Zákaznice souhlasila pod podmínkou, že ho bude moci kdykoli zrušit. Pak už se nestačila divit, když mobil nefungoval, jak měl, a začaly chodit faktury.
"Poslíček mi za několik dní přinesl telefon a SIM kartu. Zjistila jsem, že přístroj nevydrží nabitý ani čtyřiadvacet hodin. Když jsem ho chtěla vrátit a nabídku zrušit, řekli mi, že to nejde," popisuje Štifterová.
Po několika telefonátech na zákaznické centrum dostala kopii smlouvy, kterou prý s operátorem podepsala. Podpis se s jejím ale neshoduje. "Poslíčkovi jsem podepsala jen převzetí karty a telefonu, za obojí jsem zaplatila dvě koruny. Dala jsem mu kopii občanky, ale žádnou smlouvu jsem neviděla," říká žena.
Podle společnosti T-Mobile s ní jednala najatá externí agentura a nemůže tedy prošetřit, jak byla nabídka prezentovaná. Zákaznické centrum Štifterové před několika dny nabídlo převod smlouvy na jiného člověka. Poté, co se o případ začala zajímat MF DNES, firma postoj změnila.
"Příslušnému oddělení jsme doporučili, aby tuto smlouvu ukončilo. Pokud má zákazník podezření, že byly jeho doklady zneužity, měl by okamžitě kontaktovat policii," reagovala mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.
Lenku Štifterovou na případu zaráží ještě jedna věc. Nikdy předtím totiž služby T-Mobile nevyužívala, roky má jiného operátora. Původně si myslela, že telefon je odměnou za dlouhodobé využívání jeho služeb.
"Že je to T-Mobile, jsem zjistila, až když jsem začala problém řešit. Nevím, kde vzali číslo mého mobilu i další údaje," říká Štifterová.
Se stejným operátorem má problémy i Alena Fajtlová z Třeboňska. V dubnu chtěla přejít k jiné firmě, která jí nabídla výhodnější podmínky. Protože podniká, požádala T-Mobile o převod svého čísla. Dozvěděla se ale, že to nejde. Prý s ním má smlouvu až do ledna 2010.
"Někdy v lednu mi volali z callcentra a nabídli mi levnější volání. To jsem přijala. Nikdo mě ale neupozornil, že součástí je i smlouva na další dva roky. Vůbec jsem o tom nevěděla," popsala Fajtlová.
Podle mluvčí T-Mobile ale operátor ženě nabízel přímo prodloužení smlouvy. Nahrávku hovoru už společnost nemá k dispozici. Maže je po třech měsících. "Zákazník je o prodloužení smlouvy informován dopisem a o změně tarifu formou SMS. Do čtrnácti dnů má možnost prodloužení odvolat. Zákaznice nás kontaktovala až 14. dubna," uvedla Kemrová.
Fajtlová se brání tím, že žádnou SMS nečetla a dopis nedostala. "Opravdu mi jen nabízeli levnější volání. Zvažuji, že se obrátím na právníka. Postup a jednání firmy se mi vůbec nelíbí," zdůraznila.
Podle Sdružení obrany spotřebitelů by lidé měli být při podobných hovorech s nabídkou různých služeb obezřetní. Smlouvu totiž lze uzavřít i jen ústně. Navíc po telefonu jim operátoři málokdy sdělí všechny důležité informace. "Lidé se pak diví, na co vše kývli. Obrana bývá složitá. Nejlepší je mít smlouvu či nabídku v ruce a vše si důkladně prostudovat," radí mluvčí sdružení Ivana Picková.