Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smartphony se začínají dělit na mercedesy a dacie

  0:18aktualizováno  0:18
Veletrh IFA v Berlíně ukázal hned několik mobilních trendů současnosti. Jedním z nich je i způsob, kterým mnohé značky bojují vůči nové agresivní konkurenci. Aby mohly nadále prodávat své smartphony za vyšší ceny, sází na luxusní provedení. Situace začíná připomínat třeba automobilový průmysl.

Snímač fotoaparátu má rozlišení 23 MPx a umí zachytit video v rozlišení 4K. Ideální pro prohlížení na displeji telefonu. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Letošní seznam luxusních špičkových smartphonů je opravdu úctyhodný: HTC má One M9 a k tomu nově větší a vybavenější One M9+, Samsung bojuje s S6 edge a nově také větším modelem edge plus (na některých trzích i Note 5). LG má prohnuté G Flex2 a koženou variantu G4, teď jsou tu nové modely Sony Xperia Z5 a Huawei Mate S. Všechny tyto mobilní značky mají teď v portfoliu drahé modely, jejichž cena může relativně snadno překročit i hranici 20 tisíc korun. Dostávají se tak do klubu, kde dříve tradičně úřadoval hlavně Apple a kde se s ním dříve bil snad jen Samsung a občas to zkoušelo HTC.

Právě schopnost Applu prodávat své smartphony draho mnohé výrobce tak láká. Jenže nová taktika není jen snahou zkopírovat úspěch kalifornské značky. Tradiční výrobci se takto brání nové agresivní konkurenci. Technicky jsou totiž dnes mezi špičkovými smartphony jen malé rozdíly, a tak značky vymýšlejí všemožné inovace téměř za každou cenu, aby každý topmodel posunuly o kousek dál.

Luxus je nová mantra, pomocí které chtějí tradiční výrobci uspět. Chtějí si uchovat image značkových a prémiových výrobců, kteří zákazníkům oproti ostatním nabízí něco navíc. Když už ne funkce, tak tradici, spolehlivost a ten nejlepší design i materiály. Jeden opravdu luxusní na image zaměřený topmodel má pomoci prodat miliony obyčejnějších smartphonů, ale zároveň sám o sobě vydělat dost peněz.

Zatímco se čínští producenti naučili vyrábět i technicky relativně vyspělé smartphony, co se zpracování a především designu týče, mají stále ještě mezery. Jistě, stylový a výborně zpracovaný smartphone umí dnes vyrobit leckdo. Například i nové OnePlus Two má prémiový nádech a krásné kovové telefony umí dělat třeba i málo známé značky jako Gionee nebo třeba nově německý Gigaset, který svůj první smartphone odhalil právě v Berlíně. Ale ten opravdový luxus, který se těžko popisuje a ještě hůře je možné ho poznat na obrázku, ten umí málokdo.

Řada čtenářů nám nevěří naše nadšení ze zpracování modelů HTC One a ani nové Sony Xperia Z5 Premium nepřipadá mnohým zpoza stolu tak luxusní, jak jej nadšeně popisujeme. Drobné nuance, které dělají z těchto telefonů ty opravdu prémiové, popsat ani nelze. Jde o celkový pocit, který se musí zažít. Podobně jako třeba u osobních automobilů prémiových značek. Dacia vás odveze stejně jako Mercedes, s ohledem na hustý provoz a omezenou rychlost pravděpodobně za stejný čas. Ale pocit z jízdy bude u obou aut jiný.

Ve světě mobilních telefonů možná nastává doba, kdy budeme mobily dělit právě podobně jako auta a módu. Na ty obyčejné, na ty prémiové a na ty opravdu luxusní pro nejbohatší. Technicky mezi nimi nebude moc velký rozdíl, půjde především o styl. Samsung, Sony, HTC, LG, Motorola a nově i Huawei, tedy z dnešního pohledu vlastně tradiční „značkoví“ výrobci, budou obdobou módních domů, jako jsou třeba Ralph Lauren nebo Tommy Hilfiger. Cenově dostupné zboží u nich koupíte, ale půjde o určitý „outletový“ výprodej, aktuální kolekce značek budou nejspíš vždy dražší než konkurence a budou udávat aktuální módní trendy.

Možná se tak brzy dočkáme i nové vlny spolupráce mobilních značek a módních domů. Vždyť partnerství LG se značkou Prada nebo Samsungu s Armanim hrála před lety na to, oč se teď mobilní značky snaží samy.

Je otázkou, zda k puncu luxusu výrobci takovou spolupráci potřebují, dříve tato strategie moc úspěšná nebyla. Bude zajímavé také pozorovat, jestli se výrobci v oblasti prémiových telefonů nepustí ještě o kousek dále a některý z nich se nepokusí ohrozit zatím neochvějnou pozici luxusní značky Vertu, která nemá na poli těch nejdražších chytrých telefonů pro nejbohatší vůbec konkurenci.

Kdo ví, jak bude svět mobilních značek vypadat za pár let. Mnohé tradiční se potácejí na hranici životaschopnosti a na smartponech vlastně nikdo kromě Applu a Samsungu vydělávat nedovede. Výrobci hledají různé cesty a sázka na prémiové zboží může být jednou z cest. Jak ovšem ukazuje třeba Huawei, nemusí to být cesta jediná. Jeho nový důraz na prémiové provedení vlastního zboží kontrastuje s nástupem jeho vlastní cenově agresivní značky Honor. Podobně jako mají módní domy značky cenově dostupné, dražší i opravdu luxusní, mohou své portfolio segmentovat i výrobci mobilů.

Zůstává otázkou, jak to přijmou zákazníci. Značkovou módu kupují, jenže v oblasti elektroniky to může být zcela jiný příběh. Ostatně ani ten, kdo kupuje značkové oblečení, si asi každý rok nepořizuje nový kabát za desítky tisíc. A to je něco, co výrobci mobilů vlastně očekávají.





Nejčtenější

Modulární zařízení Facebooku použitelné také jako telefon
Facebook chce Googlu ukázat, že on takový smartphone dokáže udělat

Brzy tomu bude rok, co Google oficiálně zastavil Project Ara. Zdá se ovšem, že myšlenka modulárního telefonu není mrtvá. O vývoj takového zařízení se pokouší...  celý článek

Smartphone Leagoo Kiicaa Mix
Cenu tlačí níž a níž. Bezrámečkový mobil bude za dva tisíce

Čínský výrobce Leagoo v posledních měsících napodobuje různé designové trendy u smartphonů a prodává je za zlomek ceny. Poslední novinkou je model Kiicaa MIX,...  celý článek

HTC U11
Mačkací telefon znamená návrat na vrchol. Test HTC U11

Firma HTC, kdysi průkopník na poli smartphonů, nezažívá zrovna skvělé časy. Někdy jsou totiž její telefony vcelku po právu přehlíženy. Ale přehlédnout nové HTC...  celý článek

Ilustrační snímek
Na dovolené se můžete seznámit i nespálit

Na dovolenou si bereme kde co, ovšem počítač/notebook často zůstává doma. Ten je na jedné straně prostředkem k pohodlnému přístupu k informacím, na druhé pak k...  celý článek

Ukradený mobil může znamenat statisícový účet
Ukradli jim u moře mobil. Měli platit účty za desetitisíce korun

Nemáte na mobilu nastavený zámek a na SIM nastavený PIN? Tak raději nejezděte do Španělska. Tamní gangy kradou mobily, ale ne jen proto, aby zpeněžili...  celý článek

Další z rubriky

Modulární zařízení Facebooku použitelné také jako telefon
Facebook chce Googlu ukázat, že on takový smartphone dokáže udělat

Brzy tomu bude rok, co Google oficiálně zastavil Project Ara. Zdá se ovšem, že myšlenka modulárního telefonu není mrtvá. O vývoj takového zařízení se pokouší...  celý článek

Chatovací aplikace Line
Ignoroval její textovky, tak požádala o rozvod. Soud dal ženě za pravdu

Ženě z Tchaj-wanu vyhověl soud s žádostí o rozvod, když jako důkaz nefungujícího manželství předložila snímky z chatovací aplikace Line. Její manžel si textové...  celý článek

Pád vystavených děl v galerii v Los Angeles zaznamenaly bezpečnostní kamery.
Chtěla se vyfotit a shodila díla za miliony. Podstavce padaly jako domino

Škodu za přibližně 4,5 milionu korun způsobila žena v galerii v americkém Los Angeles. Při focení selfie snímku vrazila zády do podstavce, což vyvolalo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.