (různou) cenou.

Nový zákon tedy uživatelům mobilních telefonů nepřinese převratné změny. Budou sice moci déle zkoušet uplatnit nárok na záruční opravu, ale výrobci se současně budou před jejich nároky snažit lépe krýt. Prodloužení záruky také pravděpodobně může přinést obecné zvýšení cen oprav, kterým se producenti budou snažit umořit zvýšené náklady na záruční opravy, případně náklady na zvýšení kvality. Zejména s ohledem na současné snížení odbytu mobilních telefonů totiž nelze předpokládat, že by výrobci měli velký zájem na prodlužování životnosti svých produktů.