Podíl chytrých telefonů na celkových prodejích roste. Ilustrační snímek.

Podíl chytrých telefonů na celkových prodejích roste. Ilustrační snímek.

Samsung ovládl český mobilní trh, Nokia se zatím drží v závěsu

  • 4
Samsung se za 1. čtvrtletí stal nejprodávanější značkou mobilních telefonů na českém trhu. Za první tři měsíce se v Česku prodalo okolo 600 tisíc telefonů.

Podle Radka Bulíře z analytické společnosti GfK, kterého oslovila ČTK, celkové prodeje v kusech meziročně nepatrně vrostly. Blíže specifikovat pořadí značek ani vývoj trhu nechtěl. Není však tajemstvím, že finská Nokia značně zaostává na poli chytrých telefonů za konkurencí. Trhu smartphonů dominují především telefony s platformou Android, kterou využívá i Samsung. Nokia se koncem roku 2011 vydala vlastní cestou a ze Symbianu přešla na platformu Windows Phone. Zájem o telefony s tímto operačním systémem je však velmi nízký.

Dokazují to i žebříčky prodejnosti českých operátorů. V prodejních statistikách Telefóniky vede Samsung, který tvoří 45 procent celkového prodeje. Následuje Nokia s 37 % a na třetí pozici pak telefony HTC. Samsung drtí Nokii také u Vodafonu, třetí pozice patří iPhonům.

Pouze u T-Mobilu je situace na prvních dvou místech opačná, Nokia si prvenství u tohoto operátora drží především díky nabídce telefonů se symbianem. Telefony s androidem a symbianem tvoří u tohoto operátora až 90procentní podíl na prodaných chytrých telefonech.

Samsung věří v Galaxy S III

České zastoupení Samsungu potvrdilo meziroční vzestup prodeje. Podle produktového manažera Zdeňka Paškeviče vzrostl prodej smartphonů korejského výrobce čtyřnásobně.

"Našimi klíčovými produkty v prvním čtvrtletí byly především Galaxy S II, Galaxy Ace, Galaxy mini a Galaxy Y. Příchod nové generace našich chytrých zařízení, jako je Galaxy S III, mini 2 či Ace 2 naši pozici, doufáme, ještě posílí," dodal. Nokia se k lokálním výsledkům nevyjádřila.

Posilující pozici Samsungu na trhu zaznamenaly také řetězce s elektronikou a internetové obchody. Na ně připadá 40procentní podíl na prodeji všech nových telefonů, 60 procent zajišťují operátoři. Například v řetězci ElectroWorld si na začátku roku držela prvenství Nokia, Samsung však posiloval. Podle manažera telekomunikací Michala Navrátila zaznamenala vyšší prodeje také značka HTC na třetí pozici.

Obliba smartphonů roste

Podíl chytrých telefonů na celkových prodejích roste. U operátorů se pohybuje mezi 50 a 80 procenty. Například Telefónica předpokládá do konce roku až 72procentní podíl smartphonů na svých celkových prodejích, nyní tvoří 62 procent.

Vyšší zájem potvrzuje také mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický, podle něj jsou  zákazníci ochotni si za chytré telefony oproti loňsku i připlatit. "Tím, že smartphony nahrazují jiná zařízení, například fotoaparáty, MP3 přehrávače či navigace, jsou zákazníci ochotni za ně platit více peněz než v minulosti. Oproti loňsku se nejčastější útrata za smartphone zvýšila zhruba o 15 procent," uvedl. Útrata za chytrý mobil se u operátorů pohybuje nejčastěji kolem 5 tisíc korun.

,