Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


U T-Mobile s vámi bude mluvit virtuální Týna. Poslechněte si ji

aktualizováno 
Všem, kterým už vadí neustálé mačkání tlačítek, když se dovolají na infolinku operátora, nabídne T-Mobile zajímavé vylepšení. Do testovacího provozu vstoupila Týna, virtuální asistentka, která časem automat možná zcela nahradí.

Už žádné mačkání tlačítek. Je tu Týna. | foto: Profimedia.cz

Když se zákazník v počátcích mobilní komunikace v Česku dovolal na infolinku, obvykle byl okamžitě spojen s živým operátorem. Jak ale přibývalo zákazníků, museli operátoři sáhnout po hlasových automatech (IVR). Obsloužit totiž přímo více několik milionů zákazníků je nemožné. I když může být hlasový automat poměrně rychlým způsobem, jak si nastavit nebo změnit služby, přece jen mu chybí lidský rozměr.

Ne každému ze zákazníků musí ale automat vyhovovat. T-Mobile se nyní rozhodl vyzkoušet zajímavé zlepšení. Přichází s projektem, který dostal název Týna. Jedná se v podstatě o testovací provoz virtuálního operátora založeného na rozpoznávání hlasu. Místo, abyste mačkali kombinaci tlačítek, budete moci jednoduše Týně vysvětlit, co potřebujete. Přirozeně, rozpoznávání není zcela dokonalé, a tak je potřeba na Týnu mluvit poněkud jednodušeji. Navíc se zatím jedná jen o testovací provoz určený v první fázi pro vybrané Twist zákazníky.

T-Mobile zkouší Týnu

Pro rozpoznávání řeči Týna využívá technologii americké firmy Nuance Communications, která funguje na principu "Natural Language Understanding". Na rozdíl od některých jiných automatů lze na počátku Týně položit otevřenou otázku. Není proto potřeba na Týnu mluvit v předem daných kódových slovech. Hlasový vstup je rozložen na elementární součásti zvukové stránky řeči – fonémy, poté se analyzuje a za použití složitého statistického modelu je rekonstruován jeho přepis do digitální podoby.

Na výsledek jsou aplikována různá gramatická pravidla, díky nimž Týna dokáže určit typ požadavku i oblast, které se týká. Po úspěšné identifikaci základního tématu hovoru Týna uživateli klade další, nyní již uzavřené otázky, u nichž očekává některou z předem definovaných odpovědí. Po určitém zdokonalení by Týna měla být schopna vyřídit více než 80 % všech požadavků, a to výrazně rychleji než současný automat s tlačítkovou volbou. V první fázi si Týna poradí výhradně s češtinou, časem by ale měly přibýt i další jazyky.

"Současný systém s tlačítkovou volbou se již dostává na hranice svých možností. Nyní se proto soustředíme na zprovoznění automatu, který využívá technologii rozpoznávání řeči," uvádí Martina Kemrová, senior manažerka firemní komunikace a tisková mluvčí T-Mobile. V testovacím provozu zvládne Týna zhruba 20 tisíc vět a slovních spojení přiřazených k jednotlivým tématům. Jak přiznali zástupci společnosti T-Mobile na tiskové konferenci, pro bezproblémový provoz bude potřeba její slovní zásobu ztrojnásobit.

T-Mobile zkouší Týnu

Jakmile správně identifikuje přání uživatele, měla by jej vést co nejrychleji k řešení. Má to ale svoje zádrhele. Především Týna hned na začátku upozorní, že není operátor. Toto hlášení zabere zhruba 20 sekund. To může trochu zdržovat. Ne každému navíc bude vyhovovat poněkud infantilní komunikace, kterou Týna používá. Nemůžeme se ubránit, abychom si nevzpomněli na poněkud zvláštní hlášky v Oskarově samoobsluze.

Zákazníkovi Týna mimo jiné sdělí: "Můžete na mě mluvit namísto používání tlačítek klávesnice u vašeho telefonu, ale nejsem živý člověk. Abych vám dobře rozuměla, mluvte prosím stručně a jasně." Není-li si zcela jista tím, co zákazník chce, požádá ho o potvrzení nebo zopakování zadání. Pokud ani přes opakované pokusy stále nerozumí, nabídne přepojení na živého operátora, případně na hlasový automat. K tomu může zákazník kdykoliv přejít stisknutím libovolné klávesy na telefonu.

Virtuální asistentka Týna je zatím ve zkušebním provozu. Dovolají se na ni vybraní Twist zákazníci (jsou to ti, jejichž číslo končí na 2). Ti se tak vlastně stávají "pokusnými králíky", na nichž si T-Mobile ověřuje, jak budou reagovat a jak se bude dařit Týně rozpoznat jejich přání. Službu je totiž nutné testovat v reálných podmínkách, aby se ukázaly všechny skryté výhody i nevýhody nové technologie.

Do plného provozu pro všechny zákazníky T-Mobile by Týna mohla být nasazena již v průběhu příštího roku. Do té doby se prý operátor rozhodne, zda bude Týna blondýna, bruneta a nebo zrzka. Zákazníci (naštěstí) poznají jen její hlas a mohou zkusit, jak bude reagovat na pozvánku na osobní setkání. I takové dotazy totiž na infolince T-Mobile padají.

Autor:




Nejčtenější

Honor 9
Huawei si mne oko vidličkou. Honor 9 je až moc dobrý

Honor 9 je výborný smartphone. V podstatě stejně dobrý jako Huawei P10, protože má vlastně stejný hardware. Jenže honor je o tři tisíce levnější a nižší cenu...  celý článek

Premiéra YotaPhone 2 v Londýně
Ruská technika: můžeme se těšit na nový oboustranný smartphone

Smartphony značky YotaPhone jsou známé díky unikátní konstrukci s displeji z obou stran. Po dlouhém odkládání se na podzim chystá třetí provedení. Výbava už...  celý článek

Špičkový ASUS ZenFone AR podporuje virtuální a rozšířenou realitu
Byl to trhák, dnes je drahým standardem podporujícím virtuální realitu

Na český trh vstupuje Asus ZenFone AR, výkonný smartphone, podporující technologie rozšířené a virtuální reality. Zaujme displejem s vysokým rozlišením,...  celý článek

Samsung Galaxy J5 (2017)
Toto je jeden z nejlevnějších nových samsungů. Stojí 7 tisíc

Samsung se potichu rozhodl změnit image i zaměření své „nejlevnější“ řady J. Zatímco ještě nedávno to byly dostupné telefony, nově se z nich stává dražší, lépe...  celý článek

Aktuální tarifní nabídka na stránkách T-Mobilu postrádá možnost zobrazení...
Operátoři ukrývají tarify bez závazku. On-line si je nezřídíte

V souvislosti s nedávno představenými tarify operátoři kromě jiného aktualizovali i nabídku na internetových stránkách. V některých případech z nich ovšem...  celý článek

Další z rubriky

Aktuální tarifní nabídka na stránkách T-Mobilu postrádá možnost zobrazení...
Operátoři ukrývají tarify bez závazku. On-line si je nezřídíte

V souvislosti s nedávno představenými tarify operátoři kromě jiného aktualizovali i nabídku na internetových stránkách. V některých případech z nich ovšem...  celý článek

Roaming v Evropě byl před rokem 2007 extrémně drahý
SMS za polovinu od pěti do sedmi. To býval roamingový hit

Tento týden nastává faktický konec roamingu. Regulace přináší po celé EU domácí ceny. Je to deset let od chvíle první úpravy cen. Do té doby byl roaming...  celý článek

Ilustrační snímek
dTest chtěl levné tarify. Nakonec domluvil jen dva s minimem dat

Spotřebitelská organizace dTest v aukci na levné mobilní tarify vybrala virtuála Mobil od ČEZ. Ten však podal nabídku jen na dva základní tarify s minimem dat....  celý článek

Subaru Outback 2,0D CVT Sport...
Subaru Outback 2,0D CVT Sport...

r.v. 2016, naj. 13 500 km, diesel
939 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.