Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Češi šetří, za mobilní služby měsíčně utratí nejčastěji do 400 korun

  • 29
Kolem 29 procent tuzemských uživatelů utratí za mobilní volání měsíčně méně než 200 korun. Více než 800 korun měsíčně pak utratí pouhých sedm procent Čechů. Vyplývá to z online průzkumu Českého telekomunikačního úřadu, kterého se zúčastnilo 1 501 respondentů.

Klíčovými mobilními operátory tuzemského telekomunikačního trhu jsou podle průzkumu, který pro úřad zpracovala agentura PPM Factum Research, společnosti Telefónica a T-Mobile. Ty si mezi sebou rozdělují více než 70 % všech klientů.

Jeden ze čtyř zákazníků pak využívá služeb Vodafonu, ke službám virtuálních operátorů se hlásilo 6 % dotazovaných. Ti nejčastěji využívají předplacených služeb virtuálů MOBIL.CZ (2 %) a Bleskmobil (1 %).

Tři čtvrtiny klientů dávají přednost tarifním službám, předplacenky využívají především starší klienti a osoby s nízkými příjmy. Průzkum mimo jiné potvrdil také oblíbenost smartphonů, které převládají zejména mezi mladšími uživateli do 34 let a mezi studenty.

Změny na tuzemském mobilním trhu v posledním roce považuje za významné nebo dostatečné více než polovina dotazovaných. "Častěji jde o současné klienty virtuálních operátorů a mladší generaci. Pouze jeden z deseti dotazovaných uvedl, že není spokojený se svým současným operátorem. Také v tomto případě uvádějí větší spokojenost zákazníci virtuálních operátorů a rovněž klienti společnosti Vodafone," uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina. Menší spokojenost vyjádřili klienti společnosti Telefónica.

Přibližně polovina všech mobilních uživatelů využívá datové služby. Polovina z nich využívá datový limit do 1 GB, čtvrtina uživatelů jej nezná. Mezi nejčastější uživatele dat patří mladší generace, manažeři a osoby z vyšších příjmových skupin. Lidé nadále výrazně preferují klasickou hlasovou komunikaci. Pouze pro jednoho z deseti klientů operátorů jsou klíčové SMS zprávy.

Celkem 13 % respondentů připouští v budoucnu změnu operátora. Hlavními faktory, které by mohly takovou změnu iniciovat, jsou především nabídka výhodnějšího volání a balíčky služeb za výhodnější cenu. Naopak méně rozhodujícími faktory, ač o nich uživatelé často mluví, jsou ceny SMS a datových služeb.

,