Zkušebně byly měřeny hodnoty intenzity vnitřního signálu 2G a LTE (v pásmu 800 MHz) v jedoucím automobilu. V něm se měřilo na osmi různých místech ve voze Škoda Octavia Combi na rychlostní komunikaci R10 mezi Prahou a Turnovem v běžném provozu. Intenzita signálu se na jednotlivých místech v autě výrazně lišila.
Nejmenší pokles hodnot byl zaznamenán u telefonu, který byl umístěn v handsfree držáku na přístrojové desce a předním skle. V takovém případě došlo k útlumu o 10 decibelů (dB), což odpovídá desetinásobnému poklesu oproti venkovním hodnotám. Druhý nejmenší pokles byl naměřen na středu zadního sedadla, kde signál poklesl o 14 dB, tedy 25krát nižší hodnota.
Naopak největší odchylka od venkovních hodnot byla naměřena v kapse u košile řidiče (o 23 dB, tedy 200krát nižší hodnota), v přihrádce ve dveřích na řidičově straně (24 dB, 250krát nižší hodnota) a vůbec největší pokles signálu nastal při umístění v kapse u kalhot řidiče (27 dB, 500krát nižší hodnota).
Pozice | Útlum v dB | Útlum v násobcích |
---|---|---|
Držák na přístrojové desce (nebo na předním skle) | 10 | 10x |
Střed zadního sedadla | 14 | 25x |
Sedadlo spolujezdce | 15 | 30x |
Přihrádka uprostřed přístrojové desky | 17 | 50x |
Prostor mezi předními sedadly | 19 | 80x |
Kapsa u košile řidiče | 23 | 200x |
Přihrádka ve dveřích řidiče | 24 | 250x |
Kapsa u kalhot řidiče | 27 | 500x |
Poklesy tak naznačují, že umístění mobilu mimo přístrojovou desku ohrožuje kvalitu přenosu zvuku a může vést i k pádu hovoru. Nicméně je třeba brát v potaz fakt, že pokud se auto nachází na území s plným signálem, například v blízkosti základnové stanice, ani výrazný útlum schopnost spojit hovor prakticky neovlivní.
Jinak tomu je v případě, pokud například projíždíte lesem nebo oblastí mezi dvěma vysílači. V takovém případě bude pokrytí signálem slabší a případný pokles signálu může mít na hovor vliv. Například při útlumu 20 dB (což odpovídá prostoru mezi předními sedadly) už je v takových místech asi 50% pravděpodobnost výpadku. Útlumy nad 30 dB pak už zcela znemožní uskutečnění hovoru.
Na závěr připomínáme, že pokud auto řídíte, nesmíte mít mobil při řízení v ruce, jak stanovuje zákon o silničním provozu 361/2000 Sb. Za porušení tohoto zákona hrozí postih přidání dvou bodů do bodového systému a bloková pokuta ve výši až dva tisíce korun. Mobil můžete v autě používat pouze jako spolujezdec, řidič může do telefonu mluvit pouze v režimu handsfree.