Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Toto jsou železniční vagóny, ve kterých mají mobily problémy

  • 30
V souvislosti s historicky prvním měřením pokrytí železničních koridorů mobilním signálem provedl Český telekomunikační úřad také proměření útlumu stěn vagónů. Prostup signálu v pásmech 2G a 4G měřil u devíti nejpoužívanějších typů železničních vozů, kdy násobně vyšší útlum vykázaly modernizované vozy.

Nejen úroveň pokrytí signálem, ale také propustnost elektromagnetických vln železničními vozy výrazně ovlivňuje možnost používání mobilních telefonů ve vlacích. Zjistil to Český telekomunikační úřad, který před třídenním měřením pokrytí signálem všech mobilních operátorů na hlavních trasách proměřil také útlum stěn devíti nejpoužívanějších typů vagónů.

U každého úřad zjišťoval prostup signálu v pásmech 2G a 4G, a to ozařováním signálem z generátoru, který byl postupně přelaďován v jednotlivých kmitočtových pásmech. Výsledkem měření je zjištění, že cestující ve starších typech vozů budou moci podstatně častěji používat mobily než ti, kteří k přepravě využijí vlakové spoje s modernizovanými vagóny.

U železničních vozů, které kvůli zajištění vyššího cestovnímu komfortu prošly modernizací, prokázalo měření násobně vyšší útlum. Již 20dB útlum podle úřadu představuje stokrát nižší výkon signálu, při hodnotě 40 dB je pak výkon desettisíckrát nižší.

Výsledky měření útlumu stěn železničních vozů
Typ vozuStřední hodnota útlumu v pásmu LTE 800Střední hodnota útlumu v pásmu GSM + LTE 900Střední hodnota útlumu v pásmu GSM + LTE 1800
vůz řady 662 soupravy InterPanter 20 dB20 dB12 dB
vůz řady 642 soupravy RegioPanter25 dB20 dB15 dB
vůz typu ABpee34715 dB20 dB20 dB
vůz typu Bdtee27612 dB10 dB12 dB
vůz Bmpz891 soupravy Railjet25 dB25 dB20 dB
vůz 071 soupravy City Elephant12 dB15 dB17 dB
vůz Bmz241 (oddílový vůz)45 dB42 dB35 dB
vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino22 dB25 dB22 dB
vůz Bdmpee23330 dB25 dB30 dB

Nejvyšší hodnoty útlumu vykázal při měření oddílový osobní vůz druhé třídy typu Bmz241, a sice 45 dB v pásmu LTE 800, 42 dB v pásmu GSM a LTE 900 a 35 dB v pásmu GSM a LTE 1800. České dráhy (ČD) používají celkem patnáct těchto vozů vyrobených v roce 2006 společností Siemens SKV Praha. V roce 2014 pak ČD oznámily plány na jejich modernizaci, setkat se s nimi lze nejčastěji na vlacích EuroCity na trasách Praha - Berlín a Praha - Brno - Vídeň / Budapešť.

Vysoký útlum naměřil Český telekomunikační úřad také u vozů soupravy SC Pendolino. V pásmu LTE 800 jsou vozy Bmpz73 čtvrté nejhorší, v pásmu GSM + LTE 1800 pak třetími nejhoršími. Vůbec nejhůře si vůz pendolina vedl v pásmu GSM + LTE 900, kdy společně s modernizovaným velkoprostorovým vozem Bdmpee233 a vozem Bmpz891 soupravy RailJet byla hodnota útlumu prostupnosti mobilního signálu druhou nejvýše naměřenou.

Naopak nejnižší hodnoty útlumu naměřil úřad na železničních vozech typu Bdtee276, kterých ČD používají celkem 26. Vozy, které vznikly v roce 2014 modernizací starší řady, nasazují dráhy na spěšné vlaky a rychlíky na trase mezi Brnem a Olomoucí. Bývají i součástí rychlíků vyšší kvality (Rx) na trase Praha - Plzeň - Klatovy - Železná Ruda - Alžbětín.

Podle předsedy ČTÚ Jaromíra Nováka tak samotné pokrytí území signálem LTE není pro cestující ve vlaku zárukou stabilního připojení k vysokorychlostnímu internetu.