Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

S baterií v odbaveném kufru už neodletíte

  • 77
Americký letecký úřad chce od leteckých společností, aby neodbavovaly zavazadla, ve kterých je lithiová baterie. Toto nařízení již delší dobu platí v Číně a je striktně dodržováno.

Nařízení vydal Americký letecký úřad (FAA) tento týden. V odbaveném zavazadle, tedy takovém, které je uloženo v nákladním prostoru letadla, nesmí být přepravovány všechny typy lithiových baterií, které nejsou součástí elektronického přístroje. Nařízení se tedy vztahuje jak na náhradní baterie, tak na takzvané externí záložní baterie.

Tyto baterie mohou cestující přepravovat jen u sebe, tedy v příručním zavazadle, nebo v kapse. Pokud by příruční zavazadlo bylo třeba z důvodu přeplnění úložných prostor v kabině letadla nutné odbavit (což se děje poměrně často), musí se baterie vyjmout a cestující je musí mít u sebe.

Odbavené zavazadlo, ve kterém budou baterie, nesmí být přepraveno. Navíc se regulace vztahuje i na množství a velikost náhradních a externích baterií. Nesmí se přepravovat obchodní zboží a vzorky, baterie musí být určeny pro osobní použití. U menších není množství omezeno, baterie s kapacitou 101 až 160 Wh lze v kabinovém zavazadle nebo u sebe přepravovat maximálně dvě.

Nařízení se týká letů v rámci USA a letů do a z USA. V Evropě zatím není přeprava náhradních a externích lithiových baterií omezena, ale třeba v Číně už podobné nařízení platí delší dobu.

Podle letiště jsou odbavená zavazadla kontrolována hned na přepážce v rentgenech a cestující musí baterii vyjmout a vzít si ji do kabiny. Pokud rentgeny přímo na přepážce nemají, je cestující vyhledán na bráně a musí baterii z odbaveného zavazadla vyndat. Jinak kufr neletí.

Důvodem, proč letecké společnosti a úřady nechtějí přepravovat lithiové baterie v nákladním prostoru letadla je riziko vzplanutí těchto baterií. Problém s lithiovými bateriemi měl třeba nový dopravní Boeing 787. Baterie se přehřívaly a explodovaly, v jednom případě pak začaly hořet (více zde). V tomto případě se sice jednalo o součást letadla, ale FAA upozorňuje, že z dřívějších testů hrozí riziko zkratu, přehřátí a požáru i v případě převážených komerčních baterií.

Pražské letiště má nový přístroj. Odhalí člověka, který manipuloval s výbušninou:

16. září 2015