Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Operátor O2 měl rozsáhlý výpadek. Způsobil ho překopnutý kabel, tvrdí

  • 266
Mobilního operátora O2 postihl ve středu ráno rozsáhlý výpadek sítě. Část zákazníků v jižních, západních a středních Čechách a v části Prahy se nemohla dovolat ani připojit k internetu. Klienti si stěžovali i na nedostupnost dalších služeb, firmě nefungoval ani oficiální web. V 11:00 se podle vyjádření firmy vše vrátilo k normálu.

„Nyní se služby postupně vracejí k normálu, vše by mělo být v pořádku v řádu několika minut,“ informovala po půl jedenácté dopoledne mluvčí společnosti Lucie Pecháčková. Výpadky takového rozsahu jsou podle ní výjimečné, ten nynější pravděpodobně způsobil překopnutý optický kabel.

Výpadek O2 postihl i tísňové linky. Vytáhněte SIM kartu, radí záchranáři

Výpadek trval zhruba dvě hodiny. Kvůli nefunkčnímu webu o něm firma zákazníky informovala na své oficiální facebookové stránce. „Aktuálně evidujeme výpadek v naší mobilní síti. Někteří z našich zákazníků v jižních, západních, středních Čechách a části Prahy tak mohou mít problém se spojením hovorů a připojením k mobilnímu internetu, za což se velmi omlouváme,“ uvedla před půl desátou.

Zákazníci pod vyjádřením upozorňovali i na nefunkčnost digitálních pevných linek a dalších služeb. Problémy mohli mít klienti také s voláním na tísňové linky, hasiči proto doporučovali vyjmout z mobilního telefonu SIM kartu. Tento postup podle Pecháčkové doporučuje i sama firma.

Jako kompenzace dobročinnost

Operátor O2 se rozhodl výpadek kompenzovat tak, že za každý neuskutečněný hovor pošle skrze Nadaci O2 peníze na dobročinné účely. „Částkou 600 tisíc korun podpoříme Linku seniorů, stejný obnos pošleme také Lince bezpečí. Věřím, že těmto krizovým linkám tak usnadníme jejich nelehkou, ale záslužnou práci," říká Tomáš Budník, generální ředitel O2.

„Takový dar pro nás znamená finanční pokrytí non-stop provozu Linky bezpečí na celý měsíc," uvedla Ivana Šatrová, ředitelka Linky bezpečí. „Darované peníze využijeme na pomoc až šesti tisícům seniorů, kteří jsou v nouzi a obrací se na naši telefonní krizovou Linku seniorů,“ říká Jiří Hrabě, ředitel sdružení Elpida, které Linku seniorů provozuje.

Redakci na výpadek upozornili ve středu dopoledne někteří čtenáři, kteří problémy zaznamenali. „Výpadek trvá už cca 30 min. Nedostupnost se týká snad asi jen Prahy a možná okolí. Máme pobočku v Ostravě a tam jim vše funguje,“ uvedl jeden z nich. „Od rána je nějaký výpadek, nikam se nedá dovolat,“ napsal redakci další z klientů druhého největšího mobilního operátora v ČR.

Velmi nás to mrzí, omlouvá O2

Operátor se později v tiskové zprávě zákazníkům slovy generálního ředitele Tomáše Budníka omluvil. „Velmi mě to mrzí, našim zákazníkům se omlouvám,“ uvedl šéf operátora. I podle něj byl výpadek způsoben přerušením optického kabelu při revizních pracích. Doplnil, že firma udělá vše pro to, aby se podobná situace neopakovala.

„Závadu se podařilo během zhruba dvou hodin odstranit a služba je nyní již plně funkční. Prioritně jsme se soustředili na zprovoznění služby 112 a následně jsme zprovoznili všechny ostatní služby,“ popsal problémy Budník. Jako kompenzaci se operátor rozhodl věnovat korunu za každý neuskutečněný hovor na dobročinné účely. Celkem tak skrze svou Nadaci O2 pošle 1 200 000 korun, rozdělených rovných dílem, Lince bezpečí a Lince seniorů (více viz box).

Mobilní služby od O2 využívalo ke konci června 2015 celkem 4,945 milionu zákazníků. Počet zákazníků pevného internetu xDSL vzrostl ke konci června o jedno procento na 799 tisíc. Digitální televizi O2 TV využívalo 190 tisíc domácností a mobilní aplikace O2TVGo zaznamenala 350 tisíc stažení.

Majoritní podíl přes 85 procent v O2 vlastní investiční skupina PPF. Od O2 se v červnu oddělila společnost Cetin, která vlastní pevné a mobilní sítě a taky datová centra.