Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Signál v autě může až 500krát klesnout podle toho, kde mobil máte

  0:09aktualizováno  0:09
Operátor T-Mobile provedl zkušební měření intenzity mobilního signálu. Cílem bylo zjistit, ve kterých místech v autě mobil nejvíce ztrácí intenzitu signálu. Na různých místech byly zaznamenány až pětsetkrát menší hodnoty, než jaké jsou obvyklé.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zkušebně byly měřeny hodnoty intenzity vnitřního signálu 2G a LTE (v pásmu 800 MHz) v jedoucím automobilu. V něm se měřilo na osmi různých místech ve voze Škoda Octavia Combi na rychlostní komunikaci R10 mezi Prahou a Turnovem v běžném provozu. Intenzita signálu se na jednotlivých místech v autě výrazně lišila.

Nejmenší pokles hodnot byl zaznamenán u telefonu, který byl umístěn v handsfree držáku na přístrojové desce a předním skle. V takovém případě došlo k útlumu o 10 decibelů (dB), což odpovídá desetinásobnému poklesu oproti venkovním hodnotám. Druhý nejmenší pokles byl naměřen na středu zadního sedadla, kde signál poklesl o 14 dB, tedy 25krát nižší hodnota.

Naopak největší odchylka od venkovních hodnot byla naměřena v kapse u košile řidiče (o 23 dB, tedy 200krát nižší hodnota), v přihrádce ve dveřích na řidičově straně (24 dB, 250krát nižší hodnota) a vůbec největší pokles signálu nastal při umístění v kapse u kalhot řidiče (27 dB, 500krát nižší hodnota).

Pozice Útlum v dBÚtlum v násobcích
Držák na přístrojové desce (nebo na předním skle)10
10x
Střed zadního sedadla14
25x
Sedadlo spolujezdce15
30x
Přihrádka uprostřed přístrojové desky17
50x
Prostor mezi předními sedadly19
80x
Kapsa u košile řidiče23
200x
Přihrádka ve dveřích řidiče24
250x
Kapsa u kalhot řidiče27
500x

Poklesy tak naznačují, že umístění mobilu mimo přístrojovou desku ohrožuje kvalitu přenosu zvuku a může vést i k pádu hovoru. Nicméně je třeba brát v potaz fakt, že pokud se auto nachází na území s plným signálem, například v blízkosti základnové stanice, ani výrazný útlum schopnost spojit hovor prakticky neovlivní.

Jinak tomu je v případě, pokud například projíždíte lesem nebo oblastí mezi dvěma vysílači. V takovém případě bude pokrytí signálem slabší a případný pokles signálu může mít na hovor vliv. Například při útlumu 20 dB (což odpovídá prostoru mezi předními sedadly) už je v takových místech asi 50% pravděpodobnost výpadku. Útlumy nad 30 dB pak už zcela znemožní uskutečnění hovoru.

Na závěr připomínáme, že pokud auto řídíte, nesmíte mít mobil při řízení v ruce, jak stanovuje zákon o silničním provozu 361/2000 Sb. Za porušení tohoto zákona hrozí postih přidání dvou bodů do bodového systému a bloková pokuta ve výši až dva tisíce korun. Mobil můžete v autě používat pouze jako spolujezdec, řidič může do telefonu mluvit pouze v režimu handsfree.

Autor:


Témata: T-Mobile


Nejčtenější

Koncept iPhone X
Americký iPhone X bude z Číny a plný jihokorejských součástek

Apple tradičně vyrábí své iPhony u společnosti Foxconn v Číně. Řada komponentů však pochází především z Jižní Koreje. Nový vrcholný iPhone X má být...  celý článek

Nadšenci vyrobili pro smartphone Moto Z modul s qwerty klávesnicí.
To jsme dlouho neviděli. Nadšenci vyrobili qwerty klávesnici pro Moto Z

Na mobil s vysouvací mechanickou qwerty klávesnicí už dnes prakticky nenarazíte. To se ale rozhodli změnit nadšenci, kteří vyrobili modul s klávesnicí pro...  celý článek

Asus Zenfone 3 Deluxe
Nenápadný soupeř těch nejlepších: Test Asus Zenfone 3 Deluxe

Asus se svým modelem Zenfone 3 nás v závěru loňského roku velmi příjemně překvapil. Jeho ještě vybavenější bráška Zenfone 3 Deluxe se dostal v omezeném...  celý článek

Samsung Galaxy Note 7
R jako repasovaný. Note 7R bude od konce června za slušnou cenu

Samsung začne prodávat repasované phablety Galaxy Note 7R koncem června za o poznání nižší cenu. Výbava by měla zůstat zachována, jiná bude pouze baterie.   celý článek

Ilustrační snímek
Předplacenkáři, bojte se. Za každý hovor či SMS můžete dostat účtenku

Účtenka za každý hovor, každou odeslanou SMS i každou koupenou jízdenku - scénář, který by se v případě předplacených služeb měl stát příští rok skutečností....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.