Vodafone má problémy v Japonsku

  • 5
Světová mobilní jednička a nový majitel Oskara Vodafone má problémy se svou pobočkou v Japonsku. Včerejší vydání New York Times popisuje problémy uživatelů s mobilní sítí a chudou nabídku mobilních telefonů.

Vodafone se potýká s velkým odlivem zákazníků, jeho tržní podíl se propadl hluboko pod oba největší konkurenty – NTT  DoCoMo a KDDI. Japonská pobočka přitom ještě před třemi roky generovala Vodafonu největší příjmy a společně s Nissan Motors patřila k několika vzácným firmám, kterým se v Japonsku dařilo vedle dravé místní konkurence. Podařilo se mu dokonce předstihnout KDDI a vyšvihnout se na druhou příčku za NTT DoCoMo.

Problémy Vodafonu jsou tak ukázkou toho, jak může nadnárodní firma narazit, pokud se snaží všude uplatňovat stejnou strategii bez přihlédnutí k národním specifikám.

Zástupci operátora i připustili, že bylo chybou postavit svou strategii na jediné řadě mobilů. Vodafone je prodával ve třinácti zemích světa naráz a chtěl tím co nejvíce stlačit dodavatelské ceny. Telefony, které dokázaly oslovit uživatele v Evropě nebo USA, se ovšem setkaly s chladným přijetím u zmlsaných Japonců. Ti totiž mají nové technologie jako koníček a tamní trh s mobily je v některých směrech až dva roky v předstihu před tím evropským. 

Vodafone
Zdroj: NY Times

„Japonsko má nejlepší mobily na světě,“ komentuje situaci Izumi Aizu z centra Global Communications  v Tokiu a dodává: „Jak si mohl Vodafone myslet, že se jich uživatele vzdají?“ Nevzdali se. NY Times navíc uvádí, že mnoho uživatelů ztratilo v jeho služby důvěru. Vodafone totiž zcela pozastavil investice do své 2G sítě. 3G telefonů přitom prodal tolik, že nová infrastruktura často nezvládala jejich nápor.

Za prvních pět měsíců letošního roku tak přišel Vodafone skoro o 200 000 zákazníků. Zpět je bude získávat těžko, protože regulátor se rozhodl udělit v Japonsku další tři licence a konkurence se tak ještě letos přiostří.

Japonsko (ilustrační foto)


Témata: MOBIL.CZ, Vodafone