Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zajištění aut pomocí rádiových vln

aktualizováno 
Většinou jsou zloději aut ve výhodě proti jejich majitelům i proti strážcům zákona. Pokud chcete, můžete svoje auto zajistit pomocí rádiového sledování. Váš vůz pak bude sledovat příslušná firma, která se již postará o ostatní. Hlídáte-li si vůz raději sami, rádiové sledování vám tuto možnost nebere. Račte číst, začíná nový seriál.
Mnozí z vás jsou jistě členy široké motoristické rodiny. Znáte proto asi důvěrně ty nepříjemné pocity, když necháváte svého čtyřkolového miláčka opuštěného na ulici či nehlídaném parkovišti. Ty obavy, zda se vašemu drahému vozítku nic nepřihodí, zda mu nějaký hňup z nedostatku lepší zábavy neutrhne zrcátko nebo jej neobejde s korunou. Někomu se také může zalíbit anténa nebo zbrusu nové poklice na kolech, někdo další může dostat nápad podívat se, co máte v kufru nebo jak vám hraje rádio. A to pořád není to nejhorší, protože také můžete ráno přijít k autu a zjistit, že jej někdo přemístil. Pokud možno do jiného města nebo také do jiného státu. K vzteku je to vždy, na infarkt také, ztráta drahého vozu se nahrazuje hůř a legislativa vám neumožňuje pachatele při případném dopadení rozčtvrtit koňmi nebo jej jinak linčovat. Co s tím?

Existují samozřejmě různé způsoby ochrany. Od těch primitivních, které odcizení brání mechanicky, třeba uzamčením volantu až k různým imobilizérům či hadům a škorpiónům v autě (což je mimochodem zákonem zakázano tedy ne vozit hada, ale dát si do auta nástrahu proti zlodějům). Společnou nevýhodou těchto prostředků je jejich jednorázovost. Pokud gauner vaše zabezpečení překoná, může si s autem dělat co chce. Jde vůbec auto nějak zajistit i v době po odstranění zámku volantu? Buďtě klidní, jde to. Dokonce velmi účinně.

Trh nám nabízí relativně dostupné možnosti rádiového sledování vozidel. Zabezpečení spočívá v instalaci vysílače, který sděluje svoji polohu a ta se zobrazuje na obrazovce v centrále. Vysílače i čidla, která jsou pro rádiové sledování umístěna na vozidle, jsou instalována skrytě a nijak tedy neupozorňují lumpy a zloděje na to, že vůz je takto chráněn a oni pravděpodobně svoji jízdu skončí v policejní cele.
Podle druhu zvoleného systému je pak možné dostávat pravidelně informace o poloze vozu na svůj mobilní telefon prostřednictvím SMS nebo se tyto zprávy dostávají pouze do dozorového střediska. Je možné mít ochranu nastavený tak, že se aktivuje jen při uvedení vozu do pohybu, ale je možné vyhlašovat alarm i při pohybu do výšky, kdy se kola auta nepohybují. Tato možnost je jistě aktuální zejména u velmi drahých vozů, které mohou pobertové nakládat třeba na různé plošiny mimo jiné i proto, že signalizaci klasického pohybu vozu předpokládají.

Pak nastává chvilka pro akční film, protože do práce nastupuje zpravidla bezpečnostní agentura se svými vozidly nebo dokonce letadlem. Zipy na černých kombinézách se zapínají, pistole natahují, na hlavách se objevují černé kukly, motory burácejí. Monitory stále ukazují polohu ukradeného auta, ochránci majetku se přibližují, auto předjíždějí, zastavují, někdy následuje honička, vždy však zločinec končí opřen čelem o kapotu, ruce s želízky za zády. Po krátké mezihře si jej odváží do své cely policie. Některé bezpečnostní agentury, při splnění prakticky všeho popsaného, se omezují na vyhledání a sledování ukradeného vozu a samotný zásah nechávají na Policii ČR, což je způsob lépe odpovídající našim zákonům.

Dnes se používají dva základní systémy zajištění sledování polohy střeženého vozu. První využívá GPS (Global Positionning System), kdy vůz díky vysílači zaměřují satelity na oběžné dráze. Druhý systém využívá trunkové sítě, ale princip zaměření i vyhledání je podobný. Každý systém má své přednosti i zápory, ovšem oba představují velmi účinnou možnost vyhledání ukradeného auta na území naší republiky, v případě GPS i po prakticky celé Evropě.

V souvislosti GPS je dlužno poznamenat, že jeho použití přináší i další možnosti. Ty jsou již určeny větším zákazníkům, například autodopravcům. Po zabudování vysílačů sloužících ke zjišťování polohy, může dispečer takové firmy průběžně sledovat jejich pohyb, aniž by bylo nutné nejprve vozy ukrást. Firma si tak může být jista, že její auta se po případné krádeži snadno a rychle najdou a zároveň má kontrolu nad činností řidičů. Zbytečné náklady za pseudoslužební jízdy na chalupu nebo na melouch pak rychle odpadají. Navíc může dispečerské centrum směrovat svá auta za novým nákladem s ohledem na jejich aktuální polohu.
Některá zařízení jdou dokonce ještě dále a zajišťují nejen informace o poloze vozu, ale umožňují také komunikaci mezi řidičem a centrálou, zpravidla na bázi GSM. Tím dochází k dalšímu zlepšení kontaktu, navíc se tak šetří firemní náklady, protože řidiči mohou volat pouze na čísla, pro něž mají oprávnění.

Pojďmě však zpět k zajištění osobních vozidel. Naštěstí již minula doba astronomických cen těchto služeb a jejich poskytovatelé je již nabízejí i za podmínek dostupných podstatně většímu okruhu klientů. Díky konkurenci si totiž příslušné firmy uvědomily, že nejbohatší klientela bude brzy rozebrána. Dnes jsou proto v nabídce i řešení vhodná pro majitele aut cenové střední třídy, s pořizovací cenou od 15000 korun. S cenou souvisí i nezanedbatelné slevy na pojistném, které při instalaci sledovacího zařízení poskytují některé pojišťovny.

Dnes jsme vás chtěli seznámit s možnostmi, které dnes poskytuje tento způsob ochrany. Celému tématu se budeme věnovat ještě v několika následujících pokračováních, v nichž najdete i konkrétní údaje na něž se v dnešní úvodní části pochopiteně nemohlo dostat.

Dovolujeme si také požádat brněnskou firmu Ponny o kontakt, protože ledva navázané spojení se nějak přerušilo a slibované informace se nám rozhodně nezdály nezajímavé. Předem děkujeme.





Nejčtenější

Poutáním na představení Notu 8 ozdobil Samsung i Times Square
Živě z New Yorku: Samsung ukázal svůj nejvýkonnější a nejdražší mobil

Samsung v New Yorku právě představil nový model Note 8. Je to přístroj s mnoha nej. Nic lepšího zatím jihokorejský výrobce nevyrobil. Současně to však bude i...  celý článek

Bude takto vypadat nejlepší letošní nokia?
Nokia osmičkou letos nekončí. Chystá ještě lepší smartphone

Minulý týden představená Nokia 8 je první novodobou nokií, která snese srovnání s těmi nejlepšími smartphony. Vrcholem letošního roku ovšem není, prý se totiž...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Prodeje Galaxy S8 nemusí být růžové, pomoci by mohl Note 8

Samsung při zmínce o prodejích svého nového top modelu pouze sdělil, že se prodává nejlépe v historii, ale žádná čísla neuvedl. Nyní to vypadá, že prodeje...  celý článek

HUAWEI
Nekupujte konkurenci, počkejte si, láká Huawei na svůj nový Mate 10

Čínský Huawei se spolehlivě zařadil mezi největší výrobce mobilů světa a svými prémiovými modely jde po krku Samsungu a Applu. Proti jejich podzimním novinkám...  celý článek

Samsung GearFit2 Pro
Náramek dovolí plavání i potápění. Přinese i podporu Spotify

Ačkoli bude hlavní hvězdou blížící se tiskové konference Samsungu v New Yorku již sedmá generace phabletu Note, jedinou odhalenou novinkou nebude. Spolu s ním...  celý článek

Další z rubriky

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Hlasová asistentka Amazon Alexa na HTC U11
Na hraní je asistentka v mobilu dobrá, ale prakticky je k ničemu

HTC při představení špičkového modelu U11 slibovalo, že nabídne i různá řešení hlasových asistentů. A přímo slibovalo Alexu od Amazonu. Ta se teď s drobnou...  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.