Bude mobil úspěšný, nebo ne? Jméno rozhoduje

Bude mobil úspěšný, nebo ne? Jméno rozhoduje | foto: koláž Mobil iDNES.cz

Úspěšný mobil se neobejde bez revolučního jména

  • 8
Lidé se při výběru mobilního telefonu soustředí na jeho název. Tvrdí to americká studie, podle níž jsou číselné názvy šlápnutím vedle. Motorola přišla s revolučním pojmenováváním telefonů už v roce 2004, když představila RAZR.

LG Chocolate, Motorola RAZR nebo Nokia Luna - zdánlivě jen obyčejné názvy mobilních telefonů. Pod drobnohledem však zjistíme, že právě jméno má na úspěchu přístroje nemalý podíl. Nedávno to potvrdila i studie společnosti Strategic Name Development.

Firma se ohlédla za vývojem podílu čtyř velkých mobilních výrobců - Nokie, Motoroly, Samsungu a LG na americkém trhu. Zjistila, že jakmile tito výrobci vymysleli nová a inovativní označení pro své mobily, jejich zastoupení na trhu rostlo daleko rychleji.

"Na názvech telefonů záleží. Pokud jsou originální, mohou u zákazníků vyvolat dojem jakési osobitosti. Navíc se tak lidé mohou s určitým telefonem propojit i na emocionální úrovni," píše se doslova ve studii.

Motorola je pro zákazníky příliš KRZY

Neúspěšnější mobilní výrobce v USA, Motorola, vymyslela revoluční pojmenovávání telefonů už v roce 2004. Tehdy představila nový RAZR - telefon, jehož jméno znaly během několika měsíců miliony lidí napříč celou zemí. Když podíl této firmy na americkém trhu rázem strmě vzrostl, vedení společnosti se rozhodlo pro další jména složená ze čtyř velkých písmen.

Podíl mobilních výrobců na americkém trhu

Následovaly modely ROKR, SLVR a KRZR, přičemž podíl Motoroly na americkém trhu se za tu dobu zvýšil z 30 % na 36 %. Jenže všechno jednou omrzí. S dalším mobilem RIZR už úspěšnost výrobce začala klesat. Lidé se začali v moři čtyřpísmenných pojmenováních ztrácet. Kdysi originální názvy se staly těžce zapamatovatelnými, příliš komplikovanými a už vůbec ne originálními.

Nokia se drží číslic. A možná dělá chybu

Největší světový výrobce mobilů se vždy držel číselných označení. Vzpomeňte na Nokii 5110, 3310 nebo 8310. Dnes, víc než deset let po "éře" těchto telefonů, se nic nezměnilo. Finové představují novinky jako 6700 či 6303. Odlišné jsou pouze telefony řady Nseries - jména jako N95 či N73 však žádným kouzlem také neoplývají.

Podíl Nokie ve Spojených státech v roce 2006 klesl téměř o deset procent. Jakmile ovšem Nokia před třemi lety k vybraným telefonům začala přidávat alespoň jednoslovné přídomky Classic, XpressMusic či třeba Fold, situace se pro firmu zlepšila. Její podíl na trhu stagnoval, v některých letech i stoupal. Je nutné podotknout, že Nokia patří v USA až na čtvrté místo na pomyslném žebříčku mobilních výrobců.

Společnosti LG a Samsung si na americkém trhu udržují permanentní růstové tempo. A není divu - představují totiž telefony se vskutku originálními názvy. Už před lety to byl například Samsung BlackJack či LG Chocolate.

5 pravidel pro úspěšnost mobilu
- Čísla nejsou jména - číselná označení sice mohou být dobrá a přehledná pro katalogy, ale neuvíznou v myslích zákazníků.

- S číslem až na konec - pokud se mobilní telefon bez číselného označení neobejde, je vhodné ho dát až na konec. Čísla jsou chladná, neosobní a u zákazníků nevyvolají žádný dojem.

- Do jména patří funkce budoucnosti - jestliže se v názvu objeví 3G, je to stručný způsob, jak vyjádřit více věcí najednou. Zákazník se automaticky dozvídá, že telefon podporuje sítě třetí generace a telefon je tedy do budoucna perspektivní.

- Metafory vedou - pokud výrobce telefon nazve něčím, co připomíná konstrukci nebo například barvu telefonu, je to jedině dobře. Úspěšnost modelu LG Chocolate je toho důkazem.

- Být inovativní - je-li výrobce s jedním modelem úspěšný, neznámená to, že může usnout na vavřínech. Nápady se lidem rychle omrzí. Zákazníci chtějí vždy něco nového a překvapivého.

Souvislost mezi pojmenováním mobilních telefonů a úspěchem daných výrobců na trhu je zjevná. Může to být náhoda, ale také skutečná příčina úspěchů i propadů mobilních výrobců. Jako podpůrný důkaz pro výsledky americké studie svědčí i velkolepý úspěch telefonu Apple iPhone. Byl by tento přístroj skutečně tak úspěšný, kdyby se jmenoval například Apple 1011?