Levnější telefonování prostřednictvím internetu v současnosti využívají dvě procenta obyvatel starších patnácti let. Další tři procenta o pořízení služby uvažují. Službu nyní využívá osm procent podniků s více než dvaceti pracovníky a dalších čtřicet procent ji plánuje zavést. Vyplývá to z listopadového šetření společnosti Factum Invenio.
O možnosti telefonování prostřednictvím internetu dosud neslyšely tři čtvrtiny tuzemské populace. Navíc významná část z těch, kteří o existenci VoIP vědí, neplánuje, že by tuto službu někdy v budoucnu využívala. Službu zná zhruba polovina uživatelů internetu. Vzhledem k rozvoji vysokorychlostního internetu v ČR je pravděpodobné, že uživatelů této nové služby bude rapidně přibývat, uvedli autoři průzkumu.
Zatímco o VoIP již slyšela třetina mužů, u žen to byla jen pětina. Přes internet již telefonují, případně mají v úmyslu telefonovat v budoucnu, zejména lidé mladší, s vyšším vzděláním a vyšším příjmem.
Domácí uživatelé využívají hlavně program Skype na svých počítačích. Ten v rámci své sítě umožňuje volat zadarmo po celém světě. Volání na pevné linky a nebo mobilní sítě je ale zpoplatněno. Skype také umožňuje zřízení vlastního telefonního čísla. Navíc podle zprávy Evropské komise ohrožuje pevné linky. - více zde...
"Většina lidí očekává od telefonování přes internet nižší ceny za volání především na mobilní telefony a také volání zdarma mezi zákazníky stejného operátora," uvedl manažer společnosti Factum Invenio Michal Peca. Naopak doplňkové služby, například zobrazení jména volajícího nebo možnost osobního telefonního čísla pro každého člena domácnosti, nejsou pro potenciální uživatele příliš důležité.
Volání přes internet se může stát hrozbou i pro mobilní operátory. Vodafone jej například ve své síti zakázal úplně. Výrobci ale už ohlásili mobilní telefony, které budou mít klienta pro volání přes internet v základní výbavě. - více zde...
Poskytovatelé služby nejsou téměř vůbec známí ani mezi lidmi, kteří o existenci služby VoIP vědí. Téměř 90 procent dotázaných si nebylo schopno vzpomenout ani na jednoho poskytovatele. Zbytek nejčastěji zmiňoval Český Telecom, Eurotel, Volný a Karneval, což jsou společnosti známé především jinými telekomunikačními službami. - více zde...
Český Telecom naopak jako protiúder volání přes internet zvažuje jiný krok. V příštím roce chce začít nabízet po vzoru mateřské Telefóniky neomezené telefonování bez hovorného, jen za měsíční paušální poplatek. - více zde...
Konkurenční Volný nabízí neomezené volání do všech pevných sítí v zemi v kteroukoliv dobu nabízí za 475 korun. Jde sice o volání přes internet, ale zákazník má doma telefon stejný jako je ten normální a rozdíl v kvalitě hovoru není poznat. Telecom o stejné technologii také uvažuje a nyní ji testuje. Volný na službu Telefonet nalákal za necelý měsíc více než tisíc zákazníků. - více zde...