Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vodafone musí měnit podmínky. Současné příliš komplikují výpověď smlouvy

  22:14aktualizováno  22:14
Český telekomunikační úřad donutil operátora Vodafone změnit veřejné podmínky vztahující se na jeho smlouvy. Ty platné od loňského srpna totiž příliš komplikovaly možnost vypovědět smlouvu, když klient nesouhlasí s jednostrannou změnou ze strany operátora.

Před lety se v reklamě Vodafonu Petr Čtvrtníček vysmíval komplikovaným smlouvám konkurentů. Nyní musel zjednodušovat samotný Vodafone. | foto: Vodafone

Uzavřít smlouvu s mobilním operátorem není těžké. Stačí k tomu vylomit z plastové kartičky SIM kartu, kterou vám kurýr na základě telefonátu z call centra přivezl domů. S jejím vypověděním v momentě, kdy se vám nelíbí třeba změna tarifu, už se to má ale jinak. V případě Vodafonu to je aktuálně dokonce tak složité, že to operátorovi Český telekomunikační úřad nakázal změnit.

Od srpna totiž byl podle odstavce 1.1.5 aktualizovaných všeobecných podmínek jedinou možností klienta nesouhlasícího se změnou tarifu dopis zaslaný na centrálu firmy. A to navíc ještě opatřený úředně ověřeným podpisem - tedy potvrzením z pošty, úřadu nebo CzechPointu.

Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ) se to nelíbí, tak nařídil Vodafonu podmínky přepracovat. “ČTÚ dospěl k závěru, že toto ujednání je odrazující podmínkou od změny poskytovatele služby a ve správním řízení uložil Vodafonu povinnost ve lhůtě dvou měsíců toto ustanovení ze smlouvy odstranit,” vysvětlil mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Paradoxní je, že před několika lety to byl právě třetí český operátor, kdo stavěl marketingovou komunikaci na tom, že jeho konkurenti mají na rozdíl od něj nepřehledné smlouvy plné různých zádrhelů. „Vodafone se stal loni přesně tím operátorem, ze kterého si jeho reklamy s Petrem Čtvrtníčkem a falešnými soby dělaly legraci v roce 2007,“ okomentoval praxi radní ČTÚ Ondřej Malý.

V reakci na iniciativu rady už operátor připravil aktualizaci podmínek, která vejde v platnost od letošního března. Ta v části věnované výpovědím smluv z důvodů jejich změn už uvádí možnost výpovědi dopisem bez úředně potvrzeného podpisu, zároveň navíc i po telefonu nebo návštěvou pobočky.

Vodafone důvod srpnového zkomplikování výpovědí vysvětluje opačně, než to vidí ČTÚ. Nemělo odrazovat klienty od domáhání se výpovědi, ale naopak mělo spotřebitele chránit. “Naší snahou bylo zamezit pokusům o neoprávněnou manipulaci se zákaznickými účty,” říká mluvčí operátora Markéta Kuklová.

Větší problém je novela zákona

Popsaná situace je ale jen jedna část problému s jednostrannými změnami smluv, které spotřebitelské organizace považují za největší současný zdroj faulů všech tří operátorů vůči zákazníkům. Největší vahou proti spotřebitelům totiž působí úprava zákona o elektronických komunikacích z roku 2014 prosazená poslancem ANO Stanislavem Pflégerem.

Ta totiž umožňuje operátorům účtovat za výpovědi klientů reagující na jednostranné změny smluv smluvní pokuty ve výši 20 procent zbývajícího smluvního plnění. Typicky se jedná třeba o změnu složení tarifu nebo o úplné vypnutí mobilních dat po jejich přečerpání namísto pouhého zpomalení.

Jediná šance zákazníků je tak nyní výpověď, následná reklamace u operátora a potom ještě podat námitku k ČTÚ. Právě první fázi tohoto už tak složitého procesu Vodafone dle aktuálních podmínek komplikuje ještě nutností úředně ověřeného podpisu.

Změnit novelou zákon zpět do rovnováhy se pokusila skupina senátorů v čele s Alenou Dernerovou. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek ale nesplnil slib a jejich paragrafy do návrhu ministerské novely z kraje roku nezapracoval. Opětovně to slíbil udělat až po intervenci předsedy vlády Bohuslava Sobotky (naposledy jsme psali zde).

Autor:




Nejčtenější

Záchranná služba představila ve středu oficiální mobilní aplikaci, pomůže...
Aplikaci české záchranky používá už 330 tisíc lidí, čekají ji vylepšení

Aplikaci Záchranka, která v naléhavých případech umožňuje přivolat si pomoc přes mobil, čekají v dubnu inovace. Spustí se zdokonalené funkce pro neslyšící a...  celý článek

Ilustrační snímek
T-Mobile rázně upravil tarifní nabídku. Vytáhne svá esa i konkurence?

V dubnu uplynou již čtyři roky od mobilní revoluce, která v roce 2013 výrazně změnila český trh. A k další se možná právě schyluje, náznakem budiž nová tarifní...  celý článek

Ilustrační snímek
iPhonu se nevzdal ani při koupeli. Neopatrné nabíjení ho stálo život

Nad příčinou úmrtí dvaatřicetiletého Brita zůstává doslova rozum stát. Mladík se totiž rozhodl čas strávený ve vaně zpříjemnit iPhonem. K jeho smůle jej bylo...  celý článek

iPhone 6s
iPhone 6s byl nejprodávanější smartphone roku 2016. S7 edge je až pátý

Celosvětově nejprodávanějším smartphonem loňského roku byl podle analytické společnosti IHS Markit iPhone 6s. Za ním se seřadily další tři iPhony, špičkový...  celý článek

Samsung Galaxy S8+
Samsung Galaxy S8 počítá hodiny do premiéry, nebude dražší než předchůdce

Samsung ve středu večer představí svůj nový vlajkový model Galaxy S8. Těsně před odpolední premiérou, z níž vám přineseme on-line reportáž, se objevily...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.