Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zákazníci na krizi vydělají, operátoři o ně musí bojovat

aktualizováno 
Finanční krize změní podle analytiků přístup operátorů k zákazníkům. Aby si je udrželi, budou jim muset nabízet daleko víc služeb zdarma. Operátoři tak budou v jiné situaci, než byli zvyklí, nevyhnou se úsporám a propouštění.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - peníze, hotovost | foto: Profimedia.cz

Mobilní operátoři patřili dosud k nejziskovějším společnostem a byli zvyklí pracovat s vysokými maržemi a zisky. Řada z nich proto příliš nehleděla na efektivitu. Jak však upozorňuje analytická společnost Gartner, stále se prohlubující ekonomická krize donutí mobilní operátory ke změně chování. Boj o zákazníky se přiostřuje.

Zejména čeští operátoři byli dosud ke svým zákazníkům poměrně skoupí (čtěte: Operátoři si nás neváží. Služeb zdarma nabízejí jen málo). Svůj přístup budou muset zřejmě brzy změnit. Ačkoli oficiálně čeští operátoři žádné problémy nepřiznávají, zdroje Mobil.cz potvrzují, že zákazníci věnují výši svých účtů za telekomunikační služby mnohem víc pozornosti než v minulosti.

Nejvýrazněji se to projevuje u firemních zákazníků. Právě ti dosud operátorům přinášeli největší zisky.

Chceme nové služby, ale zadarmo

Pokud bude ekonomická krize pokračovat i v následujících měsících, tlak zákazníků na úspory se ještě zvýší. Jak ukazují dosavadní zkušenosti, rezidentní zákazníci se snaží omezovat především výdaje za zábavu, a tak zůstávají doma. Zpráva společnosti Gartner upozorňuje, že velká část zákazníků nebude ochotna využívat nové služby, pokud nebudou zadarmo.

Zřejmě se tak dočkáme podobného trendu, který je už patrný například ve Velké Británii (čtěte: Čeští operátoři jsou až čtyřikrát dražší než britské pobočky stejné firmy). To znamená, že za stejný paušál bude zákazník dostávat víc služeb. Týká se to například volných minut či připojení k internetu. Podobný postup je totiž výhodný pro obě strany. Zákazník získá lepší kontrolu nad výší svých účtů a zároveň bude služby operátora využívat. Operátor tím získá jistotu pravidelných příjmů.

Zároveň si zákazníci začnou uvědomovat svou cenu v konkurenčním boji operátorů. Pokud tedy bude chtít operátor přežít, nezbude mu, než si zákazníka předcházet. Rozvoje se tedy zřejmě dočkají různé služby umožňující využití v domácnostech, například založené na konvergenci mobilní a pevné sítě, kdy se mobil po přihlášení do domácí základnové stanice chová jako pevná linka.

Volejte levně v ČR i do zahraničí

S Klikniavolej.cz již od 1,07 Kč

Operátoři budou muset přehodnotit své dosavadní marketingové strategie, aby lépe zacílili potřeby svých zákazníků. Poroste význam sociálních sítí a lokálně orientovaných služeb. Důležitou roli v dalším rozvoji budou hrát služby založené na IP protokolu (internetu). To se týká i internetové telefonie (VoIP), kterou budou operátoři podle odhadů analytiků nuceni akceptovat jako cestu k úsporám.

Šetřit musí i operátoři, čeká je propouštění

Mobilní operátoři budou muset čelit poměrně složité situaci. Marže, a s nimi i celkové příjmy, budou klesat, ale zákazníci budou požadovat stále víc. Nezbude tak, než výrazně zefektivnit své dosavadní chování. Jednou z cest bude efektivnější využívání investic. To se už projevuje ve snaze o sdílení infrastruktury, tak jak se na tom dohodli například O2 a Vodafone (čtěte: O2 a Vodafone budou sdílet mobilní sítě. V hledáčku je i Česko).

Souběžně se budou muset operátoři snažit o zefektivnění svého vlastního fungování. Jak upozorňuje Gartner, nevyhnou se ani masivnímu propouštění. Nedá se totiž předpokládat, že by se v dohledné době marže vrátily na původní úroveň. Další úspory budou muset operátoři hledat například v outsourcingu, který se bude dotýkat nejen administrativy, ale přímo telekomunikačních částí. První vlaštovkou je Vodafone, který svěřil provoz jedné ze svých sítí Ericssonu.

Operátoři přežijí, zlaté časy jim končí

Mobilní operátoři jsou zatím finančně velmi silní, nedá se proto očekávat žádná velká vlna krachů. Platí to i o českých pobočkách, které si i podle posledních finančních výsledků stále stojí velmi dobře. Na druhou stranu, pro udržení své pozice budou muset vyvinout mnohem větší úsilí než dosud. Pokud se jim ale podaří tuto změnu zvládnout, mohli by z krize vyjít dokonce silnější než předtím.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační snímek
Vystřelil ve striptýzovém klubu. Prý šlo o nehodu při focení selfie

Striptýzové kluby slibují nevšední zážitky, střelba mezi ně ovšem nepatří. O takový netradiční zážitek se loni 17. prosince návštěvníkům klubu Lust ve...  celý článek

příslušenství k Samsungu Galaxy S8+
Natáhněte si na špičkový Samsung třeba mechanickou klávesnici

Vlastníci Samsungu Galaxy S8/S8+ mají spoustu možností, jakými doplňky si vylepšit svůj smartphone. Na výběr jsou různé kryty, pouzdra, sluchátka plus...  celý článek

LG V30
LG začalo určovat trendy. Ukazuje, jak má vypadat moderní smartphone

Z nenápadného výrobce se stal jeden z určujících producentů chytrých telefonů. Chystaná novinka to zanedlouho potvrdí.  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Zrušený roaming: data nejvíc letí v Chorvatsku, volání v Německu

Statistiky operátora O2 ukazují, jak si Češi užívají nově bezpříplatkových roamingových služeb v oblíbených zahraničních destinacích. Fotky z pláží nejčastěji...  celý článek

Sleva 25 procent
Největší sleva v dějinách? Operátor ji dal na neuvěřitelných 982 let

Poněkud bizarní slevu poskytl ruský operátor Megafon zákazníkovi, který chtěl dát výpověď. I důvod výpovědi není obvyklý, zákazník si stěžoval na drzého šéfa...  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.