Univezal

Univezal | foto: Profimedia.cz

Užívejte si snové ceny za volání, i když nejste firmou. Zcela legálně

  • 166
Chcete levnější volání? Na trhu existují firmy, díky kterým lze volat za téměř snové ceny. Využívají firemních tarifů a ty dále přeprodávají jednotlivcům. Jednu takovou firmu založil i bývalý atlet Robert Změlík a zdaleka není sám.

Robert Změlík, bývalý špičkový atlet a reprezentant v desetiboji, je zřejmě čtvrtým největším mobilním operátorem v Česku. Jeho firma Starlife, podnikající na podobném principu osobního prodeje, jako například Amway či Herbalife, nabízí podle neoficiálních informací telekomunikační služby pro více než deset tisíc svých členů.

Sportovec láká lidi především na zhruba dvoutřetinové ceny oproti běžným tarifům od T-Mobilu, od kterého služby nakupuje, a na volání v rámci privátní sítě Starlife zdarma. Podobných firem, jež legálně nabízejí levné volání - jako ta Změlíkova -působí na českém trhu několik.

Virtuální operátoři Amway nebo Starlife

Jak mohou být levnější než velcí operátoři? Jednoduše proto, že se chovají jako velký firemní zákazník s tisíci mobilními čísly. A dostanou pak množstevní slevu. Velké výrobní nebo obchodní podniky s tisíci mobilními telefony mohou dosáhnout na takové tarify, o kterých se soukromým uživatelům nemůže ani zdát. Za hovory pak platí v řádech haléřů. Využily toho firmy jako Starlife nebo třeba Amway. "Mají na sebe navěšeny desetitisíce klientů, a pokud je neloví na ulici a nerozdávají simky na potkání, velcí operátoři je ve svých sítích tolerují," uvedl člověk dobře obeznámený s děním na telekomunikačním trhu. Tyto firmy našly zkrátka díru na trhu.

Klkni a volej

Ušetřete na volání a SMS

Výrobce a distributor kosmetiky Amway nabízí výrazně levnější volání svým obchodním zástupcům. V polovině letošního roku tyto služby využívalo více než osm tisíc lidí a dle slov šéfa tuzemského zastoupení Jana Stránského podnik v současnosti vyjednává s Telefónikou o nových podmínkách.

Volání v Česku sice pro soukromé zákazníky dlouhodobě mírně zlevňuje, na ceny, za jaké telefonují firmy, se však nemají šanci jednotlivci dostat. Tím, jak se rychle zaplňuje trh mobilních telefonů, se boj především o firemní zákazníky vyostřuje. V současnosti je již na sto obyvatel ČR téměř 140 mobilních čísel. Náklady na získání nových klientů rostou a je stále dražší si je udržet. Právě proto dostávají firemní klienti, kteří jsou pro operátory nejcennější, „snové“ podmínky.

Opravdu velcí zákazníci s tisíci telefony si v rámci firem volají zcela zdarma a hovory na ostatní čísla stojí haléře. Středně velké nebo menší firmy jsou běžně schopny dosáhnout na třiceti- až padesátiprocentní slevy vůči oficiálnímu ceníku.

Amway Century 21 Starlife
Tarif Amway Flat

Firemní tarif pro realitní společnost Century 21

Tarif Star 200
Měsíční paušál 827,00 Kč Neomezené volání 899 Kč měsíčně Měsíční paušál 702,00 Kč
Volné minuty 357 Platí na měsíc na čísla v ČR Volné minuty 200
Volné SMS 200 Službu dodává Telefónica O2 Volání 3,20 Kč
Volání v rámci Amway zdarma Volání v síti Starlife 0,01 Kč
Volání do sítě O2 2,74 Kč SMS 0,58 Kč
Volání do ostatních sítí 5,71 Kč MMS 5,80 Kč
SMS 1,79 Kč Sml. na dobu určitou
Pramen: Amway Pramen: Century 21 Pramen: Starlife

Velké slevy pro firmy

„Nejčastěji to funguje tak, že za firmou přijde obchodní zástupce operátora a řekne: Ukažte mi vaše faktury a já vám dám o dvacet procent výhodnější tarif. Tak se to děje ve dvou třetinách případů. Jedna třetina firem poptá všechny tři operátory zároveň a vybere si sama ten nejvýhodnější tarif,“ říká bývalý obchodní zástupce společnosti Telefónica O2. Tento přístup potvrdili i obchodní zástupci dalších dvou rivalů - Vodafonu a T-Mobilu.

Mluvčí všech tří operátorů potvrzují, že pro firemní zákazníky se podmínky „šijí“ zpravidla individuálně. Podle jednoho z makléřů realitního řetězce Century 21 má například tato firma tarif, kdy za 899 korun měsíčně mohou její pracovníci telefonovat kamkoliv v Česku bez omezení. Podle informací MF DNES má tato firma u Telefóniky O2 registrováno asi dva tisíce čísel, a proto dosáhla na výhodný tarif. Množstevní slevu má například i řetězec přímého prodeje Amway, který prodává svým členům vlastní mobilní tarify. Firmy obvykle nesmí nabízet výhodnější volaní mimo své zaměstnance, někdy ani jejich rodinným příslušníkům.

„Šediví“ operátoři

Někteří podnikatelé dokázali konkurenčního boje operátorů využít i obchodně. Například společnost Starlife, kterou ovládá někdejší desetibojařský reprezentant Robert Změlík, funguje jako alternativní virtuální operátor. Zákazníkům sítě Starlife, kterých je podle odhadů přes deset tisíc, nabízí zhruba o dvacet procent levnější volání, než jaké má T-Mobile, od které služby jako firemní zákazník nakupuje.

Podle dokumentů, které má MF DNES k dispozici, uzavírá společnost Starlife se svými členy Účastnickou smlouvu a Dohodu o přeúčtování služeb poskytnutých společností T-Mobile. Fakticky to znamená, že lidé platí útraty za volání přímo této společnosti, která se dále vyrovnává s T-Mobilem. Předtím ovšem musí vstoupit do klubu Starlife, aby se firma vyhnula postihu za veřejné přeprodávání služeb.

Šéf Starlife Robert Změlík na telefony s žádostí o vyjádření nereagoval. Podle informací MF DNES začínají T-Mobilu praktiky alternativního operátora vadit. Prý nedodržuje sjednané podmínky. Jaké sankce hrozí, není zatím jasné.