Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlaky a mobily, to je GSM-R

Komunikační prostředky na železnicích jsou vskutku různorodé. Různorodé a proto neumožňující interoperabilitu. Budou se v blízké budoucnosti strojvedoucí s výpravčími domlouvat mobilními telefony?
Evropa se připravuje na zavedení nového komunikačního systému, který se nazývá GSM-R. Nebude to nějaká další verze GSM, jako třeba GSM (DCS) 1800, ale standardní GSM, modifikované pro využití v železniční dopravě. Hlavní důvody jsou tři - stoupající rychlost vlaků, roztříštěnost komunikačních systémů pro jednotlivé činnosti i v rámci jedné dráhy a potřeba interoperability v rámci Evropy.

Nejde přitom o nějaké partyzánské řešení, o němž občas uvažují někteří činitelé u nás, když navrhují vybavit policii mobilními telefony, jakožto hlavním komunikačním prostředkem. GSM-R je totiž seriozním standardem odpovídajícím specifikacím systému EIRENE, definovaným unií železničních společností (UIC). Při testování GSM-R v letech 1997/1998 byl samozřejmě kladem důraz nejen na provozní podmínky hlasových a datových přenosů ve vlacích jedoucích vysokou rychlostí, ale také na pokrytí, se zvláštním zřetelem na pokrytí v tunelech a členítých částech tratí.

Na první pohled je patrný jeden rozdíl mezi GSM a GSM-R. V případě běžného GSM je cílem provozovatele sítě dosáhnout co nejlepšího plošného pokrytí území, na něž se vztahuje udělená licence. Je to samozřejmě logický důsledek komerčního charakteru těchto sítí. GSM-R naopak pokrývá jen striktně vymezené oblasti těsně přiléhající ke kolejovému tělesu. Drážní GSM totiž má za úkol zajistit komunikaci lidí pohybujících se po kolejích a v jejich těsné blízkosti.

Pokud se na GSM-R podíváme podrobněji, zjistíme další rozdíly oproti běžné síti. Buňky komerční sítě se překrývají pouze okrajově, aby byl zaručen bezproblémový přechod (předání, handover, pozn. aut.) z jedné buňky do druhé. Traťová síť je budována odlišně. Pokud si představíme za sebou tři buňky označené A, B, C, pak A zasahuje až do poloviny B a C zasahuje do poloviny B z druhé strany. Toto úplné překrytí je diktováno požadavkem absolutní bezpečnosti a spolehlivosti. Pokud by tedy zmíněná buňka B vypadla, nebude díky překrytí sousedními buňkami A a C nijak ohrožena komunikace mezi vlakem a vlakovým dispečerem. V komerční síti by samozřejmě takové překrývání buněk bylo zbytečným luxusem.

struktura site v GSM-R

Další rozdíl najdeme ve funkcích, které GSM-R umožňuje svým uživatelům. Jejich neúplnou obdobu můžeme u běžného GSM najít pouze u privátních sítí, jež jsme na Mobil serveru také popisovali. Nejde však jen o integraci mobilních telefonů s pobočkovou ústřednou (PABX) či linkami ISDN. GSM-R umožňuje také některé funkce obdobné trunkové síti, když je v něm možné vytvářet uzavřené skupiny či oslovit všechny účastníky současně.

skupinove volani v GSM-R

amplion pro vsechny ucastniky site

Systém GSM-R je také schopen průběžně přenášet data o jedoucích vlacích a v případě nouze může například vlak dálkově zastavit. Cestujícím Českých drah se tyto možnosti mohou zdát zvytečné, vzhledem k rychlostem dosahovaným na našich tratích, ale u skutečně vysokorychlostních vlaků (Francie, Německo atp.) jsou i tyto funkce nezbytné k zajištění plynulosti a především bezpečnosti dopravy.

evropsky kontrolni system

V souvislosti s možnostmi GSM-R a jejich prověřením, je jistě vhodné uvést příklady tohoto testování. Vybíráme příklady z dokumentace firmy Siemens: trať Lille-Paříž-Lion s rychlostí vlaků až 350 km/h, Stuttgart-Mannheims rychlostmi až 280 km/h či v Itálii vysokorychlostní trať Prato-Florencie-Arezzo.
GSM-R je i ve Švýcarsku mezi Oltenem a Luzernem nebo ve Švédsku, kde by v první fázi měla být zajištěna komunikace tímto způsobem na celkem 2400 km železnice.
Předcházející příklady uvádíme mimo jiné proto, že v ČR bude pravděpodobně zavádění GSM-R spojeno s potížemi. Kdyby tedy někdo z případných odpůrců nové technologie pochyboval o její vhodnosti pro naši republiku, stačí aby se podíval na neše příklady, aby zjistil že argumenty o nevhodnosti zřejmě neobstojí.

GSM-R tedy představuje systém, který by měl sjednotit všechny dosud užívané komunikační systémy v železniční dopravě. Díky standardizaci a jednotnému kmitočtu navíc odpadnou dosud běžné problémy při přejezdu hranic, kdy komunikační systém jedné země nebývá schopen pracovat v druhé zemi.

frekvencni pasmo GSM-R

typy komunikace na zeleznici

Důvody, které vedly k UIC rozhodnutí o zavádění GSM-R, lze shrnout do následujících bodů:

  • - obecný požadavek budoucích drážních mobilních komunikačních systémů
  • - integrace existujících telekomunikačních služeb
  • - standard ověřený ve veřejných sítích
  • - vysoká spolehlivost a kvalita pro vysokorychlostní tratě (VRT)
  • - jednotná platforma služeb drážních telekomunikací
  • - flexibilita k požadavkům hlasové a datové komunikace
  • - efektivita nákladů na implementaci a provoz (díky výrobě zařízení ve velkém objemu již před zaváděním GSM-R)

Česká republika versus Evropa
Česká republika dosud nepodnikla praktické kroky k zavedení GSM-R, mimo jiné proto, že v posledních letech zavádí svůj vlastní analogový komunikační systém UIC 751-3. Vzhledem k tomu, že okolní státy již GSM-R budují nebo vyjádřily termínovaný záměr jej zavést, dostáváme se opět na poslední pozice v rámci Evropy. Tentokrát je ve hře tranziní vlaková doprava, kvůli níž také budujeme tzv. rychlostní koridory. Pokud však nebude náš komunikační systém kompatibilní s Evropou, budou nám koridory jen málo platné. Užijeme si jich sice při cestování třeba do Břeclavi, ale evropský tranzit povede přes Polsko nebo Rakousko (ve směru západ-východ) či přes Německo (ve směru sever-jih).

  • Nejčtenější

Neomezená data dává O2 ještě levněji než dříve. S odměnou jsou za hubičku

15. dubna 2024  7:02

Základní datově neomezený tarif za cenu nižší, než standardně stojí tarif s 12 GB dat? U O2 na...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K mobilu teď dostanete televizi zdarma a levnější jsou také iPhony

16. dubna 2024,  aktualizováno  10:12

Výrobci mobilních telefonů se už zase začínají předhánět ve výhodných nabídkách. Přímé slevy jsou...

Čínský smartphonový standard dorazil do Česka. Není co vytknout, ani cenu

17. dubna 2024  7:02

Motorola představila hned tři modely z top řady Edge. První se začne prodávat model Edge 50 Pro,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Mají dost kompromisů, sem tam něco navíc. Nejlevnější mobily známých značek

19. dubna 2024

Výrobci telefonů mají zpravidla řešení i pro ty zákazníky, kteří potřebují co možná nejlevnější...

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Tento podnik budou milovníci vína zbožňovat. Musí se ovšem vzdát mobilu

18. dubna 2024  12:33

Se zajímavým způsobem, jak strávníky přimět ke vzájemné komunikaci, přišel majitel restaurace v...

Ultra smartphone i odlehčená novinka. Motorola zahustila nabídku

18. dubna 2024

Společně s modelem Pro se na český trh chystají ještě další dvě novinky od Motoroly. Jednou je...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...