Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úspěšný mobil se neobejde bez revolučního jména

aktualizováno 
Lidé se při výběru mobilního telefonu soustředí na jeho název. Tvrdí to americká studie, podle níž jsou číselné názvy šlápnutím vedle. Motorola přišla s revolučním pojmenováváním telefonů už v roce 2004, když představila RAZR.

Bude mobil úspěšný, nebo ne? Jméno rozhoduje | foto: koláž Mobil iDNES.cz

LG Chocolate, Motorola RAZR nebo Nokia Luna - zdánlivě jen obyčejné názvy mobilních telefonů. Pod drobnohledem však zjistíme, že právě jméno má na úspěchu přístroje nemalý podíl. Nedávno to potvrdila i studie společnosti Strategic Name Development.

Firma se ohlédla za vývojem podílu čtyř velkých mobilních výrobců - Nokie, Motoroly, Samsungu a LG na americkém trhu. Zjistila, že jakmile tito výrobci vymysleli nová a inovativní označení pro své mobily, jejich zastoupení na trhu rostlo daleko rychleji.

"Na názvech telefonů záleží. Pokud jsou originální, mohou u zákazníků vyvolat dojem jakési osobitosti. Navíc se tak lidé mohou s určitým telefonem propojit i na emocionální úrovni," píše se doslova ve studii.

Motorola je pro zákazníky příliš KRZY

Neúspěšnější mobilní výrobce v USA, Motorola, vymyslela revoluční pojmenovávání telefonů už v roce 2004. Tehdy představila nový RAZR - telefon, jehož jméno znaly během několika měsíců miliony lidí napříč celou zemí. Když podíl této firmy na americkém trhu rázem strmě vzrostl, vedení společnosti se rozhodlo pro další jména složená ze čtyř velkých písmen.

Podíl mobilních výrobců na americkém trhu

Následovaly modely ROKR, SLVR a KRZR, přičemž podíl Motoroly na americkém trhu se za tu dobu zvýšil z 30 % na 36 %. Jenže všechno jednou omrzí. S dalším mobilem RIZR už úspěšnost výrobce začala klesat. Lidé se začali v moři čtyřpísmenných pojmenováních ztrácet. Kdysi originální názvy se staly těžce zapamatovatelnými, příliš komplikovanými a už vůbec ne originálními.

Nokia se drží číslic. A možná dělá chybu

Největší světový výrobce mobilů se vždy držel číselných označení. Vzpomeňte na Nokii 5110, 3310 nebo 8310. Dnes, víc než deset let po "éře" těchto telefonů, se nic nezměnilo. Finové představují novinky jako 6700 či 6303. Odlišné jsou pouze telefony řady Nseries - jména jako N95 či N73 však žádným kouzlem také neoplývají.

Podíl Nokie ve Spojených státech v roce 2006 klesl téměř o deset procent. Jakmile ovšem Nokia před třemi lety k vybraným telefonům začala přidávat alespoň jednoslovné přídomky Classic, XpressMusic či třeba Fold, situace se pro firmu zlepšila. Její podíl na trhu stagnoval, v některých letech i stoupal. Je nutné podotknout, že Nokia patří v USA až na čtvrté místo na pomyslném žebříčku mobilních výrobců.

Společnosti LG a Samsung si na americkém trhu udržují permanentní růstové tempo. A není divu - představují totiž telefony se vskutku originálními názvy. Už před lety to byl například Samsung BlackJack či LG Chocolate.

5 pravidel pro úspěšnost mobilu
- Čísla nejsou jména - číselná označení sice mohou být dobrá a přehledná pro katalogy, ale neuvíznou v myslích zákazníků.

- S číslem až na konec - pokud se mobilní telefon bez číselného označení neobejde, je vhodné ho dát až na konec. Čísla jsou chladná, neosobní a u zákazníků nevyvolají žádný dojem.

- Do jména patří funkce budoucnosti - jestliže se v názvu objeví 3G, je to stručný způsob, jak vyjádřit více věcí najednou. Zákazník se automaticky dozvídá, že telefon podporuje sítě třetí generace a telefon je tedy do budoucna perspektivní.

- Metafory vedou - pokud výrobce telefon nazve něčím, co připomíná konstrukci nebo například barvu telefonu, je to jedině dobře. Úspěšnost modelu LG Chocolate je toho důkazem.

- Být inovativní - je-li výrobce s jedním modelem úspěšný, neznámená to, že může usnout na vavřínech. Nápady se lidem rychle omrzí. Zákazníci chtějí vždy něco nového a překvapivého.

Souvislost mezi pojmenováním mobilních telefonů a úspěchem daných výrobců na trhu je zjevná. Může to být náhoda, ale také skutečná příčina úspěchů i propadů mobilních výrobců. Jako podpůrný důkaz pro výsledky americké studie svědčí i velkolepý úspěch telefonu Apple iPhone. Byl by tento přístroj skutečně tak úspěšný, kdyby se jmenoval například Apple 1011?





Nejčtenější

Ilustrační snímek
Chtěl se vyfotit na záchodě. Omylem vystřelil a dostal šest let

Striptýzové kluby slibují nevšední zážitky, střelba mezi ně ovšem nepatří. O takový netradiční zážitek se loni 17. prosince návštěvníkům klubu Lust ve...  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Apple iPhone 6 a iPhone 6 Plus
Apple vyprodává iPhony. Už stačí necelých 10 tisíc i na velký model

Apple v nejbližší době představí nové iPhony. Aby vyprázdnil sklady, vyprodává starší modely. V Česku tak tento týden klesla cena modelu 6 pod 10 tisíc korun.   celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

příslušenství k Samsungu Galaxy S8+
Natáhněte si na špičkový Samsung třeba mechanickou klávesnici

Vlastníci Samsungu Galaxy S8/S8+ mají spoustu možností, jakými doplňky si vylepšit svůj smartphone. Na výběr jsou různé kryty, pouzdra, sluchátka plus...  celý článek

Další z rubriky

Huawei Y6 Pro 2017 půjde do Evropy pod dvojím označením.
Huawei kouzlí. Z jednoho smartphonu udělal dva

Huawei je nejen třetí největší výrobce smartphonů, je i specialistou v uvádění téhož modelu pod různým označením. Teď se do Evropy chystá vypustit smartphone...  celý článek

Vertu Aster
Už jen dnes superluxus za hubičku. Draží se zbytky Vertu

Značka luxusních telefonů Vertu skončila kvůli dlouhodobým neuspokojivým finančním výsledkům letos v červenci v likvidaci. A že nešlo jen o akci „naoko“...  celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.