Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S baterií v odbaveném kufru už neodletíte

  14:04aktualizováno  20:00
Americký letecký úřad chce od leteckých společností, aby neodbavovaly zavazadla, ve kterých je lithiová baterie. Toto nařízení již delší dobu platí v Číně a je striktně dodržováno.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nařízení vydal Americký letecký úřad (FAA) tento týden. V odbaveném zavazadle, tedy takovém, které je uloženo v nákladním prostoru letadla, nesmí být přepravovány všechny typy lithiových baterií, které nejsou součástí elektronického přístroje. Nařízení se tedy vztahuje jak na náhradní baterie, tak na takzvané externí záložní baterie.

Tyto baterie mohou cestující přepravovat jen u sebe, tedy v příručním zavazadle, nebo v kapse. Pokud by příruční zavazadlo bylo třeba z důvodu přeplnění úložných prostor v kabině letadla nutné odbavit (což se děje poměrně často), musí se baterie vyjmout a cestující je musí mít u sebe.

Odbavené zavazadlo, ve kterém budou baterie, nesmí být přepraveno. Navíc se regulace vztahuje i na množství a velikost náhradních a externích baterií. Nesmí se přepravovat obchodní zboží a vzorky, baterie musí být určeny pro osobní použití. U menších není množství omezeno, baterie s kapacitou 101 až 160 Wh lze v kabinovém zavazadle nebo u sebe přepravovat maximálně dvě.

Nařízení se týká letů v rámci USA a letů do a z USA. V Evropě zatím není přeprava náhradních a externích lithiových baterií omezena, ale třeba v Číně už podobné nařízení platí delší dobu.

Podle letiště jsou odbavená zavazadla kontrolována hned na přepážce v rentgenech a cestující musí baterii vyjmout a vzít si ji do kabiny. Pokud rentgeny přímo na přepážce nemají, je cestující vyhledán na bráně a musí baterii z odbaveného zavazadla vyndat. Jinak kufr neletí.

Důvodem, proč letecké společnosti a úřady nechtějí přepravovat lithiové baterie v nákladním prostoru letadla je riziko vzplanutí těchto baterií. Problém s lithiovými bateriemi měl třeba nový dopravní Boeing 787. Baterie se přehřívaly a explodovaly, v jednom případě pak začaly hořet (více zde). V tomto případě se sice jednalo o součást letadla, ale FAA upozorňuje, že z dřívějších testů hrozí riziko zkratu, přehřátí a požáru i v případě převážených komerčních baterií.

Pražské letiště má nový přístroj. Odhalí člověka, který manipuloval s výbušninou:

Autor:




Nejčtenější

iPhone 4S recenze
iPhone 8 by se mohl podobat „čtyřce“. Má mít podobnou konstrukci

Chystaný iPhone 8 má mít obdobnou konstrukci jako iPhone 4 z roku 2010. A nejspíše postrádat ústřední tlačítko, jelikož displej má být přes celé čelo telefonu.  celý článek

Ilustrační snímek
Oblíbená selfie póza se vztyčenými prsty má nečekané bezpečnostní riziko

Zejména v Japonsku je trendem ukazovat při focení vztyčené prsty ve tvaru písmene V. Tamní výzkumníci však přišli na zásadní problém této pózy: fotoaparáty...  celý článek

Huawei P9 bodoval duálním fotoaparátem. U nástupce bude ještě vylepšen
Huawei brojí proti Samsungu. P10 má mít zahnutý displej jako S7 edge

Huawei na letošní rok chystá nástupce povedeného tandemu P9 a P9 Plus. Design obou „desítek“ unikl na internet už dříve, v minulých dnech se přidaly i základní...  celý článek

Reklama mobil Čína
Čína poslala obry do Prahy, v reklamě propagují nový mobil

V reklamě na nový mobil čínské značky Oppo se objevila celá řada českých lokalit: Praha, Kolín nebo Český Krumlov. Obr v ní pomáhá s vánoční výzdobou měst a...  celý článek

Jeden z mnoha konceptů iPhonu 8 s displejem zcela bez rámečků
Revoluční iPhone 8 se má prodávat lépe než rekordní iPhone 6

Podle analýzy společnosti Nomura má být iPhone 8 opravdovým hitem. Očekává se, že se bude prodávat ještě lépe než přelomový model iPhone 6, který v roce 2015...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.