Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Facebook vyfoukl WhatsApp Googlu. Ten nabízel málo

  • 8
Koupí služby WhatsApp, díky níž uživatelé ušetří na poplatcích za SMS, se Facebook přiblížil k vysněnému cíli stát se jedničkou ve světě mobilní komunikace. Akvizice v celkové hodnotě 19 miliard dolarů (téměř 380 miliard korun) může sociální síť podle analytiků přiblížit mladším uživatelům. Podle několika zdrojů měl o aplikaci zájem i Google.

Jak potvrdili pro Fortune dva na sobě nezávislé důvěryhodné zdroje, přemýšlel o akvizici také Google. Za aplikaci nabízel 10 miliard dolarů (zhruba 200 miliard korun). Jejímu šéfovi Janu Koumovi však nenabídl křeslo ve svém představenstvu, zatímco Facebook ano. Google také údajně loni WhatsAppu nabídl, že pokud ho bude informovat o případném vyjednávání o koupi s jinou stranou, vyplatí mu několik milionů dolarů. To však WhatsApp zřejmě odmítl, takže Google o dnešním oznámení dopředu s největší pravděpodobností nevěděl.

Podle analytiků, které cituje agentura Reuters, se Facebook převzetím služby WhatsApp přiblíží k centru mobilní komunikace. Sociální síť může touto akvizicí získat další uživatele mezi mladými lidmi, kteří službu pro odesílání textových zpráv prostřednictvím internetu využívají.

Facebook kupuje WhatsApp

"WhatsApp je na cestě propojit jednu miliardu lidí. Taková služba je pro nás neuvěřitelně cenná," píše mimo jiné šéf Facebooku Mark Zuckerberg v tiskové zprávě o koupi. Transakce obsahuje pojistku pro případ neuskutečnění. V takové situaci by musel Facebook zaplatit současným provozovatelům dvě miliardy dolarů (polovinu z toho v akciích).

O zájmu koupit WhatsApp se šuškalo už v prosinci 2012.

Podle středečního prohlášení zaplatí Facebook za WhatsApp v hotovosti a akciích celkem 19 miliard dolarů, v přepočtu tedy necelých 379 miliard korun. To je o tři miliardy dolarů více oproti původním informacím (více čtěte zde). Takto vysoká cena však může podle některých odborníků vyvolat pochyby.

Akvizice, která odpovídá zhruba 11 procentům tržní hodnoty Facebooku, je pro tuto společnost dosud největším obchodem. Převyšuje i již dříve uskutečněné obchody technologických gigantů Google, Microsoftu či Applu. Například Apple, který je nejhodnotnější značkou na světě, podle agentury AP nikdy neuskutečnil obchod tohoto druhu za více než jednu miliardu dolarů (v přepočtu 19,9 miliard korun).

Dohoda zajišťuje Facebooku mimo jiné také přístup k novým uživatelům, a to včetně některých náctiletých, kteří se sociálním sítím z různých důvodů vyhýbají. Přístup na ně jim je často zakazován se slovy "Facebook nikdy", tvrdí Jeremy Liew ze společnosti Lightspeed.

WhatsApp má pro Facebook význam i díky jeho popularitě v zahraničí. Podle vyjádření analytičky výzkumného střediska eMarketer Cathy Boyleové pro britskou BBC totiž služba pronikla na mnoha zahraničních trzích hlouběji než Facebook. Například v Evropě, Latinské Americe, Africe či Austrálii přilákal podstatně více uživatelů než Messenger od Facebooku.

Krédo neporušíme, WhatsApp bude stále bez reklam

Spoluzakladatel Facebooku Mark Zuckerberg a spoluzakladatel WhatsAppu Jan Koum uvedli, že služba bude dál fungovat nezávisle. Slíbili také, že bude nadále bez reklam. Ani převzetí Facebookem nedonutí společnost porušit její krédo "Žádné reklamy, žádné hry, žádné triky", které napsal spoluzakladatel a Koumův kolega Brian Acton. "Vždy se budeme zaměřovat pouze na zprávy. Pokud někdo chce hrát hry, existuje řada jiných aplikací," uvedl Koum na letošní mnichovské konferenci DLD s tím, že trh nabízí mnoho alternativ (více čtěte zde).

Nesdělili ovšem, jak bude společnost vydělávat peníze mimo roční poplatek. Dosud tak není jasné, jak dokáže služba sama sebe zaplatit. Uživatelům je totiž účtován roční poplatek ve výši pouhého jednoho dolaru (v přepočtu tedy necelých 20 korun), navíc až po prvním roce používání služby. Ta denně odbaví kolem 50 miliard zpráv. "Správnou strategií je nadále se soustředit na růst a produkt," prohlásil podle Reuters Zuckerberg.

Podle některých odborníků však tato akvizice pravděpodobně posílí obavy, že Facebook a jiné technologické firmy začínají jít po nových slibných produktech a službách příliš horlivě. "Očekávám, že se kolem toho obchodu objeví velká skepse. Lidé o tom budou přemýšlet a řeknou si: to za to zaplatili až tak moc?" tvrdí podle agentury AP Anthony Michael Sabino z americké Univerzity sv. Jana.

Milion nových uživatelů denně

Agentura Reuters píše o službě WhatsApp jako o pohádkovém příběhu mladých rychle rostoucích firem v Silicon Valley. Za pět let existence jí počet aktivních uživatelů stoupl na nynějších 450 milionů. V současnosti pak denně registruje milion nových uživatelů. Mimo základní komunikaci mohou prostřednictvím aplikace neomezeně posílat zprávy s obrázky, videi a zvuky. Uživatelé denně rozešlou například 200 milionů hlasových zpráv.

Název služby je odvozen od anglických výrazů pro aplikaci a pro otázku "What's up?"(co je nového?). Zakladateli WhatsAppu jsou ukrajinský přistěhovalec Jan Koum, který nedokončil vysokou školu, a bývalý student Stanfordovy univerzity Brian Acton. Oba pracovali v internetovém gigantu Yahoo a oba se ucházeli o práci ve Facebooku, avšak neúspěšně.

Na trhu existuje řada konkurenčních služeb jako Viber, WeChat, KakaoTalk či Snapchat. Ty však mnohdy provoz financují z reklam. Výhodou WhatsAppu je také dostupnost pro všechny mobilní platformy. Kromě nejrozšířenějších systémů iOS a Android je tak dostupný i pro systémy BlackBerry, Windows Phone či Symbian. Dostupný je ve více než třiceti jazykových mutacích.

,