Na setkání s novináři to uvedl Pekka Santanen, obchodní ředitel firmy Navicore, která dodává navigační aplikace.
Jednoúčelové personální navigace od výrobců, jako jsou TomTom, Garmin nebo nově i Sony, které zaznamenaly největší růst v posledních dvou letech, jsou předurčeny k využití v autech a jejich použití jinde je prý omezené.
Navigace v kapesních počítačích, které kralovaly zhruba před třemi lety, zase poskytují omezenou funkcionalitu. Zařízení pevně zabudované v dražších vozech jsou nepřenosná a relativně drahá.
Navigace přes mobilní telefon funguje na bázi GPS modulu, který komunikuje s přístrojem prostřednictvím bezdrátového spojení bluetooth. - více o GPS zde
V chytrém mobilním telefonu vybaveném operačním systémem Symbian pak je nahraná potřebná aplikace včetně mapových podkladů a možnosti hlasové komunikace.
Systém funguje nezávisle na mobilním signálu GSM. Cena GPS modulu například od společnosti Nokia je včetně map necelých 6000 korun, což je v porovnání například s personálními navigacemi do auta zhruba polovina.
Zájem o přenosné navigace a navigace v kapesních počítačích PDA a mobilních telefonech povede podle společnosti Blaupunkt v letošním roce k masivnímu rozšíření navigačních systémů na českém trhu.
Podle některých odhadů se letos prodej přenosných navigací zdvojnásobí. To jen u osobních navigačních systémů určených zejména pro auta představuje zhruba 20.000 kusů a tržby kolem 350 až 400 milionů korun.
Předpokladům nahrává i nedávný výzkum společnosti Strategy Analytics zabývající se výzkumem trhu. V jejím reportu se uvádí, že přenosné navigace zažijí během několika let progresivní rozvoj.¨
Podle autorky výzkumu Joanne Blightové budou v roce 2010 mobilní telefony s navigací tvořit celých třicet procent všech prodaných navigačních přístrojů. - více zde