Během několika týdnů by pak mělo být představeno i řešení, které takto umožní vybírat poplatky i jednotlivým ordinacím či menším zdravotnickým zařízením.
"Hotovostní platba na pokladnách není pro pacienty příliš komfortní a pojí se k ní i poměrně vysoké transakční náklady. Možnost zaplatit za návštěvu u lékaře pomocí SMS přináší četné výhody jak pacientům, tak i nemocnici," uvedl MUDr. Jan Bříza, CSc., ředitel Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.
Nová služba funguje obdobně jako nedávno zavedené SMS jízdenky v pražské MHD. Pacient ze svého mobilu odešle zprávu ve stanoveném tvaru (v případě Všeobecné fakultní nemocnice je to LEKAR VFN) na číslo 902 22 30. Obratem obdrží potvrzující zprávu, kterou se prokáže v ordinaci. V odpovědní SMS je uveden ověřovací kód, podle kterého se transakce identifikuje. Jeho platnost lze ihned ověřit prostřednictvím informačního systému propojeného s on-line databází provozovatele služby.
Po příchodu do ordinace sdělí pacient kód lékaři, který ho zadá do nemocničního informačního systému. Ten ověří platnost kódu a zároveň umožňuje zneplatnit tento kód na serveru poskytovatele. Opakované použití tak nebude možné.
SMS může pacient odeslat předem nebo až přímo v ordinaci lékaře. Dle vyjádření zástupců VFN na tiskové konferenci jde jen o další možnost placení poplatků. Stávající způsoby (platba v hotovosti, v automatu nebo převodem na účet) pochopitelně zůstanou zachovány.
Kromě třicetikorunového poplatku za vyšetření lze přes SMS zaplatit i devadesátikorunový poplatek za návštěvu pohotovosti. V tom případě se zasílá SMS na číslo 902 22 90. Pokud si omylem SMS smažete, můžete si ji nechat poslat znovu. Stačí odeslat SMS na číslo 902 22 05, za kterou zaplatíte 5 korun. Uvedené částky jsou konečné – pacient již za samotné zprávy neplatí nic navíc. Všechny potřebné údaje a telefonní čísla lze nalézt i na internetových stránkách www.smslekar.cz.
Pokud uživatel odešle chybně zadanou zprávu na některé z výše uvedených čísel, o své peníze nepřijde. Zasláním opravné SMS na číslo se sníženou sazbou 902 22 05 je možné kdykoli znovu objednat úhradu poplatku ve vybraném zdravotnickém zařízení. Po domluvě přes infolinku z odesílacího telefonního čísla má pacient také možnost změnit směrování platby k jinému lékaři a v případě podání písemné reklamace s pevně stanovenou reklamační lhůtou 30 dní si může nechat částku v plné výši proplatit. Na stejnou dobu je nastavena i platnost kódu; při odchodu z ordinace ještě před vyšetřením jej tedy lze použít i později.
Nový systém SMS plateb vyvíjí a provozuje společnost Expansion Group, a. s., člen mediální skupiny MAFRA. Na jeho zavádění se prostřednictvím svého partnerského programu úzce podílí také společnost T-Mobile Czech Republic, a. s. Systém nyní v rámci VFN běží v pilotním provozu. Již zanedlouho jej budou moci využívat také další zdravotnická zařízení. Jednání nyní probíhají se všemi většími nemocnicemi, například s Thomayerovou nemocnicí Praha, nemocnicí Kolín a dalšími.
Na přímý dotaz Mobil.cz na tiskové konferenci odmítly zúčastněné strany upřesnit, kolik z účtované částky obdrží nemocnice. Zástupce Expansion Group pouze uvedl, že částka za zprostředkování služby je výrazně nižší než v případě běžných komerčních služeb. Výši provizí přirovnal k dárcovským SMS zprávám (DMS). Nemocnice by tedy měla dostat 26 až 27 korun.
"Musíme si uvědomit, že s výběrem poplatků jsou spojeny také nějaké náklady, například za směnu mincí v bance, přepravu hotovosti nebo náklady na další administrativní síly. SMS platby budou pro nás znamenat, kromě většího pohodlí pro pacienty, i úspory na těchto nákladech," doplnil ředitel VFN Jan Bříza.
Vedení nemocnice si zatím netroufá odhadnout, jak velký podíl pacientů platby pomocí SMS využije. Očekává ale, že službu budou používat ve větší míře pacienti na pohotovosti.
Jen za leden bylo ve VFN provedeno 57 381 vyšetření, 6 493 pacientů však bylo od poplatků osvobozeno. Platební morálka pacientů je velmi dobrá: z 44 420 regulačních poplatků za návštěvu ambulance bylo řádně uhrazeno plných 99,44 %, devadesátikorunové poplatky za návštěvu pohotovosti nezaplatilo jen 7,07 % pacientů.