Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zajištění aut pomocí rádiových vln II.

aktualizováno 
Dnes se konkrétněji podíváme na možnosti, které v zajištění a případném sledování vozidel nabízí technologie GPS (Global Positioning System). Není jich málo, za úvahu jistě stojí. Pro podobné úvahy platí přímá úměra - čím dražší auto, tím více je vhodné uvažovat.
Cílem první části našeho nového seriálu bylo seznámit vás s možnostmi pasivního zabezpečení automobilů prostřednictvím rádiového signálu. Zároveň tento způsob zajištění umožňuje aktivní a cílené vyhledání odcizeného vozidla. Některé systémy fungují pouze na území naší republiky, některé jsou však účinné i za jejími hranicemi. Dnes se jednotlivými způsoby začneme zabývat podrobněji.

Podle našich informací se můžete v ČR setkat se dvěma typy rádiového sledování.

První z nich je pravděpodobně rozšířenější a využívá známý systém GPS (Global Positioning System), zaměřující sledovaný objekt pomocí družic. GPS je technologie původně určená pro americkou armádu, ovšem s postupem doby byla uvolněna i pro komerční využití. Jejím prostřednictvím se dnes určuje poloha letadel, lodí, vozidel a dokonce jednotlivých chodců. Každý ze sledovaných objektů samozřejmě musí být vybaven příslušným vysílačem, přičemž jejich velikost zdaleka není nijak obtížná. Jeden z posledních modelů, který jsme měli v redakci a který byl určen pro osobní využití si velikostí v ničem nezadá s průměrným mobilním telefonem.

Princip

Objekt, sledovaný s využitím GPS musí vždy zaměřit, alespoň tři satelity. Pak jej je možné lokalizovat s přesností cca do 100 metrů. Údaj může být samozřejmě i přesnější, ale zpravidla dochází k určitému zkreslení polohy, což je zapřičiněno záměrnou chybou, vnesenou do systému na popud ministerstva obrany USA. Některé komerčně nabízené systémy udávají odchylku menší, např. 35 m, ale za rozumnější považujeme předpokládat horší variantu, tedy oněch až 100 m.

Vysílače, instalované na vozidle se v pravidelných intervalech spojují se satelity a takto získané údaje o své poloze sdělují prostřednictvím sítě GSM na centrálu konkrétní služby (např. zařízení Orbcom). Spojení mezi centrálou a vozidlem se uskutečňuje formou textových zpráv SMS, jejichž odesílání zajišťuje datový modul (např. Siemens řada typové řady M a A). Příslušný software v centrále zeměpisné údaje promítne do elektronické mapy a dispečer tak má okamžitě konkrétní představu o aktuální poloze vozidla. Některé systémy umožňují i zasílání hlášení na mobilní telefon majitele vozu. Ovšem praktický význam, vyjma prvního alarmového hlášení, tato možnost nemá, protože jen těžko někdo stihne v reálném čase přepočítávat údaje o stupních a minutách severní šířky na konkrétní polohu v mapě.

Podle typu služby může komunikace s centrálou probíhat neustále, což ocenění zejména majitelé většího počtu aut nebo až po spuštění poplachového mechanismu. Pak je samozřejmě kontakt také neustálý. V případě přerušení spojení mezi satelitem a vysílačem pracuje systém s poslední zaměřenou polohou.

Nevýhody

Problém může u sledování pomocí GPS nastat ve chvili, kdy vysilač na své satelity nevidi. V praxi k takove situaci může dojít v husté městské zástavbě, na lesní cestě, ve velmi členitém hornatém terénu a samozřejmě všude tam, kde není výhled na oblohu. Pro přerušení spojení mezi satelitem a vysílačem, tedy sledovaným objektem, také stačí fólie s příměsí kovu. Bezpečnostní agentura nebo policie pak pátrání začíná v místě poslední ohlášené polohy a postupuje metodou jehla v kupce. Pokud tedy nedojde k zadržení vozu při jeho přesunu, šance na objevení např. kolonii soukromých a proto uzamčených garáží rychle klesá.

Instalace a možnosti

Vysílače i čidla pro indikaci stavu vozidla se montují skrytě a správně by o nich neměl vědět ani majitel auta. Tím poskytovatelé ochrany předcházejí situacím, kdy bude rozjařený řidič v hostinci kolegům vyprávět, kde jsou ukrytá čidla a jeho líčení vyslechne i někdo, komu se jeho autíčko zalíbilo natolik, že se rozhodl pro krádež. Instalace na skrytá místa má, ale především předejít tomu, aby je gangsteři včas rozpoznali a vyřadili z provozu. Některé systémy jsou napojeny na ostatní zabezpečovací mechanismy vozu, jiné mohou pracovat izolovaně.

Kromě vyhlášení poplachu a předávání informací o aktuální poloze, je možné dokonce prostřednictvím systému dálkově ukradené auto zastavit. Tato možnost je pro strážce zákona a majitele vozů k nezaplacení, protože s nepojízdným autem se pachatelům jen velmi těžko ujíždí...
Velmi zajímavá je také úspora na pojistném, které třeba u systému Autoawacs činí až 40%.
Další možností, která přichází v úvahu spíš u firemního využití systémů, je komunikace s centrálou prostřednictvím GSM. Spojení se i v tomto případ uskutečňuje pomocí GSM modulu, ovšem takového, který umožňuje i přenos hlasu. Řidič se tak může spojit s dispečerem, který mu buď poskytne potřebné informace nebo jej spojí dál, vždy však jen v rozsahu jeho oprávnění. Prostřednictvím dispečinku je samozřejmě také možné dovolat se do takto vybavenégo vozidla. Zmíněnou funkci jistě ocení nejen provozovatelé např. autodopravy, ale i agentury přepravující hotovost a cennosti. Při zachování možnosti obousměrné komunikace tak majitelé mohou ušetřit často značné částky za neslužební hovory ze služebních telefonů. Navíc je taková linka prakticky vždy volná.

Technologie umožňuje dokonce vytváření knihy jízd, kterou řidiči nemají mmožnost upravit podle svých aktuálních potřeb.

Sledování vozidel za použití GPS se neomezuje na území České republiky.

Spuštění systému

Vozidlo stojí uzamčené na parkovišti. Přichází řidič, otevírá dveře a v tu chvíli se zařízení aktivuje. V časovém limitu se řidič musí systému identifikovat, např. přiložením čipu. Pokud tak neučiní, zařízení začíná zjišťovat aktuální polohu a rozebíhá se kolotoč, který jsme popsali již v pondělí. V případě, že řidič nenalezl v limitu čip, může jej přiložit i dodatečně, což samozřejmě sledovací akce zastaví a on může v klidu odjet.
U zařízení, která polohu sledují průběžně, slouží čip samozřejmě také k tomu, aby nedošlo k vyhlášení poplachu, ale údaje o poloze vozu se vysílají stejně.

Zájemci o podrobnější informace nebo přímo o kontakt s firmami zabývajícími se činnostmi dnes popsaného druhu se mohou podívat např. na adresy: společnost Autoawacs, společnost European Travel Rescue-SOS, společnost Ponny a nebo společnost Princip

Příště: Možnosti u GPS nekončí





Nejčtenější

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

příslušenství k Samsungu Galaxy S8+
Natáhněte si na špičkový Samsung třeba mechanickou klávesnici

Vlastníci Samsungu Galaxy S8/S8+ mají spoustu možností, jakými doplňky si vylepšit svůj smartphone. Na výběr jsou různé kryty, pouzdra, sluchátka plus...  celý článek

Apple iPhone 6 a iPhone 6 Plus
Apple vyprodává iPhony. Už stačí necelých 10 tisíc i na velký model

Apple v nejbližší době představí nové iPhony. Aby vyprázdnil sklady, vyprodává starší modely. V Česku tak tento týden klesla cena modelu 6 pod 10 tisíc korun.   celý článek

Samsung Galaxy S8
Samsung S8+ v prodeji i ve verzi pro dvě SIM. Jeden slot je kombinovaný

Samsung začal na českém trhu oficiálně prodávat dvousimkovou verzi svého top modelu Galaxy S8+. Ovšem řešení neumožní používat dvě SIM a paměťovou kartu...  celý článek

Ilustrační snímek
Chtěl se vyfotit na záchodě. Omylem vystřelil a dostal šest let

Striptýzové kluby slibují nevšední zážitky, střelba mezi ně ovšem nepatří. O takový netradiční zážitek se loni 17. prosince návštěvníkům klubu Lust ve...  celý článek

Další z rubriky

Smartphony značky BLU podle společnosti Kryptowire odesílaly osobní data...
Smartphony s vestavěným špionem opět v prodeji. Jsou extra levné

Krátce poté, co vyšlo najevo, že smartphony BLU bez vědomí uživatele odesílají osobní data na čínské servery, zastavil Amazon jejich prodej. Pár dnů nato je...  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

Ilustrační obrázek
Největší žrouti baterie v mobilu. Vyrábí je hlavně Google a Samsung

Společnost Avast připravila přehled mobilních aplikací, které nejvíc ovlivňují výdrž baterie smartphonů s operačním systémem Android. Nejčastěji jde o nástroje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.