S možnou ztrátou mobilního signálu se dá v odlehlých oblastech kvůli horšímu pokrytí počítat. Neplatí to však v hustě obydlených lokalitách s jejich výrazně vyšším výskytem. Pokud se nejedná o technickou závadu, tak by jen málokterý mobilní uživatel ve městě počítal s výpadkem signálu. Kritika mířená často jen na operátory přitom není zcela na místě.
Nezávislá dánská studie z listopadu 2012 totiž prokázala, že až v 70 procentech jsou za výpadky zodpovědné samotné smartphony. Tým vědců pod vedením profesora Gerta Frølunda Pedersena z Aalborg University se ve své studii zaměřil na výkon antén smartphonů v závislosti na mobilních sítích.
K testům provedeným v sítích GSM 900 a 1 800 a UMTS 900 a 2 100 bylo vybráno devět smartphonů od společností Apple, HTC, Nokia a Samsung. Konkrétně iPhone 4, 4S a 5, HTC Wildfire S, Samsung Galaxy S II a S III, Nokia C1-01, C2-01 a 1800. Většina z nich byla vybrána na základě seznamu desítky nejprodávanějších telefonů za rok 2011 u čtveřice dánských operátorů (TDC, Telenor, Telia a 3).
Vědci zaznamenali rozdíly nejen v závislosti na modelu, ale také na síťové frekvenci. Zjistili, že například na nižších frekvencích fungují lépe starší z testovaných smartphonů. Nejnovější chytré telefony naopak pro jejich uživatele představují vyšší riziko, že i v oblasti s dobrým pokrytím mohou ztratit signál. S každou novou generací se pak tato pravděpodobnost zvyšuje.
Například Samsung Galaxy S III i iPhone 5 v testech na v frekvenci 900 mHz v obou sítích (GSM i UMTS) oproti předchozím generacím v podobě Galaxy S II, respektive iPhone 4/4S, neobstály. Nové přístroje jsou pro sítě totiž hůře optimalizovány a s každou novou generací roste pravděpodobnost horšího příjmu mobilního signálu.
Sílu mobilního signálu ovlivňují i samotní uživatelé, a to nesprávným úchopem smartphonu, kdy často zakrývají jeho anténu. Správné držení telefonu je rozhodujícím faktorem zejména u iPhonů.
Uživatelé nejsou dostatečně informováni
Ke snížení rizika by tak mohl pomoci výběr vhodného telefonu, a to právě na základě údaje od výrobce, pro kterou síť je daný model optimalizován. Analytická společnost Strand Consult, která o dánské studii informovala, však upozorňuje, že právě tyto informace jsou ze strany výrobců mobilních telefonů spíše výjimečné.
John Strand, výkonný ředitel Strand Consult, poukázal i na to, že samotní mobilní výrobci nemají v současné době povinnost u svých zařízení uvádět jejich slabé stránky. A pokud jsou s nimi případně obeznámeni operátoři, tak ti je nesmí poskytnout koncovým zákazníkům. "Neexistuje žádná transparentnost a spotřebitelé tak nejsou stavěni do dobré pozice," uvedl Strand.
Ti navíc nesou i další břímě. Výrobci z důvodu nižších nákladů dávají do oběhu často výsledky nedokončeného produktového vývoje. Opravy chyb poté realizují následnými softwarovými aktualizacemi.
Kvůli rychlosti, s jakou se na trh uvádějí nové generace smartphonů, není možné provádět ani nezávislé testy všech novinek, které by jejich slabé stránky odhalily a spotřebitelé by tak získali potřebné údaje.