Úvod do IP telefonie - základní údaje a potenciální zákazníci

Článek pojednávající o principech a cílech IP telefonie a popisující několik potencionáních zákazníků.
Tento článek je prvním článkem z námi chystaného poměrně obsáhlého seriálu článků o IP telefonii, často u nás zvané (byť nepřesně) VoIP. Vzhledem k tomu, že u nás je IP telefonie zatím v plenkách, dáváme přednost obsáhlému - byť možná místy moc obchodnímu nebo naopak technickému seriálu, před přinášením nepřiliš zajímavých zprávy z dění v zahraniční IP telefonii. Ovšem i tu budeme bedlivě sledovat... Redakce

IP telefonie je definována jako telefonní aplikace, provozovaná na packetově přepínaných datových sítích prostřednictvím Internet Protocol (IP).  Paketově přepínané sítě nejsou optimalizovány pro žádný druh provozu a dovolují  inteligentnímu konečnému zařízení zakódování a rozkódování pro lepší využití šířky vlnového pásma.  V IP telefonii v současnosti používaný algoritmus komprese hlasu přenáší hlas ve zlomku vlnového pásma a zvyšuje efektivnost osmkrát nebo víckrát.

Kromě toho, tím , že přistupuje k hlasou jako k další formě dat, IP telefonie přináší nové aplikace využívající výhody hlasové komunikace a zpracování dat.  Tyto aplikace zahrnují spojení PC - PC, PC - telefon a telefon - telefon.

VON a  VoIP

Pro většinu lidí se  IP telefonii omezuje na jedinou aplikaci - dálkové hovory a obejití telekomunikačních poplatků.
Nápad s voláním "zadarmo" prostřednictvím Internetu nadchl technicky erudované online zákazníky.   Toto řešení (VON - Voice on the net) bylo předmětem spekulací o nahrazení PSTN - veřejné telefonní sítě.  Přes 60 milionů uživatelů dělá z VON zajímavou technologii, ale postrádá mnoho z funkcí PSTN, klasické telefonní sítě.

Opravdový trh pro IP telefonii je VoIP (Voice over IP) na řízených IP páteřových sítích (Qwest, Level 3, WorldCom) a ne veřejný Internet.  Veřejný Internet může a je používán pouze pro nejlevnější hlasovou komunikaci nebo data u kterých nezáleží na čase; chybějící reálný čas a management vlnového pásma mu ubírají na kvalitě.

Přístupovat k hlasu jako k další formě dat je výhodné;  je předčasné předvídat zánik veřejné telefonní sítě, ale výhody IP telefonie jsou nabíledni.

Přenosová kapacita:  zvýšení efektivnosti využití šířky vlnového pásma někdy i osmkrát a nebo vícekrát a to je dlouhodobý důvod pro přechod na packetově spínanou technologii ústředen.

Nová služba: posunuje telefonii do nové úrovně využíváním výhod hlasové komunikace a zpracování dat.  Například telemarketigová centra s přístupem na web,  multimedia, teledojíždění a dálkové studium.  Tato kombinace lidské aktivity a výkonu a efektivnosti počítačů otvírá celý nový svět komunikace.

Postupný rozvoj:  poslední výhodou IP telefonie je, že vychází ze stávající a používané komunikační sítě.  IP telefonie může být použita spolu s existujícími ústřednami, pevnými linkami, dial up, PBX, LAN a podobně.

Cíle a úkoly

Nejdůležitějším postupným cílem je nyní vytvoření sítí homogenních na obě strany -  směrem k operátorovi i  k uživateli.  Služba vyžadující složité vytáčení, speciální PIN čísla či časově náročná s vysokými procentem přerušených hovorů si najde jen velmi omezenou skupinu zákazníků - pokud ovšem není monopolní;  že, milovaný Telecome?

Pokud bude pro operátora složité systém instalovat, spravovat a účtovat, odrazí se to v době návratnosti investice.  Mocní vlastníci telefonních sítí mají velmi specializované účetní systémy a pravděpodobně nebudou chtít vytvářet nový pouze pro IP telefonii.  Řešení založené na SS7 umožní použití  OAM&P a ušetřit značné peníze.  Již dnes existují systémy řešící tento problém, protože mohou fungovat uvnitř veřejné telefonní sítě spolu s SS7 řídícími funkcemi a uživatel získá pohodlí jednoduchého vytáčení a okamžitého sestavení spojení.
 

Rostoucí trh

O budoucnosti a dynamice VoIP nejlépe vypovídají tato čísla:

Frost & Sullivan

  • 1996 VoIP trh: $19.8 milionu
  • Předpovídaný roční růst: 149%
  • Předpovídaný v roce  2001: $1.89 milardy
  • Gateway trh: růst  229%; předpovídaný trh v roce 2001  $1.81 miliardy

Probe Research

  • 1996 světově  minuty FoIP: +/- 0
  • Předpovídané minuty FoIP USA   v roce  2001: 1.75 billion
  • Předpovídané minuty FoIP mezinárodně v roce  2001: 1.1 billion

Potenciální zákazníci pro VoIP technologie

Zákazníci pro IP telefonii nejsou pouze společnosti podnikající na Internetu ale i provozovatelé sítí , veřejných i soukromých, intranetů nebo  WAN.  Například:

IXC (InterExchange Carriers) v USA i mezinárodní jako jsou AT&T, MCI, Sprint, GTE, Deutsche Telekom, Telecom Finland, Telecom New Zealand a Daewoo International. AT&T’s Globalnet  v současnosti IP telefonii nabízí, MCI začalo stavět web servery schopné ji podporovat a Sprint oznámil službu Global One, nabízející vyhrazenou vlnovou šířku na požádání.
Telefonní operátoři, nespojení přímo s Ineternetem pravděpodobně využijí některých výhod IP telefonie - levnější přenos hlasu a faxů a uložení/přeposlání faxových a hlasových zpráv.

- CAP (Competitive Access Providers) zahrnuje velké množství malých národních a mezinárodních operátorů nabízejících levnější volání do zahraničí.   Tyto společnosti drží v současnosti přes 30% trhu mezinárodních hovorů.

- RBOCs (Regional Bell Operating Companies) jsou lokální operátoři, o jejich právu nabízet dálkové hovory se v současnosti jedná. Pro ně je IP telefonie slibnou cestou k obsazení právě tohoto trhu.  Krom toho jsou přirozeným styčným bodem pro poskytovatele hlasových a datových služeb.

CLECs (Competitive Local Exchange Carriers) jako  Winstar, Covad  a ICG mají velmi pádné důvody pro zahrnutí VoIP technologií do svých sítí. Většina z nich se specializuje na specifickou klientelu jako jsou obchodníci namísto běžných domácích uživatelů.   Proto také rychle rostou  v metropolitních oblastech bez spojení mezi nimi.   Pro CLEC  je typické mít pokryté Los Angeles a  Francisco a pro spojení mezi regiony využívat AT&T nebo jiný IXC.   
S pomocí IP telefonie mohou CLEC spojit regiony pomocí soukromé IP sítě umožňující levné volání i faxování.  Brány IP telefonie se mohou stát pojítkem mezi jejich PSTN v metropolitních oblastech namístě závislosti na jiných, drahých  PSTN operátorech.  CLEC je rychle rostoucí trh a a FCC (Federal Communication Commission) registruje v současnosti přes 250 licenčních žádostí.

- ISP (Internet Service Providers) - existují asi dva tucty velkých providerů - Alternet,  BBN Planet, Digital Express, NetCom, PSI  a UUNET/MFS/WorldCom.  Další sta až tisíce poskytovatelů obhospodařují menší oblasti a s tím i desítky tisíc bulletin board services (BBS).  Mezinárodní ISP také nabízejí IP telefonii - Rimnet z  Japonska  a OzEmail z Australie.  Většina ISP se vyvíjí do podoby CLEC

- ITSPs (Internet Telephony Service Providers): reprezentují novou třídu operátorů a připravují světovou IP síť pro provoz méně chráněný před odposlechem a to pro hlas i fax.  Vedoucími společnostmi na tomto trhu jsou  ITCX, Delta Three a Concentric Network.

Obchody a organizace: každá společnost připojneá na síť je potenciální zákazník pro IP telefonii ať již jde o společnosti  Fortune 100 -200,   menší firmy, vysoké školy, university, vládní agentury a příspěvkové organizace - všichni potřebují a používají dálkové a mezinárodní hlasové a faxové služby nebo jiné aplikace IP telefonie.
 

autor Matthew McCoin