Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smartphony se začínají dělit na mercedesy a dacie

  0:18aktualizováno  0:18
Veletrh IFA v Berlíně ukázal hned několik mobilních trendů současnosti. Jedním z nich je i způsob, kterým mnohé značky bojují vůči nové agresivní konkurenci. Aby mohly nadále prodávat své smartphony za vyšší ceny, sází na luxusní provedení. Situace začíná připomínat třeba automobilový průmysl.

Snímač fotoaparátu má rozlišení 23 MPx a umí zachytit video v rozlišení 4K. Ideální pro prohlížení na displeji telefonu. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Letošní seznam luxusních špičkových smartphonů je opravdu úctyhodný: HTC má One M9 a k tomu nově větší a vybavenější One M9+, Samsung bojuje s S6 edge a nově také větším modelem edge plus (na některých trzích i Note 5). LG má prohnuté G Flex2 a koženou variantu G4, teď jsou tu nové modely Sony Xperia Z5 a Huawei Mate S. Všechny tyto mobilní značky mají teď v portfoliu drahé modely, jejichž cena může relativně snadno překročit i hranici 20 tisíc korun. Dostávají se tak do klubu, kde dříve tradičně úřadoval hlavně Apple a kde se s ním dříve bil snad jen Samsung a občas to zkoušelo HTC.

Právě schopnost Applu prodávat své smartphony draho mnohé výrobce tak láká. Jenže nová taktika není jen snahou zkopírovat úspěch kalifornské značky. Tradiční výrobci se takto brání nové agresivní konkurenci. Technicky jsou totiž dnes mezi špičkovými smartphony jen malé rozdíly, a tak značky vymýšlejí všemožné inovace téměř za každou cenu, aby každý topmodel posunuly o kousek dál.

Luxus je nová mantra, pomocí které chtějí tradiční výrobci uspět. Chtějí si uchovat image značkových a prémiových výrobců, kteří zákazníkům oproti ostatním nabízí něco navíc. Když už ne funkce, tak tradici, spolehlivost a ten nejlepší design i materiály. Jeden opravdu luxusní na image zaměřený topmodel má pomoci prodat miliony obyčejnějších smartphonů, ale zároveň sám o sobě vydělat dost peněz.

Zatímco se čínští producenti naučili vyrábět i technicky relativně vyspělé smartphony, co se zpracování a především designu týče, mají stále ještě mezery. Jistě, stylový a výborně zpracovaný smartphone umí dnes vyrobit leckdo. Například i nové OnePlus Two má prémiový nádech a krásné kovové telefony umí dělat třeba i málo známé značky jako Gionee nebo třeba nově německý Gigaset, který svůj první smartphone odhalil právě v Berlíně. Ale ten opravdový luxus, který se těžko popisuje a ještě hůře je možné ho poznat na obrázku, ten umí málokdo.

Řada čtenářů nám nevěří naše nadšení ze zpracování modelů HTC One a ani nové Sony Xperia Z5 Premium nepřipadá mnohým zpoza stolu tak luxusní, jak jej nadšeně popisujeme. Drobné nuance, které dělají z těchto telefonů ty opravdu prémiové, popsat ani nelze. Jde o celkový pocit, který se musí zažít. Podobně jako třeba u osobních automobilů prémiových značek. Dacia vás odveze stejně jako Mercedes, s ohledem na hustý provoz a omezenou rychlost pravděpodobně za stejný čas. Ale pocit z jízdy bude u obou aut jiný.

Ve světě mobilních telefonů možná nastává doba, kdy budeme mobily dělit právě podobně jako auta a módu. Na ty obyčejné, na ty prémiové a na ty opravdu luxusní pro nejbohatší. Technicky mezi nimi nebude moc velký rozdíl, půjde především o styl. Samsung, Sony, HTC, LG, Motorola a nově i Huawei, tedy z dnešního pohledu vlastně tradiční „značkoví“ výrobci, budou obdobou módních domů, jako jsou třeba Ralph Lauren nebo Tommy Hilfiger. Cenově dostupné zboží u nich koupíte, ale půjde o určitý „outletový“ výprodej, aktuální kolekce značek budou nejspíš vždy dražší než konkurence a budou udávat aktuální módní trendy.

Možná se tak brzy dočkáme i nové vlny spolupráce mobilních značek a módních domů. Vždyť partnerství LG se značkou Prada nebo Samsungu s Armanim hrála před lety na to, oč se teď mobilní značky snaží samy.

Je otázkou, zda k puncu luxusu výrobci takovou spolupráci potřebují, dříve tato strategie moc úspěšná nebyla. Bude zajímavé také pozorovat, jestli se výrobci v oblasti prémiových telefonů nepustí ještě o kousek dále a některý z nich se nepokusí ohrozit zatím neochvějnou pozici luxusní značky Vertu, která nemá na poli těch nejdražších chytrých telefonů pro nejbohatší vůbec konkurenci.

Kdo ví, jak bude svět mobilních značek vypadat za pár let. Mnohé tradiční se potácejí na hranici životaschopnosti a na smartponech vlastně nikdo kromě Applu a Samsungu vydělávat nedovede. Výrobci hledají různé cesty a sázka na prémiové zboží může být jednou z cest. Jak ovšem ukazuje třeba Huawei, nemusí to být cesta jediná. Jeho nový důraz na prémiové provedení vlastního zboží kontrastuje s nástupem jeho vlastní cenově agresivní značky Honor. Podobně jako mají módní domy značky cenově dostupné, dražší i opravdu luxusní, mohou své portfolio segmentovat i výrobci mobilů.

Zůstává otázkou, jak to přijmou zákazníci. Značkovou módu kupují, jenže v oblasti elektroniky to může být zcela jiný příběh. Ostatně ani ten, kdo kupuje značkové oblečení, si asi každý rok nepořizuje nový kabát za desítky tisíc. A to je něco, co výrobci mobilů vlastně očekávají.





Nejčtenější

Nokia 6
Tohle je stará dobrá Nokia. Solidní a za rozumnou cenu

Barcelona (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz Tři nové smartphony Nokie ukazují, že na trhu je stále místo pro novou značku přístrojů s Androidem. Nokia nevsadila na žádné zázračné funkce nebo...  celý článek

HTC U Ultra na veletrhu MWC v Barceloně
Displej navíc a perleťové tělo stojí za pozornost. Přepálená cena to kazí

Barcelona (od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Na veletrhu MWC v Barceloně se snaží známé značky odlišit různými prvky. Tchajwanské HTC to s novým modelem U Ultra zkouší za pomoci perleťového designu a...  celý článek

Nývlt Václav: online
Porsche Design představil svůj první tablet. Má se blížit dokonalosti

Barcelona (od zpravodaje Technet.cz) Studio Porsche Design představilo na veletrhu mobilních novinek v Barceloně tablet Book One. Má být paralelou supersportovního auta a kombinovat elegantní, ale...  celý článek

Ransomware Charger je agresivní a po uživateli žádá výkupné
Vyděračské útoky na Android přibývají výrazně rychleji než malware

V roce 2016 byl detekován dosud nejvyšší nárůst útoků vyděračských programů na mobilní zařízení se systémem Android. Počet škodlivých kódů, díky nimž útočníci...  celý článek

Nývlt Václav: online #6463
High-tech pastička upozorní přes mobil, že je o myš méně. Sledujte on-line

Barcelona (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz a Technet.cz) Letošní ročník veletrhu MWC v Barceloně bude pravděpodobně rekordní. Nové modely ohlásily skoro všechny důležité značky. Hlavní hvězdy se představily již v...  celý článek

Další z rubriky

Logo sítí 5G
První komerční síť 5G bude v Německu. Spustit ji chce Deutsche Telekom

První mobilní síť páté generace plánuje skupina Deutsche Telekom, do níž patří i český operátor T-Mobile, spustit v roce 2020 v Německu. Na barcelonském...  celý článek

Ilustrační snímek
Za telefonování v letadle pět dnů vězení, za zapnutý mobil jen tři dny

Čínská policie zatkla během jediného měsíce tři cestující, kteří ignorovali upozornění aerolinek vyzývající k vypnutí telefonu. Jedna ze zadržených odmítla...  celý článek

Stánek Huawei
Novinky od Huawei a LG přímo z výstaviště v Barceloně

Barcelona (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz a Technet.cz) Přímo z veletrhu MWC v Barceloně jsme vám v přímém přenosu ukázali nejnovější přírůstky firem Huawei a LG.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.