Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S baterií v odbaveném kufru už neodletíte

  14:04aktualizováno  20:00
Americký letecký úřad chce od leteckých společností, aby neodbavovaly zavazadla, ve kterých je lithiová baterie. Toto nařízení již delší dobu platí v Číně a je striktně dodržováno.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nařízení vydal Americký letecký úřad (FAA) tento týden. V odbaveném zavazadle, tedy takovém, které je uloženo v nákladním prostoru letadla, nesmí být přepravovány všechny typy lithiových baterií, které nejsou součástí elektronického přístroje. Nařízení se tedy vztahuje jak na náhradní baterie, tak na takzvané externí záložní baterie.

Tyto baterie mohou cestující přepravovat jen u sebe, tedy v příručním zavazadle, nebo v kapse. Pokud by příruční zavazadlo bylo třeba z důvodu přeplnění úložných prostor v kabině letadla nutné odbavit (což se děje poměrně často), musí se baterie vyjmout a cestující je musí mít u sebe.

Odbavené zavazadlo, ve kterém budou baterie, nesmí být přepraveno. Navíc se regulace vztahuje i na množství a velikost náhradních a externích baterií. Nesmí se přepravovat obchodní zboží a vzorky, baterie musí být určeny pro osobní použití. U menších není množství omezeno, baterie s kapacitou 101 až 160 Wh lze v kabinovém zavazadle nebo u sebe přepravovat maximálně dvě.

Nařízení se týká letů v rámci USA a letů do a z USA. V Evropě zatím není přeprava náhradních a externích lithiových baterií omezena, ale třeba v Číně už podobné nařízení platí delší dobu.

Podle letiště jsou odbavená zavazadla kontrolována hned na přepážce v rentgenech a cestující musí baterii vyjmout a vzít si ji do kabiny. Pokud rentgeny přímo na přepážce nemají, je cestující vyhledán na bráně a musí baterii z odbaveného zavazadla vyndat. Jinak kufr neletí.

Důvodem, proč letecké společnosti a úřady nechtějí přepravovat lithiové baterie v nákladním prostoru letadla je riziko vzplanutí těchto baterií. Problém s lithiovými bateriemi měl třeba nový dopravní Boeing 787. Baterie se přehřívaly a explodovaly, v jednom případě pak začaly hořet (více zde). V tomto případě se sice jednalo o součást letadla, ale FAA upozorňuje, že z dřívějších testů hrozí riziko zkratu, přehřátí a požáru i v případě převážených komerčních baterií.

Pražské letiště má nový přístroj. Odhalí člověka, který manipuloval s výbušninou:

Autor:






Nejčtenější

Reklama Apple Frankestein
Česko se zalíbilo i Applu. Natočil u nás nové vánoční spoty

Dělí je od sebe téměř 50 kilometrů, přesto mají Žatec a Libochovice od nedávna jedno společné. Spojují je totiž vánoční spoty Applu.  celý článek

Mobil roku 2016
Vyhraje Mobil roku opět Samsung? Nebo ho porazí iPhone?

19. ročník ankety Mobil roku je v plném proudu. Vyberte nejlepší letošní smartphone a vyhrajte jednu z atraktivních cen. Tradičně můžete hlasovat pro tři...  celý článek

Stolní versus kapesní. Dva LTE wi-fi routery v testu.
Malý, nebo velký? Vyzkoušeli jsme dva úplně odlišné LTE routery

Vložíte do nich SIM kartu operátora, spustíte je a ony vytvoří wi-fi síť, která zprostředkuje mobilní datové spojení i těm notebookům, tabletům a dalším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.