Již všichni operátoři oznámili množství svých zákazníků. Největší nárůst jejich počtu jsme zaznamenali o vánočních svátcích, kdy lidé aktivovali SIM karty od Ježíška.
EuroTel v prosinci získal více než půl milionu nových zákazníků. RadioMobil dokonce zájem o předplacné sady podcenil a dva týdny před Vánoci již neměl batohy Reebok, přidávané k twistovým sadám jako vánoční dárek. Objem jeho prodeje můžeme odvozovat z našich informací o prosincovém odbytu. RadioMobil v té době prodával přibližně 10 000 SIM karet denně (s aktivací i v předplacených sadách). Přestože Oskar nenabízel tolik slev, i on zvýšil v prosinci počet svých zákazníků téměř o 50%.
Jak dopadl rok 2000
Za uplynulý rok si SIM kartu některého z operátorů pořídilo 2 400 000 lidí. Oskara, který začal dopravdy nabízet své služby v březnu loňského roku, si zvolilo 12,5% z nich. Získal tak 300 000 zákazníků a v absolutních číslech má tedy 7% podíl na trhu.Pro EuroTel a Paegas se rozhodlo 45,8%, respektive 41,7% nových uživatelů GSM.
Podle údajů operátorů jsou v ČR 4 321 000 aktivních SIM karet.
EuroTel
EuroTel v roce 2000 získal více než 1 100 000 nových uživatelů a celkově počet svých aktivních zákazníků zvýšil na 2 171 116. Přes masivní útok Paegasu, který byl úspěšný především v letních měsících, se EuroTelu podařilo udržet pozici nejsilnějšího operátora v zemi. Díky objemu předvánočního prodeje dokonce svůj náskok před konkurencí značně zvětšil.Povzbudivá čísla komentoval generální ředitel společnosti EuroTel Terrence Valeski: "Během listopadu a prosince jsme získali více než půl miliónu zákazníků a dnes používá téměř každý čtvrtý obyvatel České republiky naše služby. I přes obrovský nárůst počtu zákazníků v předvánočním období naše síť prošla zatěžkávací zkouškou přelomu století bez problémů. Loni jsme naši síť posílili například o více než 800 nových základnových stanic."
EuroTel začal služby GSM nabízet v roce 1996 a v roce 1997 měl 300 tisíc zákazníků. Na konci roku 1998 to už bylo téměř 600 tisíc a o rok později 1 070 000. Na konci roku 2000 počet zákazníků dosáhl 2 171 116. Rok 2000 se tak stal nejúspěšnějším rokem v historii společnosti.
Prestiž EuroTelu podpořila i skutečnost, že v roce 2000 vyhrál 38 tendrů ze 44, kterých se zúčastnil. Vyhrané soutěže reprezentují více než dvě třetiny finančního objemu tendrů vyhlášených v uplynulém roce.
RadioMobil
RadioMobil na překonání hranice 2 000 000 zákazníků zatím stále čeká. V uplynulém roce získal téměř 1 000 000 zákazníků a jejich celkový počet tak vzrostl na 1 850 000 klientů. "Soustředíme se především na takové zákazníky, kteří skutečně mají zájem využívat našich mobilních telekomunikačních služeb a jsou ochotni do nich investovat. A tak jsme i v předvánočních prodejích zaujali své nové zákazníky širokou škálou našich služeb, kvalitou péče o zákazníka a nejrozsáhlejším výběrem modelů mobilních telefonů. Nedistribuovali jsme SIM karty zdarma (v té době, pozn. red.), abychom tak uměle navyšovali počet zákazníků o desítky tisíc", uvedla Tereza Kakosová, tisková mluvčí společnosti RadioMobil.RadioMobil vstoupil na trh v roce 1996 jako druhý operátor a dlouho se potýkal s tím, že EuroTel měl před ním téměř pětiletý náskok. V roce 1997 zaznamenal RadioMobil 173 000 zákazníků, v roce 1998 to bylo 373 000 a v roce 1999 již 875 000. Za loňský rok 2000 dosáhl 1 850 000.
RadioMobilu se v roce 2000 podařilo získat také některé důležité zákazníky mezi velkými společnostmi, například pojišťovnu Allianz, Danone, Nestlé, ministerstvo vnitra či Škodovku.
Český Mobil
V březnu 2000 zahájil provoz nejmladší operátor mobilní sítě v České republice, Český mobil. Za necelý rok svého působení získal 300 000 zákazníků, přitom již po půlroce působení se tento údaj vyšplhal na 150 000. Podle údajů EMC World Cellular Database se Oskar stal nejrychleji se rozvíjejícím třetím operátorem sítě GSM ve střední a východní Evropě.
Operátor | konec 1999 | pololetí 2000 | zacátek 2001 |
EuroTel |
55,7 |
50 |
50,2 |
Paegas |
44,3 |
45,5 |
42,8 |
Oskar |
0 |
4,5 |
7 |
Počty zákazníků, které mají jednotliví operátoři, samozřejmě závisí na portfoliu služeb, které nabízejí, pokrytí a jeho kvalitě a samozřejmě na cenách hovorného. Důležitým aspektem jsou také ceny mobilních telefonů, nabízených jednotlivými operátory. V souvislosti s udávanými čísly je také třeba brát ohled na dobu působnosti provozovatelů sítí GSM v České republice.
Tak jako tak jsou výsledné údaje více než uspokojivé pro EuroTel, RadioMobil i Český Mobil. Jen neusnout na vavřínech.