Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zábava na mobilních telefonech - kdo vyhraje?

  15:07aktualizováno  15:07
Obsah pro mobilní telefony je stále větším a výnosnějším obchodem. Získat na něm chtějí všichni, jenže kdo si bude ve skutečnosti dělit koláč?

Moderní mobilní telefony umožňují kromě komunikace i čím dál tím pestřejší zábavu. Jedná se o ringtony, screensavery, tapety, java hry, wap služby a v poslední době i o video. Kdo je účastníkem řetězce dodavatelů, kteří zajišťují tyto služby? Kdo určuje výslednou cenu pro uživatele a kdo ovlivňuje rozdělení příjmů mezi jednotlivé články?

Kdo ovlivňuje kolik mezičlánků bude řetěz obsahovat a kdo si ve finále odnese největší kus z celkových příjmů?

Ekosystém obsahu pro mobily: Výrobce obsahu - Enkódovací platforma -   Agregátor obsahu - Bezdrátová aplikace -  Portál - Mobilní síť - Mobilní telefon -Vyúčtování

V současné době jsou to na většině teritorií jednoznačně operátoři.  Z historického hlediska jsou logicky ti, kteří určují způsob odměňování, limitují riziko a mají zásadní vliv na určování cen. Tak ovlivňují také šíři služeb, které jsou k dispozici. Pokud se zamyslíme nad budoucností, existují čtyři globální hráči, kteří mohou mít sílu zásadním způsobem zasáhnout do současného stavu.

V současnosti se potenciálně úspěšné firmy snaží pokrýt co nejvíce článků řetězce. To souvisí se způsobem odměňování. V okamžiku, kdy trh dospěje, nastane větší specializace a teprve za určitou dobu budou velké firmy pohlcovat úspěšné specializované menší subjekty.

Z globálního hlediska lze uvažovat o čtyřech možných scénářích, kdy určující roli bude hrát jeden ze čtyř subjektů - dodavatel obsahu, operátor, výrobce telefonů, Microsoft:

Výrobce obsahu
- Vlastní značkový, úspěšný  již známý obsah
- Má obrovské prostředky na výrobu nového obsahu přizpůsobeného novému médiu
- Zatím to dělá velmi málo
- Typicky to mohou být velká studia a distribuční firmy, které vyrábějí obsah pro zavedená zábavná média  - kino a televizi
- kdo má zajímavý obsah vyhrává, ostatní jsou jen prostředníci
- silné značky
- obrovský marketingový potenciál
- drahý obsah


Příklad:  SONY Pictures uzavírá smlouvy rovnou s operátory (Vodafone etc.)

Operátor
-   vlastní síť vysílačů a účtování
- jeho extrémně vysoký podíl na příjmech dusí všechny subjekty
- chce maximalizovat příjem na uživatele
- využívá úspor z velkých objemů
- vede cenové války o uživatele s ostatními operátory
- vytěsňuje jakékoli mezičlánky
- je nepružný

Příklad: Vodafone - služba Vodafone live! - globální oddělení nákupu zásobuje celou síť v Evropě


Výrobce mobilních telefonů
- součástí telefonu a jeho image je i obsah a přístup k němu
- uzavírá exkluzivní smlouvy přímo s dodavateli obsahu
- přináší zákazníkovi komplexní služby
- zvyšuje atraktivitu mobilů předistalacemi různých sw
- různé platformy
- roztříštěnost standardů

Příklad:  Motorola uzavřela v minulém roce globální smlouvu s MTV, kdy MTV bude dodávat exkluzivně obsah do telefonů zn. Motorola

Microsoft
- soustředí se na vývoj SW
- obrovské finanční prostředky na vývoj i marketing
- může se prosadit jako převládající mobilní  platforma
- může ovládnout výrobce
- vyvíjí multimediální telefony, které integrují funkce počítače a telefonu
- může prodávat spojený produkt počítač a mobil

Příklad:  Microsoft Smartphone

Každý z těchto čtyř globálních hráčů usiluje o ovládnutí trhu. Na poli bezdrátové komunikace jsou zatím nejviditelnější operátoři a výrobci mobilních telefonů. Méně vidět je Microsoft, který ale věnuje tomuto oboru velké úsilí a velká filmová studia jsou zatím opatrná z důvodů ochrany autorských práv.





Nejčtenější

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Samsung S8+ v prodeji i ve verzi pro dvě SIM. Jeden slot je kombinovaný

Samsung začal na českém trhu oficiálně prodávat dvousimkovou verzi svého top modelu Galaxy S8+. Ovšem řešení neumožní používat dvě SIM a paměťovou kartu...  celý článek

příslušenství k Samsungu Galaxy S8+
Natáhněte si na špičkový Samsung třeba mechanickou klávesnici

Vlastníci Samsungu Galaxy S8/S8+ mají spoustu možností, jakými doplňky si vylepšit svůj smartphone. Na výběr jsou různé kryty, pouzdra, sluchátka plus...  celý článek

Vodafone (ilustrační fotografie)
Tlačili nás do dražších tarifů, stěžují si zákazníci Vodafonu u ČTÚ

Český telekomunikační úřad obdržel v souvislosti se zrušením Fér tarifů řadu stížností od zákazníků Vodafonu. Operátor jim sice nabídl přechod na nové tarify,...  celý článek

Další z rubriky

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.