Do diskuzí okolo prémiových SMS se zapojili regulátoři z celkem 45 amerických států. Společně pak dosáhli zásadního průlomu, když operátoři AT&T, Sprint a T-Mobile oznámili zrušení služby, při níž byly mobilním uživatelům účtovány za příjem nevyžádaných prémiových SMS vysoké částky. Pro třetí strany provozující vysoce zpoplatněné služby se stal tento byznys snadným a velmi výhodným finančním zdrojem.
"Je to vítězství pro uživatele mobilních telefonů ve Vermontu i v ostatních státech. Jsme rádi, že se AT&T, Sprint a T-Mobile rozhodli zastavit finanční tok z kapes obyčejných lidí na bankovní účty podvodníků," uvedl vermontský generální prokurátor Bill Sorrell. Zároveň doufá, že jejich příklad budou brzy následovat i ostatní američtí operátoři.
Jako první se přidal největší americký operátor Verizon. "Ač nesouhlasíme se všemi tvrzeními generálního prokurátora, jeho úsilí v této oblasti respektujeme," vyjádřil se právní poradce William Petersen. Verizon k tomuto kroku přistoupil především na základě nedávného tvrzení, že podvodné jednání třetích stran ohrožuje i jeho zákazníky.
Podle odhadů jsou ročně američtí mobilní uživatelé prostřednictvím nevyžádaných prémiových služeb připraveni o dvě miliardy dolarů, v přepočtu tedy o více než 40 miliard korun. Letos v květnu provedl Sorrell průzkum, v němž prokázal, že 60 % finančních nároků třetích stran vůči vermontským mobilním uživatelům je neoprávněný. I nadále tak hodlá pomáhat poškozeným spotřebitelům získat zpět jejich finance a spolupracovat s ostatními státy na reformách.
Do služby, kterou američtí operátoři hromadně ruší, však spadají take dárcovské SMS či zprávy na podporu politických kampaní. Zástupci společností Verizon a T-Mobile se vyjádřili, že tyto služby plně zachovají. Druhý největší operátor, AT&T, pak zachová pouze charitativní programy. Pouze zástupci Sprintu se nebyli k této záležitosti krátce po oznámení výsledku jednání regulátorů schopni vyjádřit.
Nevyžádané prémiové SMS přitom nejsou problémem pouze v zámoří. Bojují s nimi i čeští mobilní uživatelé, nejznámější kauza se týká společnosti DIMOCO. Na její praktiky si u sdružení Spotřebitel.net letos v září stěžovali další lidé. První stížnosti se objevily již v roce 2010.
Podle právní poradkyně sdružení Kristýny Opletalové je spotřebitelům obvykle za jednu prémiovou SMS účtováno 99 korun. Firma, na níž byla podána řada žalob, obvinění odmítá. Žalobu na DIMOCO podal mimo jiné i Český telekomunikační úřad (více čtěte zde).
Podle sdružení mají na těchto nekalých praktikách svůj podíl také operátoři. Jejich provize z prémiových SMS se mají pohybovat okolo padesáti procent. Bránit se lze nejen blokací služby přímo u operátora, ale například i zrušením inkasní platby.