Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Signál v autě může až 500krát klesnout podle toho, kde mobil máte

  0:09aktualizováno  0:09
Operátor T-Mobile provedl zkušební měření intenzity mobilního signálu. Cílem bylo zjistit, ve kterých místech v autě mobil nejvíce ztrácí intenzitu signálu. Na různých místech byly zaznamenány až pětsetkrát menší hodnoty, než jaké jsou obvyklé.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zkušebně byly měřeny hodnoty intenzity vnitřního signálu 2G a LTE (v pásmu 800 MHz) v jedoucím automobilu. V něm se měřilo na osmi různých místech ve voze Škoda Octavia Combi na rychlostní komunikaci R10 mezi Prahou a Turnovem v běžném provozu. Intenzita signálu se na jednotlivých místech v autě výrazně lišila.

Nejmenší pokles hodnot byl zaznamenán u telefonu, který byl umístěn v handsfree držáku na přístrojové desce a předním skle. V takovém případě došlo k útlumu o 10 decibelů (dB), což odpovídá desetinásobnému poklesu oproti venkovním hodnotám. Druhý nejmenší pokles byl naměřen na středu zadního sedadla, kde signál poklesl o 14 dB, tedy 25krát nižší hodnota.

Naopak největší odchylka od venkovních hodnot byla naměřena v kapse u košile řidiče (o 23 dB, tedy 200krát nižší hodnota), v přihrádce ve dveřích na řidičově straně (24 dB, 250krát nižší hodnota) a vůbec největší pokles signálu nastal při umístění v kapse u kalhot řidiče (27 dB, 500krát nižší hodnota).

Pozice Útlum v dBÚtlum v násobcích
Držák na přístrojové desce (nebo na předním skle)10
10x
Střed zadního sedadla14
25x
Sedadlo spolujezdce15
30x
Přihrádka uprostřed přístrojové desky17
50x
Prostor mezi předními sedadly19
80x
Kapsa u košile řidiče23
200x
Přihrádka ve dveřích řidiče24
250x
Kapsa u kalhot řidiče27
500x

Poklesy tak naznačují, že umístění mobilu mimo přístrojovou desku ohrožuje kvalitu přenosu zvuku a může vést i k pádu hovoru. Nicméně je třeba brát v potaz fakt, že pokud se auto nachází na území s plným signálem, například v blízkosti základnové stanice, ani výrazný útlum schopnost spojit hovor prakticky neovlivní.

Jinak tomu je v případě, pokud například projíždíte lesem nebo oblastí mezi dvěma vysílači. V takovém případě bude pokrytí signálem slabší a případný pokles signálu může mít na hovor vliv. Například při útlumu 20 dB (což odpovídá prostoru mezi předními sedadly) už je v takových místech asi 50% pravděpodobnost výpadku. Útlumy nad 30 dB pak už zcela znemožní uskutečnění hovoru.

Na závěr připomínáme, že pokud auto řídíte, nesmíte mít mobil při řízení v ruce, jak stanovuje zákon o silničním provozu 361/2000 Sb. Za porušení tohoto zákona hrozí postih přidání dvou bodů do bodového systému a bloková pokuta ve výši až dva tisíce korun. Mobil můžete v autě používat pouze jako spolujezdec, řidič může do telefonu mluvit pouze v režimu handsfree.

Autor:


Témata: T-Mobile




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.