Finální podobu Motoroly Moto X si navolí každý uživatel podle svého uvážení.

Finální podobu Motoroly Moto X si navolí každý uživatel podle svého uvážení. | foto: motorola.com

iPhony za nehorázné ceny nemají budoucnost, vrací Motorola kritiku Applu

  • 141
Dlouho očekávaný model Moto X, jehož vzhled si určí sám uživatel, přestavila společnost Motorola ještě pod hlavičkou Googlu již v srpnu 2013. Právě široká možnost personalizace však vadí šéfdesignérovi Applu, který si neodpustil kritiku. Motorola reagovala kritikou předražených produktů Applu.

Myšlenku dát spotřebitelům volnou ruku nad finálním vzhledem telefonu zkritizoval hlavní designér Applu Jonathan Ive v nedávném rozhovoru pro magazín New Yorker. I přes to, že výslovně požádal, aby nebyla společnost jmenována, je patrné, že kritika padá na hlavu Motoroly. Ta jediná totiž umožňuje koncovým uživatelům takovou volnost v dosažení individuálního vzhledu konečného produktu.

„Vytvořte si, co chcete. Můžete si vybrat barvu, jakou chcete,“ citoval magazín Iveovu narážku na myšlenku konkurence. Právě tento krok totiž Ive vnímá tak, že se designer Motoroly pouze zbavil odpovědnosti za konečný vzhled smartphonu. Ten nechává čistě v rukou každého uživatele.

Oproti Applu, jehož dva iPhony aktuální generace jsou k dispozici pouze ve třech barevných odstínech, tak mají výrazně širší možnosti. Personifikace Moto X spočívá především ve výběru pojetí zadního krytu. Může být kožený, dřevěný, či z měkčeného plastu. A vždy v několika odstínech. Barevnému přizpůsobení pak podléhá například i taková drobnost jako mřížka sluchátka. Záda telefonu mohou být opatřena i třeba krátkým mottem či věnováním.

Motorola si samozřejmě Iveovu kritika nenechala líbit. „Naše společnost měla jinou filozofii,“ reagoval výkonný ředitel Motoroly Rick Osterloh prostřednictvím BBC. „Naší myšlenkou je, že by koncový uživatel měl být přímo zapojen do procesu návrhu produktu,“ dodal s tím, že produktové řady Motoroly jsou dostupné širokému spektru uživatelů. Neodpustil si totiž kritiku na adresu Applu, a to kvůli pobuřující výši prodejních cen jeho produktů.

Osterloh věří, že firemní strategie, za níž je společnost šéfdesignérem Applu kritizována, je správná. „Jsme přesvědčeni, že budoucnost je v nabídce podobných možností a ve velkém výběru za dostupné ceny,“ dodal.

Naopak v produktech za „nehorázné ceny“ žádnou budoucnost nevidí. Podle Osterloha by neměl být smartphone a mobilní internet drahým luxusem, nýbrž jednoduchou volbou pro každého.

Jonathan Ive

Jonathan Ive je asi nejvlivnějším designérem světa, který má lví podíl na nevídaném úspěchu společnosti Apple. Jednoduchost, jakési nevyřčené motto firmy, vtiskl úspěšnému iPodu, iPhonu i tabletu iPad.

Do Applu, s nímž již dříve spolupracoval ve vlastním poradenském studiu Tangerine, nastoupil v roce 1992. V roce 1996, rok před návratem Steva Jobse, se stal šéfem designového oddělení společnosti.

Iveovy výrobky získaly obrovskou řadu ocenění včetně prestižního Design Award Excellence v USA. Je také držitelem ocenění designéra roku od Londýnského muzea designu. Za přínos britskému impériu byl oceněn královskou rodinou nejvyšším britským řádem a povýšen do šlechtického stavu.

Bez něj by iPhone nevznikl, ale nikdo ho nezná. Sir Jonathan Ive