V květnové analýze regulátor například prověřoval, zda jsou virtuální operátoři oznámeni v souladu se zákonem jako podnikatelé v elektronických komunikacích či zveřejňují-li na internetu návrh smlouvy. Právě absence formuláře smlouvy, na který odkazují obchodní podmínky, je v případě virtuálů častým prohřeškem.
Úřad také zjišťoval, zda spotřebitel z nabídky služeb a návrhu smlouvy dostupným a srozumitelným způsobem zjistí, kdo má například povinnost vyřizovat reklamace či zajistit přenositelnost čísel. Prověřoval i smluvní podmínky, neobsahují-li ustanovení v rozporu se zákonem o elektronických komunikacích, o ochraně spotřebitele či jinými právním předpisy.
MOBIL.CZ žádnou výzvu nedostalVirtuální operátor MOBIL.CZ, který společně provozují mediální skupina MAFRA a T-Mobile, žádnou výzvu k odstranění nedostatků nedostal. "Ani MAFRA, ani kolegové z T-Mobile o žádné výtce od ČTÚ neví. Jsem si jist, že své povinnosti plníme ," uvedl Jaroslav Kábele, ředitel New Business Development MAFRA. |
"Proběhlá analýza co do rozsahu prověřovaných subjektů je nejrozsáhlejší, jakou úřad v oblasti smluvních podmínek poskytovatelů služeb elektronických komunikací dosud prováděl," informoval redakci Mobil.iDNES.cz mluvčí ČTÚ Martin Drtina. Zařazeno do ní bylo celkem 72 subjektů, tedy téměř všichni v Česku působící virtuální operátoři.
U šesti z nich úřad zjistil, že na internetových stránkách nemají vůbec zveřejněn návrh smlouvy. V případě dalších 29 virtuálů pak tento návrh vykazoval vady. Konkrétní jména společností, u nichž byly prohřešky zjištěny, se redakci Mobil.iDNES.cz získat nepodařilo. S odvoláním na zákonný postup nemůže být podle mluvčího v tomto případě úřad konkrétnější.
"V těch případech, kdy bylo zjištěno zřejmé porušení zákona, ČTÚ dotčené poskytovatele napřed vyzval k podání vysvětlení, v jehož rámci budou poskytovatelé poučeni o zjištěných závadách a vyzváni k jejich odstranění," upřesňuje Drtina. Pokud se tak nestane, využije úřad další zákonné možnosti, aby byly zjištěné závady odstraněny.
Může přistoupit i ke správním řízením. V nich mohou být uděleny pokuty za správní delikt podle §118 zákona o elektronických komunikacích nebo uloženy povinnosti ke změně smluvních podmínek.
Analýza odhalila nedostatky i ve způsobu zapracování legislativních změn do smluvních ujednání, ať už jde o zákonnou limitaci výše smluvních pokut při předčasné výpovědi smlouvy na dobu určitou, nebo vymezení podmínek reklamace.