U Samsungu a LG se radují, naopak Alcatel se nestačí divit

Agresivní obchodní politika korejských výrobců slaví úspěchy. Naopak Alcatelu se jeho opatrný přístup nevyplatil. Současná špička je konsolidovaná, dalším se už tak nedaří. A hádejte, jak to bylo před sedmi lety...

Před časem společnost Strategy Analytics zveřejnila výsledky prodeje mobilních telefonů za první čtvrtletí tohoto roku. Podrobná statistika se vcelku přesně kryje s již dříve uveřejněnými výsledky, některé detaily ale stojí za pozornost. Trh se rozdělil na tři části. První - nejsilnější - skupina se rozrostla o nového hráče, kterým je LG. Ten zaujímá aktuálně páté místo světového žebříčku. Sony Ericsson si tak musel vypít svůj kalich hořkosti do dna a smířit se až s šestou pozicí. Do druhé skupiny výrobců patří známé značky, které se snaží udržet vedoucí skupině na dohled, ale dohnat se jim je v nejbližších letech jen tak nepodaří. Třetí a nejpočetnější skupina - to je smečka hladových asijských tygrů, kteří umějí vyrobit cokoliv a i velmi levně. Ve statistikách chybějí, převážně vyrábějí pro zavedené značky, vlastní produkce tak silná není. Tak jako tak, některé čínské značky mají šanci se co nejdříve do první světové desítky prosadit. Ostatní se musejí smířit s velkou výrobou, ale bez nároku na slávu ve světových statistikách.

CDMA roste rychleji než GSM

Nejlepší byznys je nyní standard CDMA, v kterém vzrostl prodej telefonů oproti stejnému období loňského roku o 49 procent. Důvodem je spuštění CDMA sítě operátora China Unicom na nenasytném čínském trhu. Radovat se ale mohou teoreticky i specialisté na GSM telefony, i v tomto segmentu trhu se prodeje oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku zvýšily, ale ne tak dramaticky jako ve stále podstatně slabším segmentu CDMA. Celkově trh s mobilními telefony vzrostl o 16 procent. Ne každý výrobce ale z toho dokázal vytěžit. U značek aktivních na našem trhu je dobře vidět, jak se komu ta která strategie vyplácí.

První pětka: Nokia a ti další

Dominantním hráčem je stále a bez ohrožení finská Nokia. Prodej jí vzrostl o 18 procent, stejně jako druhé Motorole. Oba soupeři si drží své pozice a jejich tržní podíl mírně roste. Motorola má ale tradičně první čtvrtletí slabší, většina novinek této firmy se začíná prodávat po prázdninách a letos tomu nebude jinak. Nokia bude mít na podzim také několik nových telefonů (alespoň těch, které již představila), ale o vyloženě "masové" zboží nepůjde. Samsung se již trvale zabydlel na třetí pozici a má našlápnuto na to, aby druhou Motorolu pořádně prohnal. Jako jeden z mála výrobců dává na trh novinky hezky postupně, měsíc co měsíc minimálně jednu. Mezi tím představí množství dalších a moc mu nevadí, že se začnou prodávat až za pěkných pár měsíců. Celkově se strategie Samsungu hodně podobá úspěšné strategii Nokie: mnoho velmi podobných modelů, jen aby si zákazník vybral. Naopak Motorola se soustředila na ceny svých produktů a chce se stát tím, kdo bude určovat ceny na trhu. Uvidíme, jak to nakonec s jejími novinkami na podzim bude. I v jejím případě se ale bude jednat o velmi širokou paletu nových telefonů.

Siemens se drží, Sony Ericsson klesá

Siemens na čtvrté pozici, to je již stálice. Své čtvrté místo si drží již poměrně dlouho, oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku ale prodal méně telefonů a tak ztratil i něco z tržního podílu. Náskok před svými pronásledovateli si ale zatím asi udrží. Na záda mu ale již nedýchá Sony Ericsson, který je ve vleklé krizi, ale další korejská štika, společnost LG. Její aktuální páté místo je velký úspěch, a to především s ohledem na skutečnost, že v Evropě zatím tento výrobce působil jen okrajově, na rozdíl od Samsungu, který se do Evropy pustil již před lety. Sony Ericsson se sebou musí něco udělat, současná nabídka telefonů je příliš chudá na to, aby se jeho postavení zlepšilo. A to ještě před pár týdny Sony Ericsson ohlásil, že se stahuje z amerického CDMA trhu.

Další vzadu: Alcatel čekal příliš dlouho

Ze zbytku startovního pole, jejichž výsledky byly zveřejněny, vzrostla výroba jen u Kyocery a Sagemu. Kyocera GSM telefony nevyrábí, Sagem zabodoval svým "barevňákem" X5, který se mu podařilo uvést na trh v tu správnou chvíli. Ostatní výrobci oproti loňskému prvnímu čtvrtletí ztráceli, někdo jen málo, někdo poměrně hodně. Propadákem jsou výsledky Alcatelu a Philipsu. U Philipsu je to jak na houpačce, záleží, jestli má zrovna jeden dva zajímavé modely, a mezi významné hráče již pár let nepatří. Naopak Alcatel byl loni touto dobou světová šestka spolu s LG. Dnes je jedenáctý a výroba mu poklesla téměř na polovinu. Proč takový neúspěch? Alcatel se soustředil na levné telefony a třeba jeho první GPRS přístroje přišly na trh až na přelomu loňského a tohoto roku. Stejně tak mu ujel vlak s barevnými displeji a teď musí hodně finišovat, aby svůj peleton opět dohnal. Výsledky asijských firem jsou oproti loňsku poměrně vyrovnané, pokles byl relativně mírný.

Optimistou za každých okolností

Trh je pro zbytek roku optimistický, předpokládá se, že bude stále růst, což je oproti loňsku a předloňsku jistě pozitivní zpráva. Na trh se také konečně dostávají telefony, které stojí vyměnit za ty stávající. Lákají barevné displeje, polyfonní vyzvánění, Java hry a dobrý byznys jsou i ryze stylové přístroje. Hlavním tahounem trhu ale budou levné multimediální telefony, které ale přijdou na trh až na podzim.  

Pořadí

Výrobce

Prodej 1Q/2003 Prodej 1Q/2002 Rozdíl
1.

Nokia

38 000 000

32 000 000

118,75%

2.

Motorola

16 700 000

14 100 000

118,44%

3.

Samsung

13 200 000

9 500 000

138,95%

4.

Siemens

8 000 000

8 300 000

96,39%

5.

LG

5 600 000

3 100 000

180,68%

6.

Sony Ericsson

5 400 000

5 800 000

95,65%

7.

Kyocera

2 800 000

1 800 000

155,56%

8.

Panasonic

2 200 000

2 300 000

95,65%

9.

Mitsubishi

2 000 000

2 200 000

90,91%

10.

Nec

1 900 000

2 300 000

82,61%

11.

Alcatel

1 700 000

3 000 000

56,67%

12.

Sagem

1 100 000

800 000

137,50%

13.

Audiovox

800 000

900 000

88,89%

14.

Philips

400 000

700 000

57,14%

  

Ostatní

8 600 000

6 400 000

134,38%

Celkem

 

108 300 000

93 400 000 

115,95%

 Porovnání prodejů mobilních telefonů všech standardů za první čtvrtletí loňského a tohoto roku. Zdroj Strategy Analytics.  

Pořadí

Výrobce

Podíl na trhu 1Q/2003 Podíl na trhu 1Q/2002 Změna
1.

Nokia

35,1%

34,5%

+

2.

Motorola

15,4%

15,1%

+

3.

Samsung

12,2%

10,2%

+

4.

Siemens

7,4%

8,9%

-

5.

LG

5,2%

3,3%

+

6.

Sony Ericsson

5,0%

6,2%

-

7.

Kyocera

2,5%

1,9%

+

8.

Panasonic

2,0%

2,4%

-

9.

Mitsubishi

1,8%

2,4%

-

10.

Nec

1,8%

2,4%

-

11.

Alcatel

1,6%

3,2%

-

12.

Sagem

1,0%

0,9%

+

13.

Audiovox

0,7%

0,9%

-

14.

Philips

0,4%

0,8%

-

  

Ostatní

7,9%

6,9%

+

Celkem

 

100%

100%

 

Změna tržního podílu výrobců mobilních telefonů za první čtvrtletí loňského a tohoto roku. Zdroj Strategy Analytics. 

Pohled zpátky

Za pozornost stojí ohlédnutí do raných let mobilní komunikace, do posledních let minulého století. Kdo nesleduje postavení jednotlivých výrobců pravidelně a dlouhodobě, asi bude překvapen, jak to před pár lety na trhu vypadalo. Podle statistik, které v roce 2001 zveřejnilo analytické oddělení Deutsche Bank, vypadal žebříček výrobců mobilních telefonů od roku 1996 do roku 1999 následovně:

 

Výrobce       

 1996  

 1997    1998    1999  
Alcatel

2%

3%

4%

4%

Ericsson

12%

16%

15%

12%

Mitsubishi

0

0

0

4%

Motorola

27%

22%

22%

19%

Nokia

21%

21%

25%

28%

Panasonic

4%

5%

8%

6%

Philips

1%

2%

3%

3%

Samsung

1%

4%

4%

5%

Siemens

3%

4%

5%

6%

Ostatní

28%

24%

14%

12%

Tržní podíl výrobců mobilních telefonů od roku 1996 do roku 1999. Zdroj Deutsche Bank.

Až do roku 1997 byla světovou jedničkou Motorola. Od roku 1998 převzala vedení Nokia, které si drží dodnes. V roce 1997 měla před Motorolou jen malý náskok, od následujícího roku již začala unikat až na současných a drtivých 35 procent. Ericsson, ještě před spojením s Sony, byl v druhé polovině minulé dekády bezpečně světovou trojkou. Asi nejlepší léta prožil na přelomu roku 1997 a 1998, kdy se mu podařilo Motorole a Nokii přiblížit na dohled. Z maximálních šestnácti procent tržního podílu v roce 1997 klesl Ericsson, dnes pod hlavičkou Sony Ericsson, pod pět procent celosvětového podílu. To je bezpečně největší propad ze všech výrobců. Postupně klesal i podíl dříve silných značek, jako je Philips, Alcatel a Panasonic. Dnes se - dříve světová čtyřka - Panasonic propadla na osmou pozici.

Naopak z tabulky je patrné, že postupně stále zvyšoval svůj podíl Siemens a až na letošní první čtvrtletí to platilo doposud. Určitě největší skok zaznamenal Samsung, v roce 1996 měl jedno procento trhu, dnes má více než 12 procent. LG, dnes světová pětka, dříve patřil do skupiny ostatní, stejně jako dříve známé a dnes již neexistující, nebo paběrkující značky jako Bosch, Dancall (oba postupně pod křídla Siemensu), Sharp, Benefon a další. Naopak dnes se na vrchol derou značky, o kterých dříve nikdo nevěděl, nejčastěji pocházející z Dálného východu, z Evropy snad jen společnost Sendo. Z tabulek je ale patrné, že podíl dalších výrobců postupně klesá ve prospěch těch největších gigantů. Jistě bude zajímavé statistiky porovnat i za pár let, zatím můžete tipovat, jak na tom který výrobce bude.

 

Autor:
  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z bídného začátku roku se radují. Vypadá to na velký návrat

21. března 2024  7:02

Zřejmě to vypadá na velký návrat. Huawei začíná drtit své domácí konkurenty, přitom jeho produkty...

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

Toho telefonu je pouze pro Čínu škoda. Udělal by parádu i u nás

28. března 2024  12:06

Xiaomi má nový trhák. Model Civi 4 Pro trhá předprodejní rekordy, ale jen na domácím čínském trhu....

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Smartphonům od Googlu raketově rostou prodeje tam, kde kraluje Apple

27. března 2024  7:02

Prodeje smartphonů Pixel od Googlu se mohou pochlubit neskutečným nárůstem prodejů. Tedy prozatím...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...