Vánoční trh ovlivňují mobilní operátoři, děti, internet - tvrdí analytici

Nový nádech do předvánočního období přinesli mobilní operátoři. Ti výrazně zvedli celkové výdaje do reklamy a vánoční trh rozdmýchávají. Z velké části jsou Vánoce dětský svátek - tomu odpovídají kupované věci.

Předvánoční trh začíná v tuzemsku stále časněji a spotřebitelé během něj utrácí pořád víc peněz za dražší dárky, řekl ČTK Jaroslav Cír, analytik společnosti Unilever, která je předním výrobcem spotřebního zboží na světě. Nový nádech podle něj do předvánočního období přinesli mobilní operátoři, kteří výrazně zvedli celkové výdaje do reklamy a vánoční trh rozdmýchávají. Z velké části jsou Vánoce dětský svátek, čemuž odpovídají kupované věci. "Na svých ratolestech lidé zpravidla nešetří. Mezi dětmi přitom silně roste povědomí o značkách, které pak požadují," uvedl Cír.

Mezi prodejní hity poslední doby patří propracované značkové hračky, mobilní telefony, počítačové hry, kompaktní disky a novým trendem jsou filmy na DVD. Prodejci hudebních a filmových nosičů mají zpravidla z Vánoc radost, protože lidé méně kopírují a jako dárek radši koupí originál, uvedl Cír.

Stále se hodně kupují knihy, ale jejich podíl na celkovém vánočním obratu klesl. Pod stromečkem ubývá zboží denní spotřeby. "Deodorant se bral jako dobrý dárek pro někoho blízkého na počátku devadesátých let. Dnes se kosmetika také dává, ale spíš ve formě dárkových balíčků," řekl Cír. Naopak se stále víc pro potěšení blízkých pořizují služby, jako jsou dovolené nebo salony krásy. "Je ale třeba si uvědomit, že i u nás fungují v podstatě dva světy. Starší generace zůstává více ve vyjetých kolejích. Naopak mladší lidé jsou blíže západoevropským protějškům než svým rodičům," podotkl analytik.

Silně podle něj před Vánoci stoupají nákupy po internetu. Z velké části je to důsledek nedostatku času u mladší generace. Lidé také mívají stále větší problém dárek vymyslet a na internetu hledají radu a informace o zboží.

V posledních letech se v Česku ujalo žití na dluh a nakupují se tak i vánoční dárky. Touto cestou se přitom pořizují věci stále menší hodnoty, začínalo se u aut, dnes jsou to třeba televize. Obchodníci bojují před Vánoci o zákazníka s maximálním nasazením, takže s koupí dárku se vyplatí počkat. Například řetězce nabízí zpravidla celoročně slevy na několik vybraných druhů zboží, aby lidi přitáhly, a ti jim pak dali vydělat koupí řady dalších předmětů. "Před koncem roku je ale množství a hloubka slev obrovská," uvedl Cír.