Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smartphony se začínají dělit na mercedesy a dacie

  0:18aktualizováno  0:18
Veletrh IFA v Berlíně ukázal hned několik mobilních trendů současnosti. Jedním z nich je i způsob, kterým mnohé značky bojují vůči nové agresivní konkurenci. Aby mohly nadále prodávat své smartphony za vyšší ceny, sází na luxusní provedení. Situace začíná připomínat třeba automobilový průmysl.

Snímač fotoaparátu má rozlišení 23 MPx a umí zachytit video v rozlišení 4K. Ideální pro prohlížení na displeji telefonu. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Letošní seznam luxusních špičkových smartphonů je opravdu úctyhodný: HTC má One M9 a k tomu nově větší a vybavenější One M9+, Samsung bojuje s S6 edge a nově také větším modelem edge plus (na některých trzích i Note 5). LG má prohnuté G Flex2 a koženou variantu G4, teď jsou tu nové modely Sony Xperia Z5 a Huawei Mate S. Všechny tyto mobilní značky mají teď v portfoliu drahé modely, jejichž cena může relativně snadno překročit i hranici 20 tisíc korun. Dostávají se tak do klubu, kde dříve tradičně úřadoval hlavně Apple a kde se s ním dříve bil snad jen Samsung a občas to zkoušelo HTC.

Právě schopnost Applu prodávat své smartphony draho mnohé výrobce tak láká. Jenže nová taktika není jen snahou zkopírovat úspěch kalifornské značky. Tradiční výrobci se takto brání nové agresivní konkurenci. Technicky jsou totiž dnes mezi špičkovými smartphony jen malé rozdíly, a tak značky vymýšlejí všemožné inovace téměř za každou cenu, aby každý topmodel posunuly o kousek dál.

Luxus je nová mantra, pomocí které chtějí tradiční výrobci uspět. Chtějí si uchovat image značkových a prémiových výrobců, kteří zákazníkům oproti ostatním nabízí něco navíc. Když už ne funkce, tak tradici, spolehlivost a ten nejlepší design i materiály. Jeden opravdu luxusní na image zaměřený topmodel má pomoci prodat miliony obyčejnějších smartphonů, ale zároveň sám o sobě vydělat dost peněz.

Zatímco se čínští producenti naučili vyrábět i technicky relativně vyspělé smartphony, co se zpracování a především designu týče, mají stále ještě mezery. Jistě, stylový a výborně zpracovaný smartphone umí dnes vyrobit leckdo. Například i nové OnePlus Two má prémiový nádech a krásné kovové telefony umí dělat třeba i málo známé značky jako Gionee nebo třeba nově německý Gigaset, který svůj první smartphone odhalil právě v Berlíně. Ale ten opravdový luxus, který se těžko popisuje a ještě hůře je možné ho poznat na obrázku, ten umí málokdo.

Řada čtenářů nám nevěří naše nadšení ze zpracování modelů HTC One a ani nové Sony Xperia Z5 Premium nepřipadá mnohým zpoza stolu tak luxusní, jak jej nadšeně popisujeme. Drobné nuance, které dělají z těchto telefonů ty opravdu prémiové, popsat ani nelze. Jde o celkový pocit, který se musí zažít. Podobně jako třeba u osobních automobilů prémiových značek. Dacia vás odveze stejně jako Mercedes, s ohledem na hustý provoz a omezenou rychlost pravděpodobně za stejný čas. Ale pocit z jízdy bude u obou aut jiný.

Ve světě mobilních telefonů možná nastává doba, kdy budeme mobily dělit právě podobně jako auta a módu. Na ty obyčejné, na ty prémiové a na ty opravdu luxusní pro nejbohatší. Technicky mezi nimi nebude moc velký rozdíl, půjde především o styl. Samsung, Sony, HTC, LG, Motorola a nově i Huawei, tedy z dnešního pohledu vlastně tradiční „značkoví“ výrobci, budou obdobou módních domů, jako jsou třeba Ralph Lauren nebo Tommy Hilfiger. Cenově dostupné zboží u nich koupíte, ale půjde o určitý „outletový“ výprodej, aktuální kolekce značek budou nejspíš vždy dražší než konkurence a budou udávat aktuální módní trendy.

Možná se tak brzy dočkáme i nové vlny spolupráce mobilních značek a módních domů. Vždyť partnerství LG se značkou Prada nebo Samsungu s Armanim hrála před lety na to, oč se teď mobilní značky snaží samy.

Je otázkou, zda k puncu luxusu výrobci takovou spolupráci potřebují, dříve tato strategie moc úspěšná nebyla. Bude zajímavé také pozorovat, jestli se výrobci v oblasti prémiových telefonů nepustí ještě o kousek dále a některý z nich se nepokusí ohrozit zatím neochvějnou pozici luxusní značky Vertu, která nemá na poli těch nejdražších chytrých telefonů pro nejbohatší vůbec konkurenci.

Kdo ví, jak bude svět mobilních značek vypadat za pár let. Mnohé tradiční se potácejí na hranici životaschopnosti a na smartponech vlastně nikdo kromě Applu a Samsungu vydělávat nedovede. Výrobci hledají různé cesty a sázka na prémiové zboží může být jednou z cest. Jak ovšem ukazuje třeba Huawei, nemusí to být cesta jediná. Jeho nový důraz na prémiové provedení vlastního zboží kontrastuje s nástupem jeho vlastní cenově agresivní značky Honor. Podobně jako mají módní domy značky cenově dostupné, dražší i opravdu luxusní, mohou své portfolio segmentovat i výrobci mobilů.

Zůstává otázkou, jak to přijmou zákazníci. Značkovou módu kupují, jenže v oblasti elektroniky to může být zcela jiný příběh. Ostatně ani ten, kdo kupuje značkové oblečení, si asi každý rok nepořizuje nový kabát za desítky tisíc. A to je něco, co výrobci mobilů vlastně očekávají.





Nejčtenější

TAG Heuer Connected Modular 45 jsou podle tvůrců věčné.
První nesmrtelné chytré hodinky s revoluční konstrukcí má TAG Heuer

TAG Heuer představila druhou generaci svých chytrých hodinek. Název Connected zůstal, přibyl ale přídomek Modular 45. Jde o vůbec první modulární chytré...  celý článek

Logo společnosti Vodafone (Ilustrační sníme´k)
Vodafone má další nové, daty našlápnuté tarify. Ukrývá je před zraky všech

Od představení rodinného tarifu s velkou porcí dat uplynul teprve měsíc a půl a Vodafone už do své nabídky zahrnul další obdobné speciality. Tentokrát ovšem v...  celý článek

„Šestka“ je dosud nejlepší novodobou nokií. Pořádnou výbavu ale dostanou teprve...
Nokia uvede velmi zajímavé smartphony. Budou to modely 7 a 8

Finská Nokia, někdejší jednička v segmentu mobilních telefonů, se vrací. V Barceloně ukázala mimo jiné reinkarnovanou 3310 a trio smartphonů. Podle posledních...  celý článek

S ChatSim můžete posílat zprávy přes vybrané aplikace neomezeně do celého světa
Revoluční tarif? Speciální SIM dovolí neomezeně chatovat za 395 na rok

Služba ChatSim, která se vymyká tradičnímu chápání datového tarifu, dorazila do Česka. Za poplatek 395 korun ročně můžete neomezeně posílat textové zprávy přes...  celý článek

Rychlá mobilní data
T-Mobile chce zničit wi-fi sítě. Představil bezkonkurenční LTE internet

T-Mobile upravil svou nabídku pevného internetu. Dva základní tarify mají stejné parametry pro kabelové ADSL a mobilní připojení, třetí tarif je pouze přes LTE...  celý článek

Další z rubriky

Wear 2.0 podporuje ruční psaní
Chytré hodinky s Androidem získají styl, budou od Hilfigera nebo Bosse

Společnost Movado oznámila, že chystá kolekci chytrých hodinek s operačním systémem Android Wear 2.0. Pod firmu Movado spadají hodinky od řady módních oděvních...  celý článek

Vertu Constellation X
Vertu se vrací do Prahy, první novinka bude za 120 tisíc korun

Značka Vertu se po uzavření butiku v pražské Pařížské ulici na chvíli stáhla na českém trhu do pozadí. Teď se vrací, ovšem se zcela novým konceptem. Namísto...  celý článek

Android O
Google odhaluje nový Android O, změny budou hlavně v pozadí

S velkým předstihem před chystanou vývojářskou konferencí I/O odhalil Google novou připravovanou verzi svého operačního systému Android. Nese označení O a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.