Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Trochu kacířsky o smyslu Invexu

aktualizováno 
Zamyšlení nad chybami Invexu a nad jeho smyslem.
Martin Křivka se tentokráte na Kacířskou esej zlomit nedal pravíc, že na Invexu nebyl a tudíž o něm nebude psát. A tak jsem se rozhodl obětovat a říci několik slov, které mám na jazyku s dvoudenním odstupem od výstavy, jíž jsem se účastnil a kterou naše firma zaplatila ze svých na internetu těžce vydělaných peněz.

Možná byste podle nadpisu tipli, že se hodlám řadit k zástupu hýkalů a budu vám kolíkovat v hlavě parcely nesmyslnosti Invexu. Omyl pánové a dámy - budu Invex hájit, ačkoliv na něm nenechám nitě impregnované.

Předně: Invex je a patrně i zůstane největší přehlídkou informačních technologií v České republice. To je fakt. Fakt také je, že BVV se pokouší sáhnout po hvězdách v okamžiku, kdy halasně křičí, že jde o druhý největší veletrh v Evropě po CeBITu. Nejde - i kdyby v číslech šlo. Jsme malý lokální trh s desetimilionem uživatelů a tak jakýkoliv druhý veletrh v Německu nebo kdekoliv jinde bude úspěšnější při jen trochu rozumné organizaci - viz nově mnichovský Systems vstávající z mrtvých.

Fantaskní je hysterie okolo účasti a neúčasti firem na Invexu. Každá firma má právo rozhodnout se, zda jí veletrh vyhovuje. Invex se profiloval jako masová akce určená pro každého a tak není se čemu divit, že firmy jako Compaq, prodávající především přes dealery, se takové akce neúčastní. Pokud by se Invex profiloval jako vysoce odborná akce určená především odborníkům a firmám, Compaq by si asi nedovolil chybět. Je samozřejmě poněkud závažnou chybou ze strany BVV, když se nedokáže rozhodnout, ke které variantě veletrhu inklinuje a když se snaží je trochu nešťastně spojovat.

Je pravdou, že jsou zde dva dny určené odborné a novinářské veřejnosti a je také pravdou, že letos se BVV nepodařilo faux pas s uvolněním vstupenek pro střední školy, čímž zavdalo příčinu ke vzniku oblíbeného pojmu "šestnáctiletý novinář". Jenže po těchto dvou dnech přijdou dny, kdy se na stánky hrnou lidé bez ladu a skladu, přičemž devadesát procent dotazů se netýká vystavovaného zboží, ale absence reklamních tužek a odznáčků. O odborné a hlavně zobchodovatelné kvalitě takovýchto návštěvníků si dovolím zapochybovat a tužka, kterou mu obsluha stánku dala jako daň z útrpnosti, se stala vyhozenou investicí.

Osobní zkušenost: ve středu ráno jsme chtěl jít vyhodit do kontajneru štos papírů, které jsme omylem potiskli dvakrát z jedné strany. Položil jsem je na barovou stoličku vedle stánku a než jsem z pod tiskárny vytahal ostatní papíry, nedočkaví návštěvníci si ze stoličky ten štos rozebrali.

Pod tlakem takovýchto dojmů se samozřejmě většině vystavovatelů protočí oči v sloup a až příští rok zase přijde na přetřes účast na Invexu, budou řady vystavovatelů ještě řidší.

Na jednu stranu je to chyba BVV, jíž padá na hlavu koncept Invexu, druhak ale jsou také na vině sami vystavovatelé. Expozici je třeba přizpůsobit účelu, za nímž firma na veletrh jede. Je jasné, že jiný účel bude mít expozice Microsoftu, EuroTelu či Paegasu, který prodává každému, zcela jiný smysl bude mít expozice dovozce měřící techniky - jeho klientela je přísně vyhraněná a okruh zájemců omezený.

Navíc se v poslední urodilo věrozvěstů, kteříž pokládají veletrhy v době informačních technologií a internetu za překonané a mrtvé. Na internetu se prý najde všechno. Inu - najde; když to tam někdo dá. Zatím to nefunguje ani v Zámoří, natož pak u nás - našli se i tací, kdož se bili v prsa před odletem do USA, jak že nás budou informovat o novinkách zahraničního veletrhu - sliby chyby a Ezopovy kyselé hrozny.

Svoboda výběru, jakou máte na veletrhu, to rozhodně není webovská presentace - na veletrhu si všimnete maličkostí, které redaktory nezaujaly nebo které jste na internetu pro záplavu nesouvisejících věcí nenašli. Leč jest pravdou, že veletrh se z roviny šíření osvěty a tuplozních novinek, se stává místem pro setkání lidí, kteří se znají pouze elektronicky. Je sice hezké, že s tímto člověkem jste pomocí emailu udělali tolik skvělých obchodů, ale až tváří v tvář dostane váš elektronický kontakt punc opravdového lidského vztahu. A to je překvapivě výrazný zisk z každého takového setkání.

Není také doslovná pravda, že účast na Invexu je drahá - pohledem do faktur zjistíte, že necelá čtvrtina až pětina výdajů jde na účet BVV za pronájem plochy - zbytek padne na hotely, tisk propagačních materiálů nebo stavbu stánku. Toto vše jsou služby, kde je konkurence - bydlete ve Zlíně a přijde vás to levněji, stejně jako celta natažená místo stánkové stavebnice Oktanormu.

Suma sumárum, je pravda, že veletrhy budou pod tlakem internetu ustupovat ze slávy - nicméně jen nepatrně a hlavně v očích laické veřejnosti. Pro zasvědcené se budou stávat místem setkání - nikoliv snad místem obrovských obchodů, ale místem, kde se setkají lidé s lidmi a ne digitální podpisy s PGP databází. Věřte tomu, že to nemusí být ztráta času.

Doufám tedy, že příští rok si BVV rozmyslí, zda Invex pořádá pro laickou veřejnost nebo pro odborníky a tomu přizpůsobí koncepci veletrhu. A pak už bude jen na firmách, jak se nové koncepce chystnou - zda budou nadále stavět nákladné expozice dávající vědět nám všem, kdož to již beztak víme, že na to mají, nebo zda se vyhnou schizofrenii veletrhu, jenž hledá svoji identitu.

A tak stánek Mobil serveru naleznete na Invexu i příští rok - budou-li nám hvězdy nakloněny. Snad jen namísto několika předváděcích počítačů jej koncipujeme jako místo pro posezení a podebatování, s malým barem a pohodlnými křesly - bez počítačů, jne s jednou velkou obrazovkou. Pokud se totiž přijedete podívat na Mobil server kvůli počítačům, tak to jste snad mohli zůstat doma...

Autor:


Témata: Microsoft, Zisk


Nejčtenější

Apple iPhone 6 a iPhone 6 Plus
Apple vyprodává iPhony. Už stačí necelých 10 tisíc i na velký model

Apple v nejbližší době představí nové iPhony. Aby vyprázdnil sklady, vyprodává starší modely. V Česku tak tento týden klesla cena modelu 6 pod 10 tisíc korun.   celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

LG V30
LG začalo určovat trendy. Ukazuje, jak má vypadat moderní smartphone

Z nenápadného výrobce se stal jeden z určujících producentů chytrých telefonů. Chystaná novinka to zanedlouho potvrdí.  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Ilustrační snímek
Vystřelil ve striptýzovém klubu. Prý šlo o nehodu při focení selfie

Striptýzové kluby slibují nevšední zážitky, střelba mezi ně ovšem nepatří. O takový netradiční zážitek se loni 17. prosince návštěvníkům klubu Lust ve...  celý článek

Další z rubriky

Ukradený mobil může znamenat statisícový účet
Ukradli jim u moře mobil. Měli platit účty za desetitisíce korun

Nemáte na mobilu nastavený zámek a na SIM nastavený PIN? Tak raději nejezděte do Španělska. Tamní gangy kradou mobily, ale ne jen proto, aby zpeněžili...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

T-Mobile láká na jedinečné tarify na míru
T-Mobile sliboval tarify na míru. Věrným zákazníkům ale nic extra nedal

„Prodloužením smlouvy ušetříte,“ hlásá banner na webu T-Mobilu pod přehledem aktuálně nabízených tarifů. Láká jím na jedinečné tarify na míru, které si prý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.