Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodělávají kalhoty, přesto vyrábí dál. Nic jiného jim nezbývá

  0:18aktualizováno  0:18
Je to takový zajímavý paradox. Smartphone je dnes nejžádanějším kusem elektroniky, přitom na něm jeho výrobce nevydělá. Ale zároveň se jejich výroby téměř nikdo nechce vzdát. Je to totiž určitý nástroj vztahu se zákazníkem na obřím trhu.

Někteří výrobci smartphonů se snaží na trhu udržet i přes mizerné výdělky. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na trhu chytrých telefonů panuje zvláštní stav. Nikdo, kromě Applu a Samsungu na smartphonech výrazně nevydělá. Něco málo si ukousne Huawei, ale to je tak všechno. Ostatní jsou buď na nule, nebo na chytrých telefonech dokonce tratí. Ale přesto to výrobci nevzdávají a krachu se snaží odolávat zuby nehty. Všimli si toho třeba redaktoři serveru The Verge, kteří vydali zajímavé zamyšlení „Proč výdělkuchtivé firmy nepřestávají vyrábět prodělečné androidí smartphony?“. My jsme se rozhodli jejich zamyšlením inspirovat.

Kdyby svět miloval lumie jako Češi, bylo by Microsoftu hej

aneb žebříčky prodejů smartphonů jsou ve světě zcela odlišné od toho českého

Vlad Slavov ve svém článku trefně poznamenává, že například HTC vlastně neví, co dělá. Firma roky neviděla zisk a ani nové modely jí v poslední době moc radosti nedělají. Přesto někdejší průkopnická značka svůj boj nevzdává a cpe do smartphonů, co může. Nějaké rezervy má, ale je otázkou, kdy finance dojdou. Teď se zdá, že cestou z tohoto začarovaného cyklu by mohla vést světem virtuální reality, nové řešení Vive pro HTC vypadá na úspěch. A bez toho, aniž by firma vydržela u produkce telefonů, by se možná o Vive tolik nemluvilo, byť zrovna tohle je řešení, které na mobilní techniku nespoléhá. Ale tím, že se HTC postavilo do pozice průkopníka na poli virtuální reality, by mohla značka zažít určité obrození i v oblasti chytrých telefonů.

Podobně jako HTC je na tom s výrobou chytrých telefonů Sony, ani tady nejspíš zisky smartphony nepřinášejí nebo rozhodně nikoliv v posledních letech. A přitom firma, která se již několikrát zbavila svých prodělávajících divizí (třeba počítačů Vaio), smartphony stále vyrábí. Ano, spekuluje se stále o tom, že i mobilní divize bude na prodej, jenže to je z hlediska celkové strategie asi méně pravděpodobné než u ostatních divizí. Sony stále potřebuje prodávat i další produkty a propagovat svůj vlastní obsah, chytrý telefon je k tomu ideální platformou – byť tuto platformu firma prodává se ztrátou. Tohle ale Sony zná třeba ze světa herních konzolí, ani na samotném PlayStationu firma v podstatě nic nevydělá, to teprve prodej dalšího obsahu přináší zisky.

Tohle jsou nejhorší vlastníci mobilů

Skoro polovina zákazníků amerického operátora ničí telefony pravidelně a navíc velice kreativními způsoby.

(Ilustrační snímek)

U smartphonů je potíž v tom, že Sony na nich neprodá moc obsahu, protože se pohybuje v oblasti androidích modelů. V Sony si ovšem uvědomují, že Smartphone je určitým centrem dnešního chytrého světa, a tak se i proto jejich produkce drží. Sony na veletrzích pravidelně představuje všemožné koncepty příslušenství, které se propojuje se smartphonem a je skrze něj ovládáno. Zatím se dostávají do produkce jen pomalu, ale až tempo v tomto ohledu zrychlí (a pokud se uchytí), mohly by i chytré telefony u Sony získat určitý smysl.

Podobným směrem se vydává i korejské LG, které se také nemůže vydrápat k ziskům, i tady se chytrý telefon podle představ techniků stává centrem chytré domácnosti. Jenže LG má k produkci chytrých telefonů i další dobrý důvod – používá je jako ukázku vyspělosti svých technologií. Flexibilní displeje a baterie, nový modulární systém jsou jednou z mnoha ukázek toho, co korejský koncern dovede. Jeho jednotlivé pobočky vyrábí komponenty pro další výrobce chytrých telefonů, ale i dodavatele další elektroniky. Smartphone jako výkladní skříň schopností se tedy hodí, levné přístroje tu jsou zase pro vybudování povědomí o značce a mohou fungovat jako budoucí centrum chytré domácnosti.

Jenže tohle nejsou zdaleka všechny značky, které se zuby-nehty drží produkce chytrých telefonů. Takovému Microsoftu vlastně nic jiného nezbývá, zrušením svých smartphonů s Windows by přiznal porážku a zcela by vyklidil lukrativní prostor, ve kterém sice nemá zásadní podíl, ale stále v něm může ukazovat svou šířku záběru. Pro počítačové značky Acer a Asus jsou smartphony jen logickým doplněním portfolia, stačí, když na nich vydělají něco málo.

Nejlevnější smartphone stojí 90 korun

Prodává se jen v Indii, vláda ho zřejmě dotuje

Freedom 251

Freedom 251

A pak je tu nekonečná smečka čínských výrobců, u kterých lze pohnutky k výrobě smartphonů vymýšlet snad do nekonečna. Vévodí jim již na začátku zmíněný Huawei, který má snad jako jediný další z velkých výrobců potenciál na smartphonech vydělávat. Firma se netají tím, že by chtěla být jedničkou na trhu chytrých telefonů, takže intenzivně investuje do svého růstu, což zisky trochu omezuje. Otázkou je, co nastane poté, co tyto ambice Huawei naplní, nebo se naopak ukáže, že je naplnit nedovede. Velké ambice mají i další jako třeba Lenovo (i s ne-zrušenou Motorolou), Xiaomi nebo Oppo a OnePlus, Meizu či Alcatel. Tihle všichni cítí šanci sem tam na poli smartphonů něco získat.

Řada menších značek pak vsází na to, že na trhu vždy najde nějakou skulinu, kterou dovede zaplnit a využít ke svému prospěchu – ať už k menšímu zisku, který může takové firmě stačit, nebo třeba k růstu a vstupu mezi ty větší hráče. Je nutné si uvědomit, že obří trh se smartphony, kterých se ročně prodá přes 1,4 miliardy, je velkým lákadlem pro kohokoli. Příležitostí je spousta, i když s nimi bude přibývat i smutných příběhů, jako se tomu stalo v případě Palmu, Nokie, Ericssonu a dalších průkopníků na poli mobilních telefonů. Malých značek tedy bude ve světě chytrých telefonů hodně a to do té doby, dokud bude chytrý telefon tak žádaná komodita.





Nejčtenější

Honor 9 Berlín
Česká cena nového Honoru 9 je až o 3 500 korun vyšší než v Německu

Honor 9 je výborný smartphone i za českou cenu 12 990 korun. Jenže v západní Evropě je ještě výrazně levnější. S dárkem, který tamní zákazníci získají, dělá...  celý článek

Imagination Technologies je na prodej
Roky dodávala grafické čipy Applu. Nyní je firma na prodej

Britská společnost Imagination Technologies Group doposud dodává grafické čipy Applu, který je jejím největším odběratelem. Letos však ohlásila ukončení...  celý článek

Apple iPhone 5s
Češi mají téměř milion iPhonů. Nejčastěji letitý model 5s

Počet iPhonů v Česku se blíží jednomu milionu, na prodeji nových telefonů mají zhruba desetinový podíl. Nejrozšířenější je téměř čtyři roky starý model 5S....  celý článek

iPhone 7 Plus
Pořiďte na dovolené lepší fotky pomocí mobilů s dvěma fotoaparáty

Čas letních dovolených nadešel a snad každý si chce ze své cesty přinést alespoň pár fotek na památku. Vybrali jsme mobily s dvěma fotoaparáty, které vám v...  celý článek

Špičkový ASUS ZenFone AR podporuje virtuální a rozšířenou realitu
Byl to trhák, dnes je drahým standardem podporujícím virtuální realitu

Na český trh vstupuje Asus ZenFone AR, výkonný smartphone, podporující technologie rozšířené a virtuální reality. Zaujme displejem s vysokým rozlišením,...  celý článek

Další z rubriky

Apokalypsa bez mobilních aplikací
Apple ukazuje zhroucení světa. Způsobí ho konec mobilních aplikací

Během konference Applu WWDC 2017 mohli účastníci zhlédnout i krátké humorné video, ve kterém firma ukazuje, jak by se zhroutil svět, kdybychom přišli o všechny...  celý článek

Odbavení na letišti
Do letadla už žádný notebook, jen mobil? Co způsobila bomba ze Somálska

Ve vzduchu (doslova) je návrh na zákaz přepravy notebooků v letadlech. Zatím platí jen pro vybrané spoje z určitých oblastí do USA a Velké Británie. Celoplošný...  celý článek

Trump, Putin a Kim Čong tancují v reklamě na obchod s mobily
Trump, Putin a Kim Čong-un tancují v reklamě na obchod s mobily

Neobvyklé složení známých tváří si do své nejnovější reklamy vybral řetězec prodejen mobilů Wilson v Hongkongu. Jako tři velcí přátelé zde totiž tančí Donald...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.