Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prahu čeká taxikářská mela, mohou za to mobilní služby

  11:07aktualizováno  11:07
Praha se může podobně jako další evropská a světová města připravit na konflikt mezi tradičními taxislužbami a platformou Uber. Ta totiž v hlavním městě spustí svou levnou službu Pop. V jejím rámci může nabízet svezení ostatním uživatelům téměř každý majitel auta. Podmínky tu sice jsou, ale nejsou tak striktní, jako u běžných taxislužeb.

Program spolujízdy uberPOP funguje stejně jako dosavadní služby Uber v rámci mobilní aplikace pro chytré telefony s iOS, Androidem a Windows Phone. Stačí požádat o vůz a ten bude pro uživatele za pár minut k dispozici. Mezi úrovněmi služby (v Praze jsou momentálně dostupné uberBlack a uberPop) lze přepínat tlačítkem v aplikaci. O zahájení levnější služby v Praze čtěte zde.

Služba uberPOP je ve své podstatě platformou pro spolujízdu. K poskytování služeb se může přihlásit téměř kdokoli, kdo má v Praze automobil. Uber si jednotlivé uchazeče prověřuje – musí jim být více než 21 let, samozřejmě musí mít řidičský průkaz, pojištěné vozidlo a nutností je také trestní bezúhonnost. Jinak ovšem další zásadní podmínky kladeny nejsou. Uber řidiče proškolí a vybaví je aplikací, která jim umožní služby poskytovat.

Nízké ceny naštvou konkurenci

Zákazníci, kteří budou služeb uberPOP využívat, se mohou těšit na nízké ceny. Nástupní sazba činí 20 korun a jízdné je pak 10 korun za kilometr nebo čtyři koruny za minutu jízdy. Vše počítá aplikace dle GPS a na jízdu samotnou dohlíží systém Uberu. Pasažéři tedy budou z hlediska používání služby požívat stejný komfort jako u stávající služby uberBlack. Nepotřebují tedy hotovost, účtenka jim přijde do e-mailu a k dispozici bude uživatelská podpora Uberu, která vyřeší případné neshody.

Aplikace Uber udělá z každého auta taxi, odporuje to ale zákonu

Nízké ceny a fakt, že pasažéry mohou vozit řidiči bez licence, se ovšem právě u služby uberPOP nelíbí tradičním taxislužbám a dalším přepravním společnostem. Na jejich podnikání jsou totiž kladeny mnohem přísnější podmínky, teď jim budou moci konkurovat řidiči, kteří je ani zdaleka plnit nemusí. Právě kvůli uberPOP se na firmu snáší největší kritika v řadě světových měst a v některých je tato úroveň služby dokonce zakázána. Naposledy se o to pokoušel třeba Berlín. Lze očekávat, že i reakce taxislužeb v Praze budou ostré.

Už nebudete potřebovat auto

A divit se tomu nelze. Na druhou stranu Uber se brání a tvrdí, že jde o službu, která nemá za úkol vydělávat majitelům vozidel peníze. Má jen pomoci snížit náklady na jejich provozování a zároveň má umožnit efektivnější využívání aut ve velkých městech. „Snažíme se o inovace na poli, kde se dlouhou dobu žádné inovace neudály. Spolujízda je fenomén, který tu již existuje. Nevytváříme nic nového, jen v této oblasti přinášíme inovace v podobě platformy, která umožní uživatelům snadné využívání tohoto principu,“ obhajoval uberPOP Rob Khazzam, mluvčí společnosti Uber v Praze při osobním setkání, na kterém nám službu představoval.

Jak funguje Uber

Uber má dvě roviny: aplikaci pro pasažéry a pro řidiče. Pomocí své aplikace se řidiči mohou kdykoli přihlásit do systému a začít nabízet své služby. Uber je k ničemu nezavazuje, jezdit mohou, kdy se jim zachce. Musí jen splnit určité podmínky.

Pasažéři si stáhnou klasickou aplikaci Uber a zaregistrují se do ní. Pokud máte účet Google, skládá se registrace v podstatě z jediného kroku: ověření hesla. Pak si služba automaticky prověří vaši platební kartu, kterou máte s účtem svázanou (nebo můžete zadat novou), a je hotovo.

Na mapě stačí vybrat nástupní místo (vaši polohu si aplikace najde sama) a stisknout tlačítko. To je vše. Řidiče, který je vám nejblíže a který pro vás vyrazí, lze sledovat na mapě, a až auto dorazí, aplikace vám to připomene notifikací. Během toho, co k vám řidič jede, lze ještě objednávku zrušit. Aplikace umí při zadání nástupního a výstupního bodu vypočítat přibližnou cenu jízdy. Až dorazíte na místo, řidič ve své aplikaci potvrdí ukončení jízdy a vám vyskočí v aplikaci účet. O jeho zaplacení se můžete podělit se spolucestujícími, následně stačí platbu potvrdit a je hotovo. Na e-mail vám dorazí účtenka se souhrnem informací o jízdě, včetně mapy trasy, doby jízdy a jména řidiče.

„Spolujízda představuje pro obyvatele Prahy cenově dostupnou, jednoduchou a flexibilní možnost bezpečné dopravy po městě. Napomáhá zlepšit cestování obyvatel po městě a umožňuje lepší využívání nedostatečně vytížených osobních aut,“ vysvětluje Khazzam a dodává, že cílem služby je mimo jiné snížit množství aut v ulicích. V Praze je podle údajů společnosti v současnosti využíván asi jeden milion automobilů. Průměrná obsazenost činí pouze 1,4 osoby a auta jezdí v průměru jen hodinu denně. Zbylých 23 hodin někde parkují. Při efektivnějším využívání vozů by přitom na přepravu daného počtu cestujících stačilo třeba jen 300 000 aut, která by jezdila v průměru čtyři hodiny denně.

A to je cíl, za kterým Uber míří. Firma mimo jiné přesvědčuje města a úřady, že služba POP je pro ně výhodná a že dostupné možnosti osobní přepravy na bázi spolujízdy mohou vést k tomu, že si řada lidí rozmyslí koupi vlastního automobilu. Ten pak nebude zabírat místo v již tak přeplněných ulicích metropole. Přepravci přitom provozováním této spolujízdy nemají vydělávat horentní částky – na to jsou ostatně ceny nastaveny nízko. Občasné svezení dalších pasažérů má ovšem přinést finanční prostředky, které umožní alespoň částečně kompenzovat náklady na provoz samotného automobilu.

Čeká nás ostrý souboj

Stejně jako se nelze divit ostrým reakcím ze strany taxislužeb a smluvních přepravců, které určitě přijdou, nelze se divit ani zájmu běžných uživatelů o uberPOP. Cenově dostupné svezení s jistotou uživatelského komfortu a určitou zárukou celkové kvality služby je totiž něco, co mnohé české profesionální taxi není schopné nabídnout. Všichni cestující využívající uberPOP jsou navíc automaticky pojištěni. Různé levné taxislužby jsou v Praze samozřejmě dostupné už nyní, jenže kvalita jejich služeb se dost různí a komfortu užívání aplikace Uber zatím žádná z taxiaplikací nedosáhla.

Snahy tu ovšem rozhodně jsou a Uber musí samozřejmě čelit nejen hněvu ze strany konkurentů, ale také konkurentům samotným. „Za poslední týdny jsme ze systému vyhodili desítky řidičů a už při registraci jejich údaje prověřujeme, stejně tak prověřujeme stížnosti zákazníků,“ zastal se své služby Liftago její spoluzakladatel Ondřej Krátký v reakci na náš původní článek o příchodu Uberu do Česka. Liftago také od té doby výrazně vylepšilo svou aplikaci a komfortem se může blížit Uberu. Dokonce jde do systému zadat platební karta. Z uživatelského hlediska je však Uber stále o malinko jednodušším a přímočařejším řešením. A to stále opomíjíme fakt, že Uber je stejným způsobem dostupný v desítkách světových měst, při cestování do zahraničí tak nemusí uživatel nic řešit.

Aplikace pro smartphony má například Modrý Anděl, AAA Taxi Praha a nově třeba taxislužba Tick Tack. Žádná z nich není tak jednoduchá jako Uber (a dokonce ani jako Liftago, třeba Tick Tack, jako by chtěl uživatele utrápit už při registraci), ale svůj účel zcela jistě splní. Čerstvým počinem je aplikace upTaxi, která funguje ve spolupráci s Kurýr-Taxi. Služba slibuje různé odměny za využívání vozů – například slevové kupony na nákupy, odvoz z nákupů zdarma a další výhody.

UpTaxi také láká na možnost využívat k přepravě ekologické vozy. „upTAXI a Kurýr-Taxi postupně vybaví své řidiče ekologickými vozy značky Toyota. První vozy spatříte v Praze v polovině října. Bude se jednat o plně hybridní vozy, které si můžete přímo objednat, šetřit přírodu a čerpat odměny,“ stálo v tiskové zprávě, kterou startup rozeslal koncem září. Když jsme však v pondělí několikrát během dne aplikaci zapnuli, mezi ekologickými vozy žádné hybridy dostupné nebyly. Nabídka ukazovala převážně tradiční octavie TDI a další úsporné dieselové vozy.

Není spolujízda jako spolujízda

Jak říkal sám Rob Kazam, vrchní zástupce Uberu v Praze, firma není jedinou, která platformu pro spolujízdu přináší. V Praze se začíná rozšiřovat i podobná služba WunderCar. Ta přichází z Německa a v posledních týdnech docela investuje do reklamní kampaně na sociálních médiích. Je založen na tom, že jízdné je pro cestující v podstatě dobrovolné – cestující nechává řidiči jen „spropitné“. Za cestu tedy nic zaplatit nemusí. Jenže jak řidiči, tak samotní cestující jsou v aplikaci svými protějšky hodnoceni, ten, kdo za jízdu nezaplatí rozumnou částku, se jistě dočká špatného hodnocení a příště jej už nikdo nesveze.

Fotogalerie

Existuje i mnohem tradičnější pojetí spolujízdy – jak v Česku, tak zahraničí. Největším českým portálem pro spolujízdu je Jízdomat.cz, který na konci října oslavil čtyři roky fungování. Jízdomat se zaměřuje na tradiční spolujízdu na dlouhé vzdálenosti a případy, kdy řidič hodlá stejně cestu podniknout. Jde o velmi populární řešení – služba má přes 115 000 uživatelů a v systému je v jeden moment přes 15 000 nabídek spolujízdy. Celkem s ním uživatelé ujeli už více než 87 milionů kilometrů a přispěli řidičům částkou přesahující 31 milionů korun.

Provozovatelé Jízdomatu nevnímají Uber a další podobné služby jako konkurenci, avšak trochu se obávají, aby případný souboj na tomto poli nevrhal na klasickou spolujízdu špatné světlo. „Řidiči Uberu vyjedou na cestu až poté, co obdrží objednávku na cestu, a za tu si nechají zaplatit. Podstata spolujízdy a Jízdomatu je v tom, že řidiči vypisují pouze cesty, které mají v plánu skutečně odjet. Za cestu požadují částku, která pokryje část nákladů na pohonné hmoty. Všichni cestující tedy sdílejí náklady na cestu,“ vysvětluje základní odlišnost služby Jan Mittner, spoluzakladatel Jízdomatu.

„Druhý hlavní rozdíl spočívá v časovém horizontu plánování jízdy. Vypsané spolujízdy jsou plánované v časovém předstihu a na delší trasy, stávají se z hlediska využití spíše konkurencí autobusů nebo vlaků. Uber oproti tomu ze své podstaty nahrazuje spíše taxi,“ dodává Mittner.







Nejčtenější

Kryt chystaného smartphonu Nokia s Androidem
Nokia opět ožije, dohodla se na návratu značky na trh

Zahájení výroby smartphonů Nokia již nic nebrání. Finská společnost totiž oznámila dokončení dohody s firmou HMD Global Oy, která má legendární značku telefonů...  celý článek

Ústavní soud v Brně zamítl stížnost T-Mobilu na rozhodnutí soudu nižší instance
T-Mobile udělil vyšší sankci, než mohl. Soudy ho vyvedly z omylu

Ústavní soud v Brně zamítl ústavní stížnost společnosti T-Mobile podanou proti červnovému rozhodnutí okresního soudu, v němž zamítl žalobu operátora na ČTÚ....  celý článek

Vysloužilé mobily Nokia (ilustrační snímek)
Legendy posledních 18 let. Měli jste některého z vítězů Mobil roku?

Anketa Mobil roku, kterou vyhlašujeme už od roku 1997, bude zanedlouho znát už v pořadí devatenáctého vítěze. Vybrali jsme pro zajímavost modely, které vyhrály...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.