Zábava na mobilních telefonech - kdo vyhraje?

Obsah pro mobilní telefony je stále větším a výnosnějším obchodem. Získat na něm chtějí všichni, jenže kdo si bude ve skutečnosti dělit koláč?

Moderní mobilní telefony umožňují kromě komunikace i čím dál tím pestřejší zábavu. Jedná se o ringtony, screensavery, tapety, java hry, wap služby a v poslední době i o video. Kdo je účastníkem řetězce dodavatelů, kteří zajišťují tyto služby? Kdo určuje výslednou cenu pro uživatele a kdo ovlivňuje rozdělení příjmů mezi jednotlivé články?

Kdo ovlivňuje kolik mezičlánků bude řetěz obsahovat a kdo si ve finále odnese největší kus z celkových příjmů?

Ekosystém obsahu pro mobily: Výrobce obsahu - Enkódovací platforma -   Agregátor obsahu - Bezdrátová aplikace -  Portál - Mobilní síť - Mobilní telefon -Vyúčtování

V současné době jsou to na většině teritorií jednoznačně operátoři.  Z historického hlediska jsou logicky ti, kteří určují způsob odměňování, limitují riziko a mají zásadní vliv na určování cen. Tak ovlivňují také šíři služeb, které jsou k dispozici. Pokud se zamyslíme nad budoucností, existují čtyři globální hráči, kteří mohou mít sílu zásadním způsobem zasáhnout do současného stavu.

V současnosti se potenciálně úspěšné firmy snaží pokrýt co nejvíce článků řetězce. To souvisí se způsobem odměňování. V okamžiku, kdy trh dospěje, nastane větší specializace a teprve za určitou dobu budou velké firmy pohlcovat úspěšné specializované menší subjekty.

Z globálního hlediska lze uvažovat o čtyřech možných scénářích, kdy určující roli bude hrát jeden ze čtyř subjektů - dodavatel obsahu, operátor, výrobce telefonů, Microsoft:

Výrobce obsahu
- Vlastní značkový, úspěšný  již známý obsah
- Má obrovské prostředky na výrobu nového obsahu přizpůsobeného novému médiu
- Zatím to dělá velmi málo
- Typicky to mohou být velká studia a distribuční firmy, které vyrábějí obsah pro zavedená zábavná média  - kino a televizi
- kdo má zajímavý obsah vyhrává, ostatní jsou jen prostředníci
- silné značky
- obrovský marketingový potenciál
- drahý obsah


Příklad:  SONY Pictures uzavírá smlouvy rovnou s operátory (Vodafone etc.)

Operátor
-   vlastní síť vysílačů a účtování
- jeho extrémně vysoký podíl na příjmech dusí všechny subjekty
- chce maximalizovat příjem na uživatele
- využívá úspor z velkých objemů
- vede cenové války o uživatele s ostatními operátory
- vytěsňuje jakékoli mezičlánky
- je nepružný

Příklad: Vodafone - služba Vodafone live! - globální oddělení nákupu zásobuje celou síť v Evropě


Výrobce mobilních telefonů
- součástí telefonu a jeho image je i obsah a přístup k němu
- uzavírá exkluzivní smlouvy přímo s dodavateli obsahu
- přináší zákazníkovi komplexní služby
- zvyšuje atraktivitu mobilů předistalacemi různých sw
- různé platformy
- roztříštěnost standardů

Příklad:  Motorola uzavřela v minulém roce globální smlouvu s MTV, kdy MTV bude dodávat exkluzivně obsah do telefonů zn. Motorola

Microsoft
- soustředí se na vývoj SW
- obrovské finanční prostředky na vývoj i marketing
- může se prosadit jako převládající mobilní  platforma
- může ovládnout výrobce
- vyvíjí multimediální telefony, které integrují funkce počítače a telefonu
- může prodávat spojený produkt počítač a mobil

Příklad:  Microsoft Smartphone

Každý z těchto čtyř globálních hráčů usiluje o ovládnutí trhu. Na poli bezdrátové komunikace jsou zatím nejviditelnější operátoři a výrobci mobilních telefonů. Méně vidět je Microsoft, který ale věnuje tomuto oboru velké úsilí a velká filmová studia jsou zatím opatrná z důvodů ochrany autorských práv.